Valentina Saygo, fost secretar de stat în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), expert contabil și consultant fiscal, cu peste 20 de ani de experiență, a comentat, pe pagina sa de facebook despre noile măsuri fiscale ale guvernului Ciolacu, apărute marți, într-un draft al OUG. Potrivit mediului de afaceri, măsurile sunt foarte dure pentru antreprenori. Dar, având în vedere că este un draft, este posibil să mai apară modificări.
“Cum să le explic antreprenorilor să nu-și umfle cheltuielile, când este pedepsită grav profitabilitatea?”
“Anul trecut am facut urticarie fiscală când s-a publicat Ordonanța 16, cea care a dat mediul de afaceri peste cap. Am ajus la camera de gardă plină de bube și scărpinându-mă prin locuri vizibile și invizibile. Am suferit enorm de mult din cauza celor citite.
Lucruri fara sens, fără noimă, condiționări greu de verificat și de pus în practică, lipsă de asumare, lipsă de respect sau de interes pentru mediul de afaceri.
Anul acesta nu știu ce voi păți, dar este mult mai grav și deja simt că îmi sar mințile de atâta nedreptate! Proiectul cu modificările fiscale a fost publicat și nu credeam că voi citi ceva mai dificil, mai rău, mai oribil. Nici nu am cuvinte să descriu cum arată sau ce conține, dintr-un total de 60 de pagini pline de ură viscerală, nu rămâi cu altceva decât cu greață!
Tocmai în momentele astea când vedem cât de corupt este sistemul public?
Când instituțiile statului maltratează și badjocoresc oameni nevoiași?
Cand femeile nasc pe trotuar și nu sunt primite în spital?
Când furturile din banii publici sunt din ce în ce mai lipsite de perdea?
Când funcționarii publici au hrănit o MAFIE întreagă ani de zile? Când nimeni nu-și asumă nimic?
Când toți sunt “curați” ca lacrima și neprihăniți?
Când este încurajată nemunca? Noi de ce sa muncim? Pentru ce? Să fure ei în liniște?
Cum să îmi practic profesia contabilă în continuare? Pentru cine? Ca sa fure ei ce trudim noi?
Noi toți, asția care îi ținem în cârcă de ani de zile și care cu obediență punem în practică toate mizeriile nascocite de ei, guvernanți și legiuitori deopotrivă?
Noi cu ce-am greșit? Cine ne-a blestemat? Care este vina pentru care suntem blamați?
Pentru că nu este suficient că citesc emanațiile “sus-pușilor”, mai trebuie să le pun în practică și să le explic altora CUM să le puna in practica!
Cum să le explic antreprenorilor să nu-și umfle cheltuielile, când este pedepsită grav profitabilitatea?
Cum sa-i mai spun unui străin să facă afaceri aici, când “aici” s-a pornit jupuirea antreprenorilor?
Cum să-i explic cuiva care este spiritul legii, când textul ei este praf?
Cum să înțeleg sau să justific logica dintr-un act normativ, când totul este pe japcă?
De ce să traiesc și să investesc în tara asta furată, violată și abuzată de către cei care ne conduc?
Sunt mâhnită, sunt deznadajduita, sunt furioasa, sunt disperată, sunt îngrozită de ce va urma!”
Câteva dintre măsurile fiscale ale Guvernului Ciolacu:
- Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române.
- Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final.
- Veniturile sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate, determinate conform art. 94 şi 95, pentru transferuri/operaţiuni efectuate prin entităţile prevăzute la art. 96^1 alin. (1), se impun prin reţinere la sursă astfel:
a) în cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii;
b) în cazul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.
Pentru determinarea perioadei în care au fost deţinute se consideră că titlurile de valoare şi instrumentele financiare sunt înstrăinate/răscumpărate în aceeaşi ordine în care au fost dobândite, respectiv primul intrat – primul ieşit, pe fiecare simbol.”
Microîntreprinderi:
„(1) Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
1. realizează venituri peste 300.000 lei;
2. desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz.”
În plus, sumele reprezentând sponsorizări și sumele reprezentând achiziția de aparate de case de marcat electronice fiscale rămase de reportat, potrivit legii, nu se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat după data de 1 ianuarie 2024.
Sumele reprezentând sponsorizări și cele reprezentând achiziția de case de marcat electronice fiscale, rămase de reportat, potrivit legii, nu se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat după 1 ianuarie 2024.
Dacă, în cursul anului fiscal, oricare dintre asociații / acționarii unei microîntreprinderi deține, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea / numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și la alte microîntreprinderi, asociații / acționarii trebuie să stabilească microîntreprinderile care ies de sub incidența prezentului titlu și care urmează să aplice prevederile titlului II, începând cu trimestrul în care se înregistrează situația respectivă, astfel încât condiția referitoare la numărul maxim de o microîntreprindere la care oricare dintre asociați / acționari care deține în mod direct sau indirect peste 25% din valoarea / numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, să fie îndeplinită.
Ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor se comunică organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și este definitivă, pentru anul fiscal curent.
Impozit pe clădirile cu o valoare mai mare 2,5 milioane lei
- Sunt obligate la plata impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată depășește 2.500.000 lei.
- Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.