Ministrul Educației, Daniel David, atrage atenția asupra unei probleme fundamentale în sistemul educațional: metodele de predare ineficiente și manualele neprietenoase. În loc să se concentreze pe introducerea unor materii noi, ministrul propune o regândire profundă a modului în care conținuturile sunt predate, pentru a îmbunătăți performanțele elevilor și relevanța educației.
Potrivit lui Daniel David, problema principală nu este lipsa de conținuturi relevante, ci faptul că acestea nu sunt predate eficient. Chiar dacă programa școlară se aliniază cerințelor internaționale, performanțele slabe ale elevilor demonstrează deficiențe în metodele de predare. Ministrul a declarat că „manualele trebuie să fie mult mai prietenoase, astfel încât elevii să le citească cu plăcere”.
Această situație afectează nu doar rezultatele elevilor la testele internaționale, ci și interesul lor pentru educație. În acest context, ministrul dorește să creeze oportunități pentru formarea profesorilor și adoptarea unor modalități moderne de predare.
„Problema noastră majoră, după mine, ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit. Metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase. La multe teste internaționale, conținuturile noastre se suprapun foarte bine cu ceea ce itemii evaluează, uneori mai bine ca în Finlanda, dar avem rezultate slabe pentru că nu predăm bine. Hai să predăm bine și să avem manuale prietenoase”, a spus ministrul.
Daniel David: Fără materii noi, dar cu competențe practice
Ministrul a criticat tendința de a introduce materii noi, cum ar fi educația financiară sau de mediu, subliniind că acestea pot fi integrate în cadrul disciplinelor deja existente. El consideră că elevii trebuie să învețe atât teorie, pentru a avea o bază culturală solidă, cât și competențe practice, care să aibă aplicabilitate în viața reală și pe piața muncii.
„Competențele importante ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a explicat Daniel David pentru Antena 3.
Planuri-cadru pentru liceu
Un alt punct important al viziunii ministrului este dezbaterea publică a planurilor-cadru pentru liceu. Acestea vor include analiza disciplinelor existente și a numărului de ore alocate fiecărei materii. Scopul este de a reduce supraîncărcarea elevilor și de a crește relevanța orelor în raport cu nevoile lor reale.
Reforma educațională propusă de Daniel David se axează pe eficiență și modernizare. Trainingurile pentru profesori, manualele îmbunătățite și integrarea competențelor practice în materii clasice sunt doar câteva dintre măsurile anunțate. Cu toate acestea, implementarea acestor schimbări va necesita o colaborare strânsă între autorități, profesori și comunitatea educațională.
Revoluția în educație începe cu o regândire a modului în care învățăm. Predarea eficientă și manualele atractive sunt cheia pentru a crea un sistem educațional care să formeze nu doar elevi bine pregătiți, ci și cetățeni responsabili și capabili să facă față provocărilor viitorului.