Potrivit studiului “NIQ Gen Z No filter!” nevoile și preferințele personale determină jumătate din achizițiile Generației Z. Astfel, factorii care stabilesc implicarea tinerilor din Generația Z sunt preferința personală (produsul satisface nevoi specifice (50%), afinitatea pentru categorie și experimentarea (28%), „Sunt singurul care îl utilizează în gospodărie” (15%).
Când vorbim despre preferința personală ca factor care determină implicarea în procesul de achiziție, Generația Z identifică categorii precum parfumuri, machiaj, îngrijirea feței, a părului și a corpului, care sunt evident „categorii de îngrijire și de proiecție a imaginii”.
Când vorbim despre afinitatea pentru categorie și dorința de experimentare, sunt evidențiate categorii cu alegeri emoționale, dar cu risc scăzut: mâncare gata preparată, produse pe bază de plante, ciocolată, biscuiți, înghețată, snacks-uri sărate, băuturi alcoolice, machiaj. Atunci când sunt singurii care utilizează un produs în gospodărie, sunt indicate produsele din tutun și nicotină. Social media are o influență mai mare asupra intenției de cumpărare în categoria îngrijirii personale.
Generația Z preferă să facă cumpărături în magazin
„Cumpărătorii din Generația Z sunt foarte dinamici în alegerile și preferințele lor. Relația lor cu diverse categorii din FMCG și de îngrijire personală evoluează constant, este “în formare” și această relație va continua să fie influențată, pe de o parte, de tranziția acestor tineri prin diferitele etape ale vieții (de exemplu, căsătoria, primul copil, prima casă, etc.) și, pe de altă parte, de stimulii și de propunerile ce vin spre ei din partea brandurilor.
Generația Z preferă să facă cumpărături în magazin pentru produsele alimentare și de îngrijire personală (51%), iar doar 5% dintre ei preferă să cumpere online, conform raportului „NIQ Gen Z No Filter!” din iulie 2023.
Loialitatea mărcii este un subiect sensibil, mai ales în legătură cu Generația Z, deoarece acești tineri interacționează în fiecare secundă cu mesaje venite din partea brandurilor.
Studiul dezvăluie că abordarea celor mai mulți dintre tinerii cumpărătorii (18-25 de ani) este de a avea un set de branduri preferate în atenția lor, în mai multe categorii, în timp ce numai 19% se declară foarte loiali anumitor branduri.
Ce este liminalitatea
„Cred că este esențial să ne ancorăm în contextul mai larg și în conceptul de „liminalitate”. Liminalitatea este o etapă de tranziție, un rit de trecere fluid sau maleabil, spațiul nedefinit dintre ceea ce este și ceea ce se va întâmplă în continuare. Acest concept surprinde foarte bine etapa în care se află tinerii Gen Z, între 18 și 25 de ani, pe măsură ce evoluează pentru a-și defini identitatea și intră în etapa adultă. Nu sunt fixați în alegerile lor, evoluează și se adaptează constant, ceea ce face esențial ca mărcile să rămână agile și receptive la nevoile și valorile lor în schimbare.
Este esențial să înțelegem mentalitatea acestor tineri cumpărători ACUM și fără filtru!, pentru că ei vor influența tendințele de cumpărare de mâine.” spune Vasi Dragomir, Consumer Insights Commercial Activation Manager, NIQ Consumer & Marketing Insights.
Despre studiul „Gen Z No Filter!”
Studiul NIQ Gen Z No filter! s-a desfășurat în șapte țări europene: România, UK, Italia, Germania, Franța, Portugalia și Spania; datele au fost culese online, în iulie 2023, intervievand ~1000 de respondenți cu vârstă cuprinsă între 18 și 25 de ani, în fiecare din țările menționate; au fost analizate 32 de categorii din FMCG și Îngrijire Personală. Mai multe informații pot fi găsite pe https://nielseniq.com/global/en/insights/report/2023/gen-z-no-filter/