Nemulțumiri la Guvern din cauza ritmului în care se desfășoară activitățile în cadrul Sistemului de garanție – returnare (SGR). Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că are mai multe reproșuri legate de funcționarea acestui program.

Fechet: “Nu sunt mulțumit”
”Eu personal nu sunt mulţumit în legătură cu modul în care merg astăzi lucrurile. Mă aşteptam la mai mult, să ne mişcăm mai repede, să nu mă sune comercianţi care să îmi spună că stau de o săptămână cu sacii şi nu a venit nimeni să îi ia.”, a declarat Mircea Fechet.
De asemenea, acesta a mai spus că se aştepta ca ritmul în care se deschid fabricile şi instalaţiile de numărare şi sortare pentru ambalajele reciclabile să crească.
Ministru: “M-aș bucura ca atunci când iau înjurături să fim mai mulți”
”Nu ştiu dacă cineva se luptă cu mai multă pasiune decât o fac eu pentru SGR, dar m-aş bucura să constat că atunci când mă uit în jurul meu să constat că şi când iau înjurături să fim mai mulţi. Nu ar strica mai mult suport, fie că vorbim despre conducerea executivă a companiei sau acţionari.”, a arătat Fechet.
Nemulțumiri în cascadă
Ministrul Mediului a subliniat că spera ca în scurt timp după punerea în consultare publică a Hotărârii de Guvern să se vadă îmbunătățiri semnificative în relațiile dintre SGR și diverse entități, precum și o reducere a numărului de procese în instanță. Cu toate acestea, Fechet constată că obiectivul de a deschide calea spre dialog nu este încă atins, iar tensiunile persistă.
”Nu voi abandona niciodată acest demers, este un proiect la care țin nu doar pentru că l-am scris de la zero. Este în opinia mea, cel mai bun lucru care s-a întâmplat în România în materia gestionării deşeurilor, în ultimii 30 de an” a mai spus ministrul.
Probleme în sistem
Programul a început greoi și reprezentații RetuRo au recunoscut asta chiar din prima lună de implementare.
„Sistemul nu e perfect. Sistemul este destul de complex, avem 80.000 de comercianți, 19 milioane de cetățeni români, aproape 4.000 de producători de băuturi și importatori, toți trebuie să fie conectați într-un sistem IT. În mod evident vor fi erori, dar le vom remedia foarte rapid”, a declarat Gemma Webb, CEO RetuRo, citată de Pro TV.
Ministrul Mediului: “Bineînțeles că e frustrant”
Sistemul Garanție-Returnare este al doilea cel mai mare sistem de acest tip din Europa, după Germania. Estimarea celor care l-au conceput este că anual SGR va recupera aproximativ 7 miliarde de ambalaje.
În câteva zile din martie s-au strâns și peste două milioane de ambalaje. Pentru că pe rafturi sunt tot mai mult ambalaje cu sigla SGR, oamenii au început să meargă să-și recupereze cei 50 de bani per ambalaj. În unele situații chiar se formează cozi la automatele de returnare.
Cumpărătorii sunt nemulțumiți pentru că se confruntă des cu situații în care aparatele sunt pline, iar ei nu-și pot recupera banii, deși au făcut un drum pentru a returna ambalajele.
„Bineînțeles că e frustrant atunci când ajungi la magazin cu sacoșa plină cu peturi și constați că aparatul nu funcționează pentru că tocmai ce s-a umplut acel recipient mare de reciclabil.
Însă din discuțiile pe care le-am purtat cu majoritatea comercianților, nimeni nu vrea să piardă clienți.”, a recunoscut Fechet, la Guvern.
Logo-ul este foarte mic
„Am constatat în anumite situații că logo-ul era foarte mic pe un tip de ambalaj, lucru pe care personal l-am considerat nepotrivit.”, a mai spus Fechet care susține că a discutat cu producătorii cărora le-a cerut să facă acest logo-ul ușor de identificat pentru consumatori.
Ambalajele fără sigla SGR încă există pe piață
Teoretic, începând cu data de 30 iunie, toate ambalajele disponibile în magazine vor fi marcate cu acest logo de garanție. Astfel, consumatorii nu vor mai trebui să verifice fiecare ambalaj individual pentru a se asigura că este purtător de garanție.
Legea spune că produsele în ambalaje fără sigla SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianților, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024.
S-a cerut o decalare cu 6 luni a termenului până la care mai pot fi prezente la raft ambalajele fără SGR, iar pe 15 martie a fost publicat spre dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului un proiect de hotărâre pentru modificarea Hotărârii de Guvern.
De ce sunt refuzate unele ambalaje
Au existat situații în care automatele de colectare au rezufat unele ambaleje pentru că nu au reușit să identifice anumite caracteristici ale unui produs. Acest lucru se întâmplă deoarece automatul scanează codul de bare pentru a identifica produsul, după care efectuează două verificări suplimentare. Prima verificare este legată de greutatea ambalajului – dacă ambalajul nu este golit complet, automatul poate respinge produsul pentru a evita lichidele în sistemele de colectare. A doua verificare se referă la identificarea formei recipientului; dacă automatul nu recunoaște forma, poate respinge ambalajul.
Sunt 30.000 de modele de ambalaje
„Din cele 30.000 de ambalaje unice, este posibil ca la unul dintre ele sau la 2 sau la 10 să existe o eroare legată de forma acestuia sau de codul de bare sau de greutate, dar acel lucru se rezolvă o singură dată și este valabil pe întreaga durată de punere pe piață a ambalajului respectiv. Bineînțeles că vor mai exista astfel de situații”, a declarat Mireca Fechet.
Problemele cu sistemul de garanție – returnare din țara noastră sunt asemănătoare cu cele din cele 13 state UE care au deja acest sistem și s-au confruntat cu astfel de situații în primul an de funcționare
Cum funcționează SGR
Sistemul Garanție – Returnare (SGR) a fost lansat la 30 noiembrie 2023. La început de martie s-au colectat și peste un milion de ambalaje pe zi, în timp ce media pe februarie a fost de 600.000/zi.
În ianuarie s-au colectat în toată lună două milioane de ambalaje, iar în februarie, 18 milioane. În luna martie au fost zile în care s-au colectat peste două milioane de ambalaje în 24 de ore, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet. Pe toată luna martie vor fi, în total, colectate zeci de milioane de ambalaje care vor fi reciclate și nu aruncate în ape sau în alte locuri.
Sistemul Garanție – Returnare (SGR) se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din plastic, metal sau sticlă, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri.