Noua rubrică, MotionWeek, vine să completeze, o dată pe săptămână, cu informații succinte, dar și imagini reprezentative, radiografia segmentului auto.
- Înmatriculările de mașini din iulie, cu rezultate slabe pentru Tesla Model Y și bătălie Volkswagen T-Roc – Dacia Sandero pentru prima poziție, au avantajat modelul mărcii românești. După primele șapte luni din 2023, Dacia Sandero este lider al înmatriculărilor din Europa. Grație unei majorări cu 23,3% a înmatriculărilor cumulate pentru primele șapte luni, până la 131.582 de unități, Dacia Sandero conduce autoritar clasamentul. modelul Tesla Model Y se mulțumește, deocamdată, cu poziția a doua. Vehiculul a fost achiziționat în acest an de 122.404 europeni. La mică distanță de „americanul” Model Y se află Volkswagen T-Roc. SUV-ul german a fost înmatriculat în primele șapte luni din acest an în 120.587 de exemplare
- Director executiv al reprezentanței Mercedes-Benz din România începând cu 1 martie 2021, Amanda Zhang lasă în urmă funcția deținută aici pentru a prelua postul de CEO și președinte al Mercedes-Benz Cars Malaysia. Totodată, ea va îndeplini și rolul de Head of Region Mercedes-Benz Cars SEA II. Înlocuitorul Amandei Zhang la conducerea Mercedes-Benz România va fi anunțat în perioada următoare.
- Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Uniunea Europeană a importat în 2022 circa 3,2 milioane de mașini noi și a exportat aproape 5,6 milioane, rezultând un excedent de 2,4 milioane de autoturisme.
Ochii pe ele
Lamborghini Lanzador. Lamborghini a dezvăluit primul său concept electric. Se numește Lanzador și este un GT cu numai două uși, gata să debuteze în 2028. Descris drept un GT cu o gardă la sol înălțată, Lanzador este un crossover, însă unul cu spirit de coupe, fiind oferit într-o caroserie cu 3 uși. Interiorul futurist ne trimite cu gândul la Urus, însă italienii spun că s-au inspirat de la alte modele emblematice, cum sunt Sesto Elemento, Murcielago și Countach LPI 800-4.
Fisker Alaska. Henrik Fisker a declarat pentru Auto Express că „dacă Ferrari ar face un pick-up, (cam) așa ar arăta”. Evident, voi trebuie să ne spuneți dacă așa este. Noi ne rezumăm să vă oferim primele detalii despre modelul care, se spune, urmează să debuteze în 2025. Are la bază Fisker Ocean, dar designul părții frontale a fost schimbat, iar compartimentul marfar ataşat în spate a mărit lungimea totală de la 4.8 la 5.3 metri, devenind un concurent pentru modele precum Ford Maverick sau Hyundai Santa Cruz. Imaginile video arată că bena are o capacitate extinsă de transformare, iar în ceea ce privește detaliile tehnice ni se spune că modelul de producţie se va oferi cu baterii de 75 sau 113 kWh, iar autonomia va varia între 370 şi 550 km. Nu există încă informații despre motoare, însă cel mai probabil le va împrumuta de la Ocean: tracțiune față (279 CP) sau AWD asigurat de două motoare (475 CP). Se declară însă că versiunea de bază va putea face 0-97 km/h în 7.2 secunde, iar cea superioară în 3.9 secunde.
Maserati MCXtrema. MCXtrema, o veritabilă ”fiară” concepută pentru circuit – fără omologare de tip pentru a fi condusă pe șosea – este gata să dezlănțuie cei 730 CP de putere, învăluiți într-un design la fel de rafinat prin armonia liniilor sale, pe cât este de disruptiv, datorită formei sale îndrăznețe. Noua creație a Tridentului a fost concepută pentru a ieși din tipare: au fost produse doar 62 de exemplare ale acestui super sport car în ediție limitată, dedicate unei clientele selecte, și extrem de exigente în ceea ce privește performanța, rafinamentul designului, luxul – toate semnele distinctive ale unui produs ”Made in Italy” – dar și experiența de condus extremă.
