Rubrica MotionWeek vine să completeze, o dată pe săptămână, radiografia segmentului auto atât pe plan local, cât și la nivel internațional.
Oficiuldestiri.ro vă oferă cele mai importante și mai noi proaspete informații din industria auto despre noi și viitoare modele care au fost sau care vor fi lansate, despre noi tehnologii, precum și imagini reprezentative. Toate acestea, la rubrica MotionWeek.
MotionWeek: Sandero a fost cel mai vândut model în Europa în noiembrie
Datele preliminare Dataforce referitoare la înmatriculările de automobile în Europa, disponibile în acest moment, Dacia Sandero a fost cel mai vândut model în luna noiembrie, detronând Tesla Model Y. Este pentru a patra oară în 2023 când hatchback-ul românesc de buget se clasează înaintea modelului electric american, după cum am mai scris la rubrica MotionWeek.
Concret, Dacia a vândut în cea de-a 11-a lună 19.760 de unități Sandero, cu 9,5% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022. În schimb, Model Y s-a confruntat cu o scădere de 8,2% față de același interval din anul precedent, care se traduce printr-un volum total de vânzări de 17.464 de mașini.
Pe locul al treilea s-a clasat un alt vehicul Tesla, Model 3, cu 16.309 unități. Top 10 este completat, în ordine, de Renault Clio – 15.760 unități, Volkswagen Golf – 15.758 unități, Toyota Yaris Cross – 14.883 unități, Opel Corsa – 14.346 unități, Volkswagen Polo – 14.093 unități, Volkswagen Tiguan – 13.939 unități și Volkswagen T-Roc – 13.901 unități.
Compania Dataforce a adunat până în prezent circa 97% din cifrele de vânzări pe luna noiembrie pentru Europa, inclusiv spațiul extra-comunitar și Marea Britanie.
Tesla Model Y rămâne lider în clasamentul general pe tot anul în curs, conform datelor publicate de Dataforce și preluate de Automotive News. Diferența între cele două modele este de mai puțin de 12.000 de unități: 229.980, respectiv 217.244. Podiumul este completat de Volkswagen T-Roc, cu 191.015 unități (+14,8%).
Dacia a vândut până în decembrie 1.000 de kit-uri „Pack Sleep”
Constructorul de automobile Dacia a anunțat că în decembrie a fost livrat cel de-al 1.000-lea „Pack Sleep”. Prezentat în primăvara lui 2022, odată cu noua gamă Extreme”, acesta este primul element din gama de accesorii denumită „InNature”, care transformă modelul Jogger într-un veritabil spațiu de dormit pe roți.
Vorbim despre o cutie din lemn de 50 kg ale cărei dimensiuni sunt adaptate astfel încât să încapă în portbagajul mașinii. Cutia se transformă în mai puțin de două minute într-o suprafață plană pe care se pot instala saltelele de dormit. Pe Jogger, patul are o lungime de 190 cm și o lățime de 130 cm. Distanța disponibilă până la nivelul plafonului este de 60 cm.
„Pack Sleep” poate fi comandat și împreună cu alte accesorii cum ar fi jaluze pentru geamuri și un cort exterior, care se atașează în partea din spate a mașinii. Conform informațiilor oficiale, când este închisă cutia oferă un volum de încărcare de 220 litri. De asemenea, capacul ei se poate folosi și pe post de măsuță.
Referitor la vânzări, Dacia anunță că „Pack Sleep” a fost comandat în fiecare lună de peste 100 de clienți din Europa. În acest fel s-a ajuns ca, în luna decembrie, să se depășească 1.000 de unități vândute. „Pack Sleep” nu va mai fi disponibil doar pe Jogger, ci și pe noua generație Duster, bineînțeles adaptat la dimensiunile SUV-ului (foto, sus).
Prima imagine oficială cu viitorul SUV electric Volkswagen de 25.000 de euro

Volkswagen a publicat o primă fotografie imagine oficială cu viitorul său SUV electric de segment B accesibil, care ar urma să aibă un preț de aproximativ 25.000 de euro.
Acesta va fi bazat pe conceptul ID.2all și va înlocui în gamă actualul T-Cross. Încă nu se știe cum se va numi, dar există două variante: ID.2X și ID.2 Cross. Viitorul crossover cu emisii zero de segment B va prelua mai multe detalii de design de la conceptul ID.2all. Un mic detaliu estetic pe montantul C amintește de modelul Alfa Romeo Montreal de la începutul anilor 1970.
SUV-ul electric german va fi dezvoltat pe aceeași arhitectură MEB, ceea ce înseamnă că va folosi un singur motor electric, ce va fi alimentat de o baterie de 38 kWh sau de una de 58 kWh. Autonomia va fi de circa 450 de kilometri. Noul SUV ID.2 va debuta în 2026.
Mitsubishi pregătește „geamănul” modelului Renault Scenic E-Tech

Constructorul japonez de automobile Mitsubishi va lansa două noi modele destinate exclusiv pieței din Europa. Primul va fi un SUV electric care se va baza pe platforma folosită de Renault Scenic E-Tech. Cel de-al doilea model, nespecificat deocamdată, va primi un sistem de propulsie cu ardere internă și ar urma să fie bazat pe Renault Austral.
Niponii au publicat o imagine-teaser cu viitorul SUV cu emisii zero. Despre acesta se știe că va fi construit pe platforma CMF-EV care este folosită și de Renault Scenic E-Tech. De altfel, în această fotografie se observă o mașină cu o siluetă asemănătoare cu modelul francez, plus semnătura luminoasă a farurilor și stopurilor, care par identice cu cele de pe Scenic EV.
Mitsubishi nu a oferit alte detalii, însă este posibil ca viitorul model să primească aceleași opțiuni de motorizări ca „geamănul” francez. Ne referim la o versiune cu un motor electric de 168 CP și o baterie de 60 kWh și la una de 215 CP cu acumulator de 87 kWh. Viitorul SUV electric Mitsubishi își va face debutul în 2025.
Viitorul Volkswagen Golf GTI va fi un model 100% electric

Prima generație Volkswagen Golf (Mk1) a debutat în 1975, iar de atunci și până acum au fost lansate alte șapte generații, care s-au vândut în peste 35 de milioane de unități. Dintre acestea, peste 2,8 milioane au fost versiuni sportive GTI.
La jumătatea anului viitor, VW va lansa o versiune actualizată a actualei iterații GTI, însă până atunci, șeful de design al mărcii, Andreas Mindt, a confirmat că celebrul hot-hatch va primi în 2026 o versiune pur electrică.
Vezi această postare pe Instagram
Anunțul a fost făcut de Mindt pe pagina sa de Instagram, iar mesajul a fost însoțit de două schițe, una cu prima generație Golf GTI din anii ’70, iar cealaltă cu conceptul ID.GTI, prezentat în septembrie.
Viitoarea versiune electrică de serie GTI va fi bazată pe Golf facelift, care își va face debutul în 2024. A noua generație Golf va fi un model exclusiv electric și va sosi în 2028.
Vânzările în Europa au crescut cu 6,6%. Cum s-a descurcat Dacia?
Datele publicate de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) arată că înmatriculările de automobile noi au crescut în Uniunea Europeana cu 6,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2022. De la începutul anului au fost comercializate cu aproape 16% mai multe mașini decât anul precedent.
În primele 11 luni din 2023, în Uniunea Europeană au fost vândute 9.624.257 de automobile, ceea ce se traduce printr-o creștere de 15,8% față de perioada similară din 2022. Creșteri importante s-au înregistrat în Italia (+20%), Spania (+17,3%), Franța (+16,2%) și Germania (+11,4%).
Din totalul de mașini vândute în UE, 1.374.440 de unități au fost „full” electrice, iar 3.204.076 au fost echipate cu sisteme de propulsie hibridă.
România ocupă locul 14 la nivelul Uniunii Europene, cu vânzări totale de 133.238 de autoturisme (+14%). Dintre acestea, 14.089 au fost electrice, iar 40.428 hibride.
În topul constructorilor, Grupul Volkswagen a vândut cele mai multe mașini, și anume 3.050.746 de unități, cu 20,6% mai multe decât în intervalul similar de anul trecut. Pe locurile următoare s-au clasat Grupul Stellantis, cu 1.992.352 unități (+5,3%) și Grupul Renault, cu 1.130.653 de mașini (+19,5%).
În ceea ce privește Dacia, marca românească a vândut în perioada analizată 512.055 de vehicule, în creștere cu 19,8% comparativ cu perioada ianuarie-noiembrie 2022. Ford a comercializat 482.342 de unități noi înmatriculate, cu 1,7% față de perioada similara din 2022. Raportul integral publicat de ACEA poate fi consultat aici.
Ce mai este nou în domeniul tehnologiei auto?

Mai mulți producători auto au anunțat că viitoarele lor modele complet electrice vor adopta standardul de încărcare nord-american NACS, care le oferiă acces la rețeaua de încărcare Tesla, una dintre cele mai dezvoltate din lume. Între aceștia amintim pe Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Hyundai, KIA și Toyota.
Începând cu anul 2025, această listă va mai cuprinde și alte nume importante din industrie. Mai exact, este vorba despre mărcile din Grupul Volkswagen, care sunt comercializate pe piața din America de Nord: Volkswagen, Audi, Porsche și Scout.
Modelele actuale vor fi dotate în continuare cu porturi CCS, însă, la fel ca în cazul altor producători care fac această modificare, modelele din VW Group vor dispune de adaptoare speciale. În fapt, viitoarele automobile electrice cu emisii zero produse de mărcile din Grupul Volkswagen vor fi echipate din fabrică cu câte un port NACS, potrivit Carscoops.