Anul școlar care începe în mai puțin de o lună aduce schimbări majore în relația dintre elevi și profesori, schimbări menite să îmbunătățească procesul de învățământ și să ofere elevilor o voce mai puternică. Una dintre cele mai notabile noutăți este faptul că, pentru prima dată, elevii vor avea ocazia să acorde note profesorilor la finalul fiecărui an școlar.
Noutăți în noul an școlar: Elevii vor acorda note profesorilor
Această nouă regulă este prevăzută în Statutul Elevului, recent publicat în Monitorul Oficial, și are ca scop să creeze un mediu educațional mai deschis și mai transparent. Conform noilor prevederi, fiecare elev va completa o fișă de feedback în care va evalua activitatea profesorilor pe parcursul anului.
Cum funcționează sistemul de notare
Fișele de feedback includ 16 afirmații esențiale care acoperă diferite aspecte ale actului educațional. Elevii vor acorda note de la 1 la 5 pentru fiecare dintre aceste afirmații, unde nota 1 indică un acord foarte mic, iar nota 5 un acord foarte mare cu afirmațiile respective.
Printre criteriile pe care elevii le vor evalua se numără claritatea cu care profesorul explică materia, capacitatea acestuia de a motiva elevii să participe la ore, utilizarea tehnologiei digitale în predare, precum și încurajarea exprimării opiniilor elevilor în cadrul orelor. Un alt aspect evaluat este nivelul de confort și siguranță pe care elevii îl simt în clasă.
Meditațiile, în chestionarul pe care trebuie să-l completeze elevii
De asemenea, una dintre întrebările din chestionar abordează subiectul meditațiilor, cerând elevilor să precizeze dacă simt nevoia să recurgă la ore suplimentare de studiu acasă pentru a obține rezultate mai bune la o anumită disciplină. Această întrebare este adresată pentru a scoate în evidență eventualele lacune în predare sau necesitatea unei metode de învățare mai accesibile.
Feedback-ul este anonim, elevii nu trebuie să se teamă de repercusiuni
Unul dintre cele mai importante aspecte ale acestui nou sistem de evaluare este anonimitatea feedback-ului oferit de elevi. Aceștia nu trebuie să-și scrie numele pe fișele de evaluare, ceea ce înseamnă că își pot exprima opiniile și sugestiile fără teama de consecințe negative. Această măsură are rolul de a-i determina pe elevi să fie sinceri în răspunsurile lor, iar profesorii primesc un feedback autentic și constructiv.
Ce urmează după completarea fișelor
După ce elevii vor completa aceste chestionare de feedback, ele vor fi analizate și discutate cu profesorii. Acest proces de evaluare și discuție are ca scop îmbunătățirea continuă a calității educației și adaptarea metodelor de predare la nevoile și așteptările elevilor.
Elevii, parteneri activi în procesul de învățare
Noua măsură reflectă o schimbare semnificativă în abordarea educațională din România, punând un accent mai mare pe colaborarea dintre elevi și profesori și pe crearea unui mediu de învățare mai adaptat la cerințele actuale. Elevii nu mai sunt priviți doar ca beneficiari pasivi ai educației, ci devin parteneri activi în procesul de învățare, având ocazia să contribuie direct la îmbunătățirea acestuia.
Impactul asupra sistemului de învățământ
Introducerea acestui sistem de feedback este un pas important către modernizarea sistemului de învățământ, oferind profesorilor un instrument valoros pentru autoevaluare și dezvoltare profesională. De asemenea, elevii învață să își exprime opinia într-un mod structurat și să participe activ la procesul educațional.
Pe măsură ce noul an școlar se apropie, elevii și profesorii se pregătesc să navigheze împreună aceste schimbări semnificative, cu speranța că ele vor conduce la un sistem de educație mai eficient și mai echitabil. Totuși, este clar că această inițiativă deschide un nou capitol în relația dintre elevi și profesori, unul bazat pe transparență, colaborare și respect reciproc.