Mogo România, o companie specializată în soluții de finanțare pentru achiziția de mașini second-hand, a realizat recent un studiu pe cinci piețe din Europa de Est.
Acesta arată că cei mai mulți clienți preferă modele germane, cu transmisie automată și cu o vechime cuprinsă între 10 și 15 ani, relatează Economica.net.
Care sunt mărcile preferate de clienții din Europa de Est?
Rezultatele studiului arată că mărcile auto germane sunt cele mai căutate în rândul consumatorilor din această regiune. BMW, Volkswagen și Audi domină topul preferințelor în toate cele cinci țări investigate – România, Republica Moldova, Letonia, Lituania și Estonia.
Deși Volkswagen continuă să fie alegerea principală în România și în Moldova, procentul de achiziții în țara noastră a scăzut de la 24,4% în 2021, la 21,9% în 2023. În Lituania și în Letonia, marca din Wolfsburg ocupă poziția a treia între preferințele est-europenilor, cu cote de 13,9%, respectiv 12,9%. În ambele cazuri există scăderi notabile comparativ cu anii precedenți, de 4,1% și 3,1%. În schimb, Estonia se distinge printr-o creștere semnificativă a achizițiilor de mașini Volkswagen, de la 11,7% în 2021 la 14,9% în acest an, notează Economia.net.
Marca BMW a înregistrat o creștere constantă în majoritatea țărilor analizate, cu excepția Republicii Moldova. Aici, procentul a scăzut cu 1% în ultimii doi ani. O creștere semnificativă s-a consemnat în Lituania, cu 2,7% în 2023 comparativ cu 2021, urmată de creșteri de 2,6% în Estonia și România, ajungând la 17,5% în 2023 față de 15,2% în 2021.
În ceea ce privește marca Audi, deși majoritatea clienților din Lituania preferă acest brand, vânzările au scăzut la 18,8% în acest an comparativ cu 24,3% în 2022. O tendință similară se observă și în Letonia, unde vânzările de modele Audi au reprezentat 17% din total în 2023 față de 21,6% în 2021. Pe piața din România, Audi ocupă locul al treilea între preferințele clienților, menținându-se constant la aproximativ 12 procente din totalul vânzărilor în ultimii trei ani.
Transmisia automată este preferată de mulți est-europeni
Preferința pentru mașinile echipate cu transmisie automată a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani. În patru dintre cele cinci țări analizate tot mai mulți consumatori se îndreaptă către acest tip de cutie de viteze.
Cel mai semnificativ avans s-a înregistrat în Letonia, unde s-a înregistrat o creștere de la 42,5% în 2021 la 57,9% în 2023. În Lituania, Estonia și Moldova creșterile variază de la 1% la 3%, în timp ce România rămâne singura excepție, cu o scădere de două procente față de anul trecute, la la 28% la 26%.
Cu toate că la nivel european se observă o tendință de creștere a interesului pentru automobilele electrice, motorizarea diesel coborând pe locul al patrulea în ceea ce privește numărul de autovehicule noi înmatriculate, în România, modelele alimentate cu motorină rămân în topul preferințelor clienților de mașini SH. Potrivit datelor, 82,1% dintre cumpărători continuă să opteze pentru autoturismele diesel, mai notează sursa citată.
Mașinile diesel rămân populare, dar vânzările sunt în scădere
Preferința pentru eficiența energetică și preocuparea pentru costurile de combustibil influențează deciziile de achiziție auto. Mașinile diesel, cu consum redus, continuă să fie populare, dar procentele lor scad în majoritatea țărilor comparativ cu 2021. Atenția clienților se îndreaptă spre opțiuni mai sustenabile precum mașinile alimentate cu benzină, electrice sau hibride.
În Letonia, studiul relevă o scădere semnificativă a mașinilor pe motorină, de la 88% în 2021, la 78% în 2023. În schimb, mașinile electrice câștigă teren, reprezentând 1,3% din vânzări. În Lituania și în România, procentele vânzărilor de mașini pe motorină rămân relativ stabile, 86,4% și, respectiv, 82%.
Mașinile vechi de 15 ani sunt cele mai căutate
Durata medie de viață a unei mașini este estimată la 12 ani, însă majoritatea clienților de vehicule de ocazie încă optează pentru mașini cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani. Românii au evidențiat o preferință pronunțată pentru acest segment, reprezentând 76% din totalul vânzărilor, cu aproape 5% mai mult decât anul precedent.
Astfel, în România și în Lituania, consumatorii preferă mașinile cu o vechime de 15 ani, însumând 12,6%, respectiv 16,6% din total. Preferate în Lituania și Estonia sunt mașinile cu o vechime de 16 ani, acest segment înregistrând o creștere de trei procente în achizițiile de anul acesta față de 2022. În Republica Moldova, 11% din totalul vânzărilor au fost reprezentate de autovehiculele cu o vechime de 17 ani.
Compania Mogo România activează din anul 2017, finanțând persoanele fizice pentru achiziția de mașini noi sau second-hand. În cei șase ani de activitate compania a finanțat peste 12.000 de clienți.