Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, le-a recomandat joi rectorilor universităților din România să organizeze sesiuni de admitere care să fie inspirate din bune practici utilizate de instituții de prestigiu din Top 500 mondial. Oficialul a subliniat importanța menținerii autonomiei universitare, dar și necesitatea ca universitățile să-și alinieze metodele de selecție a candidaților la standardele internaționale.
Ministrul Educației: admiterea în universitățile din România, în acord cu modelele internaționale
În cadrul unei conferințe de presă, Daniel David a explicat că Ministerul Educației nu va impune un model unic de admitere, dar încurajează universitățile să adopte practici recunoscute la nivel global.
“Rectorii și universitățile au autonomie universitară. Ministerul trebuie să păstreze această autonomie, deoarece intervențiile excesive pot duce la abuzuri sau la practici care nu sunt aliniate la bunele practici internaționale.
Mesajul meu este clar: să organizeze admiterea la diverse specializări într-o filosofie care să corespundă unor bune practici de la una sau mai multe universități din Top 500. Altfel spus, dacă cineva îl întreabă pe conducătorul unei specializări cum este organizată admiterea, să poată indica o universitate de referință care aplică un sistem similar ” a declarat ministrul Educației.
Autonomie universitară, dar cu inspirație din Top 500
Daniel David a precizat că nu dictează un anumit model de admitere – fie că este vorba despre examen scris, admitere pe bază de dosar sau interviu motivațional. În schimb, universitățile trebuie să se asigure că metoda aleasă respectă principiile și filosofia de admitere ale unor instituții academice de prestigiu.
“Nu spun că trebuie să fie identic, dar să fie cu aceeași filosofie. Astfel, scăpăm și noi de dezbaterea, de multe ori sterilă, despre cum trebuie să fie examenul de admitere la universitate.
Unii susțin că trebuie să fie scris, din materii de specialitate, alții că trebuie să fie mai deschis, având în vedere principiile Procesului Bologna. Important este să existe o justificare clară a modelului ales, inspirată din bunele practici internaționale” a explicat el.
Impactul recomandărilor asupra sistemului de învățământ superior
Adoptarea unor modele din Top 500 ar putea aduce numeroase beneficii universităților românești, contribuind la:
- Creșterea transparenței și echității procesului de admitere.
- Alinierea sistemului educațional românesc la standarde internaționale.
- Atragerea unui număr mai mare de studenți performanți, inclusiv din afara țării.
- Creșterea competitivității universităților românești în clasamentele internaționale.
Prin aplicarea acestor principii, sistemul universitar din România ar putea deveni mai atractiv și mai performant, oferind candidaților un proces de admitere bine structurat, echitabil și compatibil cu tendințele globale din educație.