Ford Mustang GTD. Ford Mustang Shelby GT500 nu mai poate fi considerat cea mai extremă interpretare a modelului. Locul vine să-l ocupe noul Ford Mustang GTD – un supercar stradal, dar mai mult orientat pentru utilizarea pe circuite, astfel încât se menționează că va putea concura cu unele dintre cele mai cunoscute maşini sport europene, precum este acelaşi Porsche 911 GT3 RS. Inima modelului este V8-ul Supercharged de 5.2 litri (cu un compresor mecanic de 2.8 litri), purtat anterior de Mustang Shelby GT500 din generația anterioară. Se menţionează la moment că va produce peste 800 de cai putere. Noul Ford Mustang GTD va fi produs, evident, într-un număr limitat. Kiturile auto inițiale, pregătite la uzina Ford din Michigan, vor fi trimise în Canada la fabrica Multimatic, unde vor fi asamblate maşinile finale, luând în calcul şi opţiunile de personalizare ale clientului. Prețul de start minimal şi fără taxe sau opţiuni este de 300.000 de dolari. Primele maşini vor fi gata abia la sfârșitul lui 2024.
Infiniti QX Monograph. Infiniti prezintă un nou show car din seria Monograph, iar acest lucru nu înseamnă altceva decât o confirmare că urmează o mașină de producție pe baza acestuia. Aşa s-a întâmplat acum şase ani, când am văzut cu toţii Infiniti QX80 Monograph, care s-a transformat peste câteva luni în noul QX80 facelift.
Zenvo Aurora. Compania daneză Zenvo Automotive produce automobile din 2007 şi până în prezent a oferit pieţei doar câteva modele originale, realizate în doar câteva zeci de exemplare. Oficial, toate mașinile Zenvo produse sunt împărțite în două generații (ST1 și TS1), dar au același design caracteristic și motoare V8 Supercharged, create pe baza blocurilor GM. Și acum Zenvo deschide un capitol cu adevărat nou în istoria sa prin hypercarul botezat Aurora. Hypercar-ul este prezentat în două versiuni simultan, dar inițial inginerii au dezvoltat-o pe cea de bază numită Aurora Agil. Care are cel mai puternic motor V12 montat vreodată pe o mașină stradală. Motorul cântăreşte mai puţin de 260 kg şi produce 1.266 CP. Cutia de viteze este una robotizată cu șapte trepte şi are integrat un motor electric cu 204 CP. Puterea maximă a sistemului hibrid este de 1.470 CP și 1.400 Nm, iar toată această putere este trimisă doar roților din spate printr-un diferențial controlat electronic. A doua versiune se numește Zenvo Aurora Tur, iar puterea maximă a sistemului său de propulsie se ridică la 1.878 CP și 1.700 Nm! Desigur, maşina este mai grea (1.450 kg), dar este mai rapidă. Poate rula cu maximum 450 km/h! Poate realiza 0-100 km/h estimativ în 2.3 secunde, până la 300 km/h poate ajunge în nouă secunde, iar până la 400 km/h în 17 secunde.
Lucid Air Sapphire. Lucid Motors a dezvăluit specificațiile finale pentru mult așteptatul super sedan Air Sapphire. Cu o autonomie care sfidează așteptările, Lucid Air Sapphire atinge o distanță estimată de EPA de 427 mile (687 km, 3.61 mi/kWh) cu o singură încărcare, stabilind un standard printre maşinile electrice de performanţă din segment. Capacitatea bateriei este de 118 kWh. Propulsia este asigurată de un sistem avansat format din trei electromotoare, toate dezvoltate și fabricate intern, care generează în total un total de 1.252 CP și 1.939 Nm de cuplu! Cu o asemenea forţă mare poate realiza un sprint 0-97 km/h în 1.89 secunde, 0-161 km/h în 3.84 secunde şi parcurge 402 metri (un sfert de milă) în 8.95 secunde. Viteza maximă este limitată la 330 km/h.
Pininfarina B95 Speedster. Pininfarina a prezentat oficial noul B95 Speedster, primul hyper barchetta electric din lume. Noul model, bazat pe Battista, primește propulsive electrică de 1900 de cai putere, alimentat de o baterie de 120 de kWh, iar repriza de încărcare de la 20% la 80% durează 25 de minute la o stație de încărcare rapidă de 270 de kW. De altfel, B95 Speedster oferă o autonomie de 476 de kilometri în regim WLTP. Caroserie este creată manual, iar modelul are un preț de peste 4 milioane de euro.
Shelby Cobra Diamond Edition. Classic Recreations, constructorul american de vehicule personalizate de înaltă performanță, inclusiv de aşa-zise maşini care continuă serii, precum Shelby GT500CR, în colaborare cu Shelby American, lansează Shelby Cobra Diamond Edition. Este vorba despre un supercar de circuit care va exista în doar 10 exemplare, numite „Diamond Edition” în onoarea celei de-a 60-a aniversări a Shelby American. Noua mașină de curse este proiectată pentru a se împerechea cu un motor Ford Performance Gen 3 Coyote, generând practic 1.000 CP şi puţin peste 1.000 Nm dacă este conectat un VMP Supercharger opțional. Modelul Made in USA costă cel puţin 1.2 milioane de dolari! Nu poate fi utilizat pe drumurile publice!
Aston Martin DB12 Volante. Aston Martin a publicat primele imagini și detalii referitoare la noul DB12 Volante. Versiunea cu plafon retractabil a lui DB12 are motorul V8 biturbo de 4,0 litri (680 CP și 800 Nm) și cutie automată cu 8 trepte.
Cifra săptămânii: 999
Acesta este numărul de unități în care se va comercializa Fisker Ronin. Conform datelor oferite de producător, Fisker Ronin va avea un sistem de propulsie electric care va genera „peste 1.000 CP” și, în ciuda acestei puteri fenomenale, pachetul său de baterii va asigura călătorii de circa 600 de mile (965 km) după o singură încărcare completă. Accelerarea de la zero la 100 km/h va putea fi făcută în circa două secunde, iar viteza maximă va fi limitată electronic la 275 km/h. Cu performanțe apropiate de cele ale Porsche Taycan sau Tesla Model S Plaid, Fisker Ronin se anunță o vedetă a segmentului de piață dedicat celor cu buzunare largi și pline. Asta pentru că prețul anunțat de producător este de 385.000 de dolari (352.200 de euro).
Tehnologie
- Gigantul chinez CATL – cel mai mare producător mondial de baterii pentru mașini electrice și hibride – a anunțat intrarea în producție a unei noi baterii cu încărcare rapidă. Mai exact, conform producătorului, aceasta poate înmagazina în zece minute suficientă energie pentru ca mașina electrică aferentă să se poată deplasa circa 400 km. Conform lui Gao Han, director tehnologic al CATL E-Car Business, producția în masă a noii baterii, numită Shenxing, este programată înainte de finalul anului 2023, în timp ce vehiculele electrice echipate cu baterii Shenxing ar putea ajunge pe piață în primul trimestru al anului 2024.
- În timp ce România ratează investiție după investiție în domeniul de viitor al bateriilor pentru mașini electrice, statul vecin, Ungaria, reușește să se impună ca hub al acestui important sector industrial. Producătorul chinez de baterii Sunwoda Electronic și-a anunțat decizia de a construi în zona Nyiregyhaza din nord-estul Ungariei prima sa uzină din Europa dedicată producătorilor de mașini din zonă. Cu o investiție inițială de 1,9 miliarde de yuani (239 milioane de euro), compania cu sediul în orașul Shenzen din China are în plan dezvoltarea unei uzine care va produce baterii litiu-ion. Deși firma chineză nu a menționat când va începe construcția noii facilități de producție și nici data la care aceasta ar demara producția sau capacitatea instalată, agenția Xinhua, care îl citează pe ministrul ungar Peter Szijjarto, scrie că lucrările vor începe anul viitor, iar debutul producției de serie este programat pentru începutul lui 2025.
- Mazda este dispusă să ofere în continuare motorizări diesel pe cele mai importante piețe ale sale, inclusiv în Europa. Constructorul japonez va comercializa acest motor atâta timp cât va exista cerere din partea clienților.