Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat lansarea unui proiect-pilot care vizează utilizarea inteligenței artificiale în instituțiile educaționale, cu scopul de a optimiza activitatea cadrelor didactice și de a îmbunătăți procesul de învățare al elevilor și studenților: „În viziunea mea, inteligenţa artificială este un instrument al cadrului didactic şi al elevului, nu o alternativă la cadrul didactic”.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat, în urma unei întâlniri cu conducerea Microsoft România, decizia de a implementa un proiect-pilot care va folosi inteligența artificială în instituțiile educaționale. Scopul acestui proiect este de a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor și studenților, precum și întregul proces educațional, conform unui comunicat de presă emis miercuri de minister.

Ministerul va desemna unitatea-pilot inițială, iar Microsoft România, alături de conducerea acesteia, va prelua responsabilitatea implementării proiectului.
Ce a declarat Ministrul Educației, Daniel David?
”Inteligenţa Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcţie de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educaţional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcţie de rezultate, vom extinde procesul”, a declarat Daniel David.
El a subliniat faptul că inteligenţa artificială este un instrument al cadrului didactic şi al elevului, nu o alternativă la cadrul didactic:
”Noi avem deja angajat un proces masiv de digitalizare în unităţile educaţionale din ţară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii (asociate tehnologiei informaţiei) şi opţionale (inclusiv de inteligenţă artificială) asociate revoluţiei tehnologice prin care trecem, aspecte care creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenţei artificiale în mediul educaţional.
Atenţie însă, în viziunea mea, inteligenţa artificială este un instrument al cadrului didactic şi al elevului/studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care «leneveşte» elevul/studentul, şi, foarte important de înţeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral.
Diverse ţări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl doreşte chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învăţământ, aşa că nu vreau ca România şi sistemul nostru educaţional să rămână în urmă”.
Ce trebuie să știm?
-AI este un instrument pentru profesori și elevi, nu un înlocuitor al profesorului.
-Digitalizarea educației este deja în curs, iar noile planuri-cadru includ discipline de tehnologie și inteligență artificială.
-Proiecte similare sunt deja în desfășurare în alte țări, cum ar fi Estonia. România nu trebuie să rămână în urmă!
Scopul?
-Optimizarea activității profesorilor și îmbunătățirea procesului de învățare pentru elevi și studenți.
