Noul permis internațional de conducere aduce schimbări majore pentru șoferi. Oficiul de stiri vă prezintă cum arată. Cade un monopol de 34 de ani.
Criticată de șoferi, modalitatea de obținere a unui permis internațional de conducere dar și prețul exorbitant, în comparație cu alte state din lume și din Uniunea Europeană (UE), este la un pas de modificare. Concret, un proiect de ordin al ministrului afacerilor interne a fost pus în dezbatere publică. Scopul: modificarea și completarea unor acte normative în domeniul permiselor de conducere. Automobil Clubul Român (ACR) este singura entitate care poate elibera acest permis, drept care i-a fost conferit în 1990. Iar în 34 de ani de atunci, niciun Guvern nu a considerat că este nevoie să facă schimbări. Totuși, din 2013, prin Ordonanță de Guvern, Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) a fost desemnată să emită astfel de premise. Numai că, până acum, nu a avut norme de aplicare.
Noul permis internațional de conducere
Modificările propuse în noul act normativ aduce o veste bună pentru șoferi. Noul permis internațional de conducere va fi valabil până la expirarea valabilității administrative a permisului de conducere românesc, dar nu mai mult de trei ani de la data emiterii acestuia. Acum, documentul are o valabiltate de un an. Până anul trecut, singura entitate care putea elibera acest permis, mai exact, o copie legalizată a permisului național de conducere, era asociația Automobil Clubul Român (ACR), căreia i-a fost conferit acest drept încă de la începutul anilor ′90. De acum, șoferii din România vor putea obține acest permis internațional de conducere și de la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI).
Prețuri de opt ori mai mari ca în Germania
Despre costurile mari ale acestui permis international de conducere, au reclamat șoferii români, pe diferite site-uri de socializare dar și pe cele ale autorităților române. În UK, permisul acesta, care e practic doar o copie tradusă în cinci limbi a permisului original, costă 5 lire. În Germania costă 30 de euro și are o valabilitate de 5 ani, în Franța și Spania costă 10 euro. În România taxa pentru acest permis internațional costă 240 de euro și e valabil doar un an. Adică de opt ori mai mult decât în Germania.
Ordonanță de Guvern fără norme de aplicare
Noul permis internațional de conducere. La începutul anului 2013, în urma numeroaselor nemulțumiri ale șoferilor români, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2023, publicată în Monitorul Oficial la 31 ianuarie 2023, s-a instituit în sarcina Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) din cadrul MAI „obligația de a emite permisul de conducere internațional, în conformitate cu prevederile Convenției asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 și ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980”. Măsura nu a putut fi pusă în practică, însă, până în prezent, în lipsa unor reguli privind emiterea, de către DGPCI, a acestor documente. Abia la finalul săptămânii trecute, MAI a pus în dezbatere publică proiectul de ordin de ministru, ce conține o serie de detalii privind forma, conținutul și procedura emiterii permisului de conducere internațional.
Noul permis internațional imprimat în șapte limbi
Proiectul de act normativ stabilește limbile în care este tradus permisul internațional de conducere. Astfel, paginile primei coperte a permisului de conducere internațional sunt reproduse în limba română, iar paginile interioare ale acestuia sunt reproduse în limbile engleză, franceză, germană, spaniolă, rusă, greacă și arabă. De asemenea, documentele necesare pentru a obține acest permis vor putea fi depuse atât online, cât și fizic. Este vorba despre o cerere-tip, actul de identitate și dovada plății contravalorii permisului de conducere international.
„În cuprinsul procedurii de emitere a permisului de conducere internațional au fost prevăzute modalități facile pentru depunerea cererilor de către solicitanți, respectiv prin intermediul mijloacelor electronice puse la dispoziție pe pagina de internet a D.G.P.C.Î. (https://dgpci.mai.gov.ro/) ori fizic la ghișeele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor. Serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor vor avea doar rolul transmiterii cererilor depuse către autoritatea competentă să le emită”, se arată în referatul de aprobare care însoțește proiectul.
Schimbări majore pentru șoferi după 34 de ani
Noul permis internațional de conducere. Actul normativ, pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), arată că DGPCI va trebui să emită permisul de conducere internațional în termen de 30 de zile de la data primirii cererii. Documentul va fi expediat la adresa din România indicată de titular sau va putea fi ridicat de la un ghișeu care trebuie precizat în cerere.
„Permisul de conducere internațional se expediază la adresa din România indicată de titular sau se ridică de către acesta de la serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor indicat în cerere. În cazul în care titularul nu poate fi identificat la adresa indicată în cerere, permisul de conducere se va ridica de la serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor în a cărui rază teritorială se află această adresă”, stipulează proiectul de ordin.
Prin acest ordin al ministrului MAI se stabilește, totodată, că data de la care se vor aplica noile reguli este 25 septembrie 2024.
Detalii despre acest act normativ puteți citi AICI și AICI.
CITIȚI ȘI: Rețea de vânzători de permise de conducere, anihilată de polițiști