Dincolo de avantajele imediate pe care le oferă (informații de ultim moment sau de interes general, știri sportive sau transmisiuni live din același domeniu – totul la un click distanță), internetul se poate transforma ușor, dintr-un instrument extrem de folositor pentru cei care vor să afle cât mai multe lucruri și să-și îmbunătățească, în felul acesta, cultura generală, într-o veritabilă capcană. Poți deveni, cu alte cuvinte, foarte ușor victimă a unor șarlatani care încearcă să vândă pe internet diferite produse, apelând, pentru a adormi vigilența celor mai reticenți, la recomandări ale produsului respectiv fie din partea unor medici fictivi, fie la numele unor reputați doctori români care, însă, habar nu au că sunt folosiți pentru vânzarea unui supliment alimentar, cu pretenții de „medicament minune”.
Am demarat această anchetă mai mult întâmplător, după ce, „googălind” în virtutea mai vechiului obicei de a face revista presei în fiecare dimineață, am dat peste tot felul de reclame care fracturau în mod repetat – și, ca atare, erau enervante! -, textul articolelor pe care îmi propusesem să le citesc.
Una dintre reclame mi-a făcut, recunosc, la un moment dat cu ochiul. Ca oricare bărbat (mă rog, aproape oricare!) trecut binișor de 50 de ani, mărturisesc spășit că am o burtică „înstărită”. Evident că îmi doresc să scap de ea! Așa că reacția mea la vederea unui text de genul „vrei să scapi de burta inestetică și de surplusul de kilograme? Fă…” bla, bla, bla, a fost într-un fel absolut firească.
Din motiv de „de ce nu?”
Ca atare, am accesat linkul reclamei și am început să citesc cele ce stăteau scrise acolo. Multă gargară, dar și câteva propoziții (fraze, după caz) atrăgătoare din punctul de vedere al unei posibile soluții de a scăpa de impricinata burtă: „suplimentul minune”, „abdomen plat în trei săptămâni”, „produsul perfect pentru oricine vrea să slăbească și le-a încercat pe toate”. Tentant, nu? Așa zic și eu. Că d-aia m-am apucat să citesc și comentariile. Deloc puține! Ba chiar aș spune de ordinul zecilor. Ceea ce m-a făcut să mă simt chiar prost, la un moment dat. Păi, cum, băh? Atâția oameni știu de „băutura asta pentru slăbit” și eu, nu? Aproape că m-am simțit singurul burtos rămas pe planetă care nu a încercat „suplimentul alimentar minune”.
Totuși, un pitic de pe creier mi-a șoptit să fiu puțin prevăzător și să aflu măcar mai multe detalii despre cei care promovau, în termeni mai mult decât laudativi, produsul cu pricina: Guavital – pentru că despre el este vorba. Ce am aflat nu o să vă cadă bine celor care ați cumpărat deja produsul și ați constatat că sunteți bravii deținători ai unei „țepe” de zile mari!
Nume fictive de medici nutriționiști! Produse de slăbit scoase… din burtă!
Ei bine, primul nume, din lista „lădătorilor” de Guavital pe care l-am căutat – unde în altă parte decât pe Google?! – a fost al doctorului terapeut Aurelian Perjovschi, „number one” în România, dacă e să mai iau după prezentarea fastuoasă din reclamă. Mi-am zis, băh, uite cine e ăsta! Ia uite, măh, nene, ce și câte a făcut! Că așa scria în finalul articolului, la secțiunea „despre…”. Taman așa cum arăt mai jos: „Doctorul Aurelian Perjovschi este creatorul ghidului românesc de fitoterapie. El are studii aprofundate în ceea ce privește aplicabilitatea remediilor naturiste în tratamentul bolilor cronice. Aurelian dorește să ajute oamenii prin crearea de conținut online care să îi facă pe aceștia să conștientizeze proprietățile curative ale plantelor. Este o persoană pasionată care ține foarte mult să facă o diferență în această lume”. Tare, nu? Și totuși…
Proastă idee am mai avut să îl caut pe respectivul ins. Și asta pentru că într-atât de „aprofundate” au fost, sunt și, probabil, vor fi studiile sale în România încât… numele său nu era nicăieri indexat de Google. Singura referire la nenea Aurelian Perjovschi era cea din articolul referitor la puterea tămăduitoare a Guavitalului. Mi-am zis, nu se poate, e o greșeală! Băi, Google, ești tâmpit! Nu bagi în seamă somitățile României! Pfui!
Ei, și atunci mi-a venit ideea să dau iama în baza de date a medicilor din România – Colegiul Medicilor – în speranța că sigur voi găsi ceva despre el. De prisos să mai spun că și acolo „ciuciu, doctor Aurelian Perjovschi!”.
Găselnița numelor de medici renumiți, ciuntite!
Cum tot „ciuciu!” rezultate căutări a fost și în cazul altui mare „expert medical și cercetător român, specializat în domeniul dinamic al tratamentelor naturiste și al remediilor naturale”, așa cum stă scris negru pe alb în reclama la Guavital!
Robert Tiberiu. Un super profesionist, așa cum îl descrie linkul reclamei: „… experiența și expertiza sa științifică vastă i-au adus o largă recunoaștere în România, unde a contribuit semnificativ la numeroase publicații medicale, precum și la revizuirea unor articole medicale de mare calibru pentru reviste românești. Este foarte apreciat pentru cunoștințele sale profunde și pentru eforturile sale de cercetare extinse, străduindu-se să avanseze în domeniul medicinei naturale cu descoperiri inovatoare”. Ei bine, fraților-fârtaților, nici acest medic nu… e medic în România. Și nicăieri în lume ! Din simplu motiv că e un nume fictiv, folosit cu un singur – și de înțeles scop – pentru cei care s-au specializat în țepe online: du-i cu preșul pe fraieri și fâlfâie-le pe sub nas un nume de notorietate.
Apropos, în acest ultim caz, al așa-numitului doctor Robert Tiberiu, autorii reclamei au dat dovadă de oareș’ce inventivitate și inteligență. Pentru că au mizat pe factorul similitudine. De ce spun asta?
Un medic, într-adevăr renumit, cu expunere uriașă pe internet, chiar se numește Robert Tiberiu. Atâta doar că mai are și un nume de familie în coadă, care îl face ușor de accesat pe Google: Krizsan ! Așa îl cheamă pe un reputat neurochirurg de pe meleaguri neaoșe: Tiberiu Robert Krizan. E limpede, dată fiind specialitatea sa – pe care tocmai am devoalat-o – că nu are nici o legătură cu produsul de slăbit Guavital!
„Nu stiu ce este produsul Guavital”
În sfârșit, taman în clipa în care terminasem de enumerat sfinții din calendar la adresa celor care își permit astfel de lucruri, doar pentru a-și promova produsele! – și îmi suflecam mânecile, gata să îmi scriu articolul de ziar, zbang! Se întâmplă ca un ultim nume din lista celor care „aplaudau” Guavitalul și îi sfătuiau pe toți posesorii de burtă sau calorii în plus să îl cumpere să fie unul cât se poate de real.
Auzisem de faima profesorului Irinel Popescu. Iar, în momentul în care i-am citit numele asociat reclamei de la Guavital, am rămas „țuț”, cu incisivii la vedere, ca la dentist. Iată ce am citit în reclama cu pricina, la care am făcut de mai multe ori referire pe parcursul acestui articol: „Dr. Irinel Popescu este un pionier inovator și deschizător de drumuri în domeniul tratamentelor și remediilor naturale. Cu studiile sale de specializare extinse, axate pe tehnici de tratament alternative și remedii naturiste, a adus contribuții semnificative la industria medicală românească. În calitate de fondator a foarte respectatului Jurnal de tratamente și remedii naturale, este autorul a zeci de lucrări științifice care studiază eficacitatea tratamentelor pe bază de plante atât în România, cât și în străinătate. Cercetările și publicațiile sale revoluționare au făcut ca activitatea sa să fie esențială pentru a împinge știința medicală către abordări mai holistice ale vindecării”.
Toate bune și frumoase. Numele există, personajul este cât se poate de real. Numai că nu este medic nutriționist, ci un reputat chirug cu activități uluitoare în transplantul hepatic.
Puțin șocat de descoperirea făcută, am ținut neapărat să iau legătura cu eminentul doctor. Și să-l întreb, fățiș, ce crede cu adevărat despre Guavital-ul pe care îl promovează. Iată răspunsul lui, trimis pe mail: „Nu stiu ce este produsul Guavital (…). Am spus de mai multe ori în aparițiile mele publice că, dacă cineva o să vadă un produs căruia eu îi fac reclamă, recomand să nu-l cumpere pentru că nu am făcut și nu voi face niciodată reclamă unor produse comerciale”.
„Avocații mi-au spus că nu rezolv nimic cu instanța judecătorească”
De data asta chiar am rămas interzis! Cum nu știi ce este Guavital-ul, dacă îi faci reclamă?! M-a lămurit tot distinsul profesor. „Am văzut și eu la un moment dat – după ce am fost informat de către prieteni sau cunoștințe – că apar în tot felul de reclame scrise pe net. Evident că folosirea numelui meu, fără acordul sau măcar știința mea, m-a revoltat, inițial. Am realizat, mai apoi, după ce m-am consultat cu câțiva avocați că nu am ce să fac; că nu voi obține nimic printr-o acțiune juridică întreprinsă împotriva celor care își promovează cutare sau cutare produs, folosindu-se de imaginea mea. Așa că am lăsat-o baltă! Tot ce fac în momentul de față este să avertizez public faptul că nu am nici o legătură cu acest soi de reclame!”, mi s-a confesat distinsul profesor de chirurgie al Universității „Dunărea de Jos”, din Galați, și totodată Şeful Centrului de Boli Digestive şi Transplant Hepatic din cadrul Institutului Clinic Fundeni.
„Probabil nu sunt nocive suplimentele alimentare la care se face reclamă. Dar, nici eficiente nu sunt!”
„Produsele respective nu sunt, probabil, nocive, dar, în mod sigur nu au niciun efect, cel puțin nu efectul scontat, pe care se bate monedă. Bolile în cazul cărora este recomandat produsul respectiv sunt boli cronice, care nici nu se vindecă, dar, de multe ori, nici nu progresează. Ca atare, poate trece o perioadă îndelungată de timp până când omul care a cumpărat acel supliment alimentar realizează că, de fapt, nu are nici un efect ceea ce a cumpărat de pe net”, a mai adăugat profesorul care și-a memnifestat convingerea că, pentru a-și vinde produsele, „escrocii aleg persoane cu vizibilitate publică, în care oamenii au încredere. Procentul de naivi care vor cumpăra produsele este unul estimat dar care, de obicei, se confirmă. Acel procent le asigură escrocilor suficiente venituri ca să merite toată tevatura. Mai ales ca „reclama” e gratis!”, a ținut să puncteze, în final, profesorul dr. Irinel Popescu.