Comisia Europeană a propus luni noi norme cu scopul declarat de a „face ca procedurile privind impozitul reținut la sursă în UE să devină mai eficiente și mai sigure pentru investitori, pentru intermediarii financiari (de exemplu, bănci) și pentru administrațiile fiscale ale statelor membre”.
Această inițiativă – un element-cheie al Comunicării privind impozitarea întreprinderilor pentru secolul XXI și al Planului de acțiune al Comisiei din 2020 privind uniunea piețelor de capital – ar urma să promoveze „o impozitare mai echitabilă”, să combată frauda fiscală și să sprijine investițiile transfrontaliere în Uniunea Europeană.
Termenul „impozit reținut la sursă” se referă, de exemplu, la situația în care un investitor rezident într-un stat membru al UE este obligat să plătească impozit pe dobânzile sau dividendele obținute într-un alt stat membru. În această situație se regăsesc adesea investitorii transfrontalieri.
Multe state membre ale UE au semnat convenții care evită impozitarea
Problema este că aceste proceduri de rambursare durează mult, sunt costisitoare și greoaie, generând frustrări pentru investitori și descurajând investițiile transfrontaliere în interiorul UE și investițiile realizate din afara Uniunii. În prezent, procedurile de reținere la sursă aplicate în fiecare stat membru variază foarte mult. Investitorii trebuie să utilizeze peste 450 de formulare diferite în întreaga UE, majoritatea fiind disponibile numai în limbile naționale.
Comisia spune că principalele măsuri pe care le-a propus „vor ușura viața investitorilor, a intermediarilor financiari și a autorităților fiscale naționale”:
- Un certificat de rezidență fiscală digitală comun la nivelul UE va face ca procedurile de reducere a impozitului reținut la sursă să fie mai rapide și mai eficiente. De exemplu, investitorii cu un portofoliu diversificat în UE vor avea nevoie de un singur certificat de rezidență fiscală digitală pentru a solicita mai multe rambursări în cursul aceluiași an calendaristic. Certificatul de rezidență fiscală digitală ar urma să fie eliberat în termen de o zi lucrătoare de la depunerea unei cereri. La ora actuală, majoritatea statelor membre recurg în continuare la proceduri pe suport de hârtie.
- Două proceduri accelerate care completează procedura standard de rambursare existentă: o procedură de „reducere la sursă” și un sistem de „rambursare rapidă”, care vor accelera și vor armoniza procesul de reducere a impozitului reținut la sursă în întreaga UE. Statele membre vor putea alege între cele două, existând și posibilitatea de a opta pentru o combinație.
- În cadrul procedurii de „reducere la sursă”, rata de impozitare aplicată la momentul plății dividendelor sau a dobânzilor se bazează direct pe normele aplicabile prevăzute în dispozițiile convenției de evitare a dublei impuneri.
- În cadrul procedurii de „rambursare rapidă”, plata inițială se efectuează ținându-se cont de rata impozitului reținut la sursă din statul membru în care sunt plătite dividendele sau dobânzile, dar rambursarea oricăror impozite plătite în plus se acordă în termen de 50 de zile de la data plății.
Mai mulți intermediari financiari fac totul să fie mai ușor
Comisia Europeană estimează că aceste proceduri standardizate le vor permite investitorilor să economisească aproximativ 5,17 miliarde EUR pe an.
De asemenea, o obligație de raportare standardizată le va oferi agențiilor de administrare fiscală ale statelor UE (cum este ANAF în România) instrumentele necesare pentru a verifica eligibilitatea pentru rata redusă și pentru a detecta potențialele abuzuri.
Intermediarii financiari certificați (cum sunt băncile) vor avea obligația să raporteze plata dividendelor sau a dobânzilor către administrația fiscală relevantă, astfel încât aceasta din urmă să poată urmări tranzacția. Mai exact, marile bănci din UE vor fi obligate să se înscrie într-un registru național al intermediarilor financiari certificați. Acest registru va fi deschis și intermediarilor financiari mai mici și din afara UE, pe bază de voluntariat.