Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a oferit detalii despre situația provocată de zborurile TAROM anulate în urma unui protest spontan al piloților. Acesta îi consideră vinovați pe piloți pentru criza în care se află compania. Grindeanu susține că astăzi au fost angajați 10 noi piloți pentru a fi asigurat personalul necesar.
Sorin Grindeanu: „Nu știu dacă e o îmbolnăvire în masă sau o grevă”
În noaptea de duminică spre luni, trei echipaje TAROM au declarat că sunt „inapte de zbor”, ceea ce a dus la o escaladare a situației și anularea a zeci de zboruri pe parcursul zilei de luni. Sorin Grindeanu a subliniat că pasagerii ar fi trebuit anunțați din timp pentru a evita venirea la aeroport și așteptarea îmbarcării.
„Nu știu dacă e o îmbolnăvire în masă în acest moment sau e o grevă. Eu cred că această tactică adoptată, cea de a se declara cu 10-25 de minute, jumătate de oră, înainte de a începe zborul, inapți de zbor, parte din echipaj, a dus de fapt la ce s-a întâmplat azi pe aeroport,” a explicat Grindeanu, la Antena3.
Ce măsură a luat TAROM, după ce 32 de curse au fost anulate
„Azi au intrat în această stare, de „inapt de zbor” până în 30 de piloți, din cam 150 de piloți. Deci undeva la 20% din numărul total al piloților. Pot să vă spun că azi s-au făcut, de către cei de la TAROM, 10 angajări în personal. Sunt piloți noi, pentru că trebuie să-ți asiguri această rezervă de piloți.”, a anunțat ministrul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor dă vina pe piloți pentru criza de la TAROM
„Eu înțeleg să ai revendicări, înțeleg că îți dorești să ai salarii mai bune și un drept pe care poți să-l negociezi cu cei care conduc această companie, dar înțeleg totodată să faci pașii în mod corect și în respect față de pasageri. Faptul că adopt această atitudine în care cu 10 minute înainte de zbor e pusă compania în situația de a anula acea cursă, nu arată respect față de pasageri.”, a completat Grindeanu.
Protestul piloților, „un semnal de alarmă”
Există mai multe probleme la Tarom în prezent. Piloții au semnalat că salariile lor sunt cu 50% mai mici comparativ cu cele practicate de alte companii aeriene, că nu au fost indexate din anul 2008, ceea ce a dus la pierderea personalului calificat în favoarea altor companii cu oferte mai bune. Contractul colectiv de muncă este pe cale să expire.
Piloții TAROM au transmis un comunicat de presă în care au subliniat condițiile precare de muncă și managementul deficitar. Aceștia au acuzat compania de neglijarea alimentației corespunzătoare și a uniformelor uzate, care nu respectă standardele de protecție a muncii și că orele de muncă depășesc limitele legale.
„Astăzi, piloții au tras un semnal puternic de alarmă, protestând împotriva condițiilor actuale de muncă și a managementului deficitar din companie. În ciuda legislației clare, TAROM continuă să neglijeze alimentația corespunzătoare pentru personalul navigant,” se arată în comunicat.
Ministrul Transporturilor spune că piloții au salarii de mii de euro
Ministrul a aflat despre protestul spontan la ora 1:30 a.m. și a constituit rapid o echipă de negociere la minister. În timpul zilei, piloții au continuat să se declare „inapți de zbor”, situație care a afectat operațiunile companiei.
În negocierile de luni cu Consiliul de Administrație, piloților li s-au promis majorări de salariu între 300 și 500 de euro, ofertă care a fost respinsă.
Grindeanu a menționat că salariile piloților TAROM variază între 3.000 și 5.000 de euro, ajungând cu sporuri și ore suplimentare chiar la 7.000 de euro. O majorare de 1.500-2.000 de euro ar fi considerată mult prea mare.
„Cel mai rău este pentru oamenii care vin în aeroport, vor să meargă la tratament, vor să meargă în concedii,” a adăugat ministrul Transporturilor.
Pierderi mari pentru TAROM
Din cauza anulărilor curselor, susține Sorin Grindeanu, TAROM a înregistrat pierderi de peste două milioane de euro, sumă care ar putea crește dacă pasagerii anulați cer despăgubiri. Aproximativ 20% din piloții companiei s-au declarat „inapți de zbor”. În aceeași zi, TAROM a angajat 10 noi piloți pentru a asigura continuitatea serviciilor.