Du-mă, acasă, măi tramvai! Pardon, trenule!
Și nu orice tren, ci unul care a făcut și continuă să facă istorie și anume trenul turistic Mocănița. Știrea de duminica trecută, atunci când Mocănița din Moldovița s-a răsturnat, după impactul cu o mașină, a produs reacții în spațiul public, având un ecou puternic.
Din fericire, în afară de spaima turiștilor, totul s-a terminat cu bine, iar trenul-istorie a fost repus pe șine. Care este povestea Mocăniței Moldovița și cum a ajuns acest tren să bucure turiștii, care odată ajunși pe aici nu ratează o plimbare cu acest tren turistic?
Este important să precizăm că, în România termenul “Mocăniţă” a fost consacrat pentru trenurile cu aburi care circulau în ţară, în regiunile de munte, pe un ecartament îngust de 760 milimetri.
Pentru iubitorii de adrenalină, știrile nu sunt foarte bune, căci trenul nu atinge o viteză mai mare de 15 km. Dar știe să facă spectacol!
Trenul turistic Mocănița, o poveste care merge mai departe
Mocăniţa “Huţulca” este atracţia turiştilor – și pe bună dreptate!- care poposesc în localitatea suceveană Moldoviţa, un loc de poveste, aflat în inima Obcinii Mari şi a Feredeului.
Cât despre această linie ferată, ea există încă din 1888, fiind construită de un proprietar de gatere din München. Cu fiecare kilometru străbătut, trenul-istorie este pregătit să ofere călătorilor o experiență unică, cu priveliști care-ți taie, la propriu, răsuflarea, dar și cu o atmosferă de neuitat.
Pentru a înțelege începuturile poveștii trenului Mocănița Moldovița, haideți să punctăm câteva informații care conturează mai bine apariția și dezvoltarea acestui tren-poveste
Potrivit mocanitamoldovita.com, linia de la Moldovița a fost folosită până în anul 2001 pentru transport de masă lemnoasă. La ora actuală, linia are 12 km.
Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldovița a fost construită nu de un român, de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortieb.
A fost dată în folosință în anul 1888 pentru transport de masă lemnoasă de la padure. În anul 1909, linia a fost preluată de Fondul Bisericesc care a schimbat ecartamentul liniei de la 800 mm la ecartament standardizat de 760 mm.
Mocănița de pe Valea Arieșului, monument istoric
În 2014, Ministerul Culturii a declarat o altă Mocăniță, și anume cea de pe Valea Arieșului, monument istoric. În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud.
Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 27 de staţii. Inaugurată în 1912, Mocănița Turda-Abrud avea să fie cea mai lungă linie CFI, cu ecartament de 760 mm.
De la începutul secolului al XX-lea, trenul era folosit pentru transportul lemnelor, persoanelor și a altor bunuri pe Valea Arieșului, legând orașul Turda de Câmpeni și mai apoi de Abrud.
Timp de 85 de ani, Mocănița de pe Valea Arieșului a avut multiple întrebuințări, devenind, în scurt timp, un ”simbol” al văii.
Mocănița din Apuseni, odinioară traseu de 94 km
În anii glorioși, calea ferată îngustă traversa o parte din Munţii Apuseni pe Valea Arieşului, în lungime de 94 de kilometri, între oraşele Turda şi Abrud.
Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a favorizat şi intrarea pe șine a unor trenuri moderne.
Mocănița Huțulca Moldovița a fost răsturnată după impactul cu o mașină
Duminica trecură, în jurul orei 10:30, pe raza localității Moldovița, jud. Suceava, trenul turistic ,,Mocanița”, condus de mecanicul de locomotivă de 53 ani, a acroșat un autoturism, care ieșea dintr-o curte, condus de către un bărbat de 43 ani.
Șoferul mașinii nu s-a asigurat corespunzător și a lovit locomotiva. Din primele verificări, vinovat de producerea incidentului se face conducătorul auto care nu a acordat prioritate de trecere, acesta fiind sancționat contravențional și dispunându-se suspendarea dreptului de a conduce.
În urma evenimentului, nu s-au înregistrat victime, ci doar pagube materiale. In Mocăniță erau aproximativ 20 de turiști, care nu au suferit leziuni. Atât mecanicul de locomotivă, cât și conducătorul autoturismului au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative în ambele cazuri.
CITIȚI ȘI:
Momente de spaimă pentru turiști! Trenul turistic Mocănița s-a RĂSTURNAT, după impactul cu o mașină