Nu este nici o greșeală în titlu. Guvernul României a pregătit Hotărârea de Guvern prin care terenul Șantierului Naval 2 Mai Mangalia va trece, contracost, din proprietatea privată a statului în proprietatea publică a statului. Pentru această operațiune a fost deja aprobată, prin H.G. 715/28.06.2024, suma de 91.104.000 lei, adică peste 18 milioane de Euro, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pe anul 2024. Cu acești bani MEAT va cumpăra, de la Șantierul Naval Mangalia, terenul în mărime de 80,86441 ha, situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, pe care este amplasat șantierul și care se află în proprietatea șantierului naval. Dar Șantierul Naval Mangalia este deținut, în proporție de 93,8878% din capitalul social, de către MEAT. Cu alte cuvinte, Ministerul Economiei va cheltui din bugetul de rezervă al guvernului, 18 milioane de Euro, pentru a-și cumpăra propriul activ. Activ pe care îl va concesiona pe 49 de ani, pentru o redevență simbolică, înapoi Șantierului Naval Mangalia.
Terenul Șantierului Naval 2 Mai Mangalia va trece, contracost, din proprietatea privată a statului în proprietatea publică a statului
Pentru a înțelege care a fost raționamentul ministrului economiei, Ștefan-Radu Oprea, căci el este inițiatorul ingineriei financiare, am studiat Nota de fundamentare concepută de acesta, care va sta la baza H.G.-ului ce urmează să fie dată până la sfârșitul acestei săptămâni. Din document am aflat și istoricul privatizării șantierului naval, de la 1997 încoace..
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
Hotărâre a Guvernului privind transmiterea unui imobil teren, din patrimoniul Societății Șantierul Naval 2 Mai S.A., în domeniul public al statului și administrarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și pentru alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
„În anul 1997, între societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. și grupul sud-coreean Daewoo Heavy Industries Ltd. a fost semnat un contract de asociere prin care părțile au convenit să formeze o societate mixtă – Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A.. La data constituirii, societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. a transferat societății mixte majoritatea activelor aflate în patrimoniul său. Altfel, sub forma aportului în natură la capitalul social al societății mixte, societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. a transferat dreptul de proprietate deplin asupra clădirilor, docurilor, mașinilor și echipamentelor, producției, macaralelor, dispozitivelor de fixare, uneltelor speciale, drepturile de proprietate intelectuală și orice alte mijloace de producție de pe un teren. Respectivele aporturi au fost evaluate, în acest scop, la o valoare fixă de 50.920.000 USD. Prin contractul de asociere s-a convenit ca partea coreeană să dețină 51% din acțiunile societății mixte și controlul asupra acesteia.
Totodată, în baza unui contract separat de închiriere, încheiat în data de 30.01.1997, societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. a acordat Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. dreptul exclusiv și nelimitat de folosire a 80,86441 ha de teren situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, în schimbul unei chirii de 48.000 USD/an, fără nicio ipotecă, intervenție, impediment, limitare, sau oricare alte restricții, iar societății i se acordă și beneficiază prin acest contract, de dreptul irevocabil și profitul în utilizarea terenului pentru orice scopuri ale activităților de afaceri ale societății în mod exclusiv și necondiționat (…)”
La vremea aceea, cadoul făcut coreenilor prin privatizarea Șantierului Naval 2 Mai Mangalia, a fost făcut de prim ministrul Victor Ciorbea și ministrul industriei, Călin Popescu Tăriceanu. Aventura coreeană a durat aproape 21 ani, după care Daewoo Heavy Industries Mangalia a decis să își vândă acțiunile către grupul olandez Damen Holding BV. În acest sens, la data de 17.11.2017, compania coreeană a notificat statul român cu privire la intenția de a vinde firma din România către olandezi iar la data de 09.11.2018 Șantierul Naval Mangalia semna deja noua asociere cu Damen Holding BV și lua ființă Damen Shipyards Mangalia SA. „Termenii finali ai tranzacției au fost consfințiți prin contractul de transfer de acțiuni și prin contractul de cesiune creanțe încheiat în data de 20.07.2018 și contractul de asociere între societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. și Damen Holding B.V. semnat în data de 09.11.2018. Așadar, terenul situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, aflat în patrimoniul societății Șantierul Naval 2 Mai S.A., a făcut și face obiectul unor înțelegeri/contracte succesive, care nu au condus la o utilizare eficientă a acestuia raportat la caracteristicile sale unice, cu consecința lezării interesului social și de dezvoltare economică”, se arată în nota de fundamentare a ministrului Radu Oprea.
După cum se știe, în urma negocierilor care au avut loc cu ocazia transferului de acțiuni de la coreeni la olandezi și cu ocazia asocierii dintre olandezi și partea română, grupul Damen a cedat 2% din acțiuni statului român, răsturnându-se situația acționariatului. Partea română a devenit acționar majoritar, cu 51% în timp ce Damen a rămas acționar minoritar cu 49%, dar a condiționat păstrarea managementului noii companii. Negocierile afacerii au început în mandatul premierului Mihai Tudose, au continuat pe mandatul lui Mihai Fifor și s-au finalizat în mandatul Vioricăