Ministerul Transporturilor a anunţat printr-un comunicat oficial că va atrage peste 470 milioane de euro din Fondul de Modernizare pentru o investiţie de eficienţă energetică în sectorul transporturilor-material rulant sustenabil.
Concret, această investiție presupune achiziţionarea a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs, urmărindu-se reducerea cu 29,2% a emisiilor de dioxid de carbon.
Pe ce rute vor opera cele 62 de trenuri electrice
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a anunţat că a primit din partea Băncii Europene de Investiţii (BEI) confirmarea finanţării proiectului «Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienţei energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil».
Acest proiect este finanţat prin Fondul de Modernizare și are o valoare de peste 470 milioane euro, conducând la atingerea obiectivelor prioritare ale ministerului de resort în ceea ce priveşte îmbunătăţirea infrastructurii feroviare, prin achiziţia de material rulant eficient.
Prin achiziționarea celor 62 de trenuri electrice se urmărește creşterea frecvenţei de călătorie prin utilizarea transportul feroviar şi, totodată, reducerea semnificativă a emisiilor de dioxid de carbon (12.014,7 t CO2/an, ceea ce reprezintă 29,2% raportat la situaţia actuală).
Ramele electrice care vor achiziţionate vor fi operaţionale pe 11 rute, după cum urmează:
- R1: Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov;
- R2: Braşov – Gheorghieni;
- R3: Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud;
- R4: Bucureşti Nord – Roşiori Nord;
- R5: Bucureşti Nord – Bucureşti Obor;
- R6: Bucureşti Nord – Fundulea;
- R7: Arad – Timişoara – Caransebeş;
- R8: Huedin – Cluj – Bistriţa;
- R9: Iaşi – Paşcani – Suceava;
- R10: Bacău – Paşcani;
- R11: Feteşti – Constanţa.
Potrivit Ministerului Transporturilor, proiectul va fi finalizat în 2027 şi va contribui la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătăţirea transferului modal. Acesta va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice.