Începând cu 15 ianuarie 2025, șoferii care tranzitează anumite porțiuni din Valea Prahovei vor trebui să plătească o taxă de drum, poreclită deja „rovinieta de munte”. Această măsură vizează vehiculele de mare tonaj, fiind introdusă de Consiliul Județean Brașov pentru a reglementa traficul intens din zonă și a proteja infrastructura rutieră.
Taxa vine într-un context de noi schimbări legislative pentru șoferi, alături de majorarea punctului de amendă și trimiterea sancțiunilor pentru depășirea vitezei direct la domiciliu.
Ce presupune noua taxă de drum pentru Valea Prahovei
Taxa se aplică în funcție de masa vehiculului și de sectorul de drum parcurs. Astfel, vehiculele de mare tonaj, inclusiv autotrenurile, vor achita tarife calculate săptămânal, lunar sau anual. Suma poate ajunge până la 1.500 de lei pe an, în funcție de gabarit și distanța parcursă. Este important de menționat că această taxă de drum pentru Valea Prahovei nu include dreptul de traversare a unor poduri care nu sunt proiectate pentru greutăți mari, cum este cazul Podului Oltului, pentru care sunt impuse restricții suplimentare.
„Am testat aplicația la sfârșitul anului trecut, iar aceasta va deveni funcțională în zilele următoare. Permisul de liberă trecere va fi disponibil online, iar excepțiile pentru anumite trasee, precum Podul Oltului, vor fi clar specificate”, a declarat Szenner Zoltan, administratorul public al județului Brașov.
Cum sunt clasificate vehiculele și tarifele
Pentru a implementa noua taxă de drum de pe Valea Prahovei, vehiculele sunt împărțite în patru categorii, în funcție de masa totală:
- 3,5 – 7,5 tone
- 7,5 – 12 tone
- 12 – 24 tone
- 24 – 40 tone
În cazul vehiculelor care depășesc 40 de tone, taxa se calculează individual pe baza unor criterii precum gabaritul, distanța parcursă și limitările de tonaj aplicabile pe drumurile respective. Acest sistem permite o gestionare mai eficientă a traficului greu și reduce riscurile de deteriorare a infrastructurii.
Noua taxă de drum se va aplica pe 16 drumuri din județul Brașov:
- DJ 106 B Vulcan (DJ 112 A) – Holbav – Paltin (DJ 106A) km 0+000–6+505, limită 7,5 tone;
- DJ 108 Hărman (DJ 112A) – Sânpetru km 0+000–4+380, limită 7,5 tone;
- DJ 112 Hărman – Podu Olt – lim. Jud. Covasna km 0+000–10+100, limită 3,5 tone;
- DJ 112 A Hărman – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, limită 7,5 tone;
- DJ 112 B Intersecţie A3 – Vulcan km 2+151–5+030, limită 7,5 tone;
- DJ 112 C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăviţa – Vlădeni km 0+000–15+500, limită 7,5 tone;
- DJ 103 Braşov – Sânpetru – Bod – lim. Jud. Covasna km 0+000–17+987, limită 7,5 tone;
- DJ 113 Sânpetru (DJ 103) – Preventoriu TBC Sânpetru km 0+000–2+500, limită 7,5 tone;
- DJ 103D Viştea de Jos – Viştea de Sus (DJ 104A) km 0+000–5+106, limită 7,5 tone;
- DJ 104B Făgăraş – Ileni – Hârseni – Sebeş km 4+604–13+862, limită 12 tone;
- DJ 104C Făgăraş – Hurez – Săsciori – Recea km 4+972–12+700, limită 12 tone;
- DJ 105B DN1 Sâmbăta de Sus – Staţiunea climatică Sâmbăta km 0+000–14+620, limită 12 tone.
- DJ 104 D: Făgăraş – Şoarş – Bărcut – lim. Jud. Sibiu km 1+960–27+400, limită 12 tone;
- DJ 105 Voila – Cincşor – Cincu – lim. Jud. Sibiu km 0+000–18+843, limită 12 tone;
- DJ 105 A lim. Jud. Sibiu – Cincu – Rotbav – Şoarş – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea km 29+473–81+600, limită 12 tone;
- DJ 131 A DN 13 (Gara Rupea) – Homorod (DJ 132) km 0+000–2+878, limită 3,5 tone.
Impactul asupra transportatorilor
Pentru transportatori, introducerea acestei taxe reprezintă un cost suplimentar care va influența direct prețurile serviciilor oferite. Multe firme vor fi nevoite să își ajusteze tarifele, ceea ce ar putea avea un impact în lanț asupra prețurilor bunurilor transportate. În același timp, localnicii din zonele afectate speră că măsura va duce la o scădere a traficului greu, mai ales pe drumurile vulnerabile.
Este de așteptat ca noua taxă de drum de pe Valea Prahovei să genereze controverse, însă autoritățile susțin că aceasta este esențială pentru întreținerea infrastructurii și reducerea poluării. Rămâne de văzut cum vor reacționa transportatorii și șoferii la această inițiativă, care promite să transforme modul în care se desfășoară traficul în această zonă montană intens circulată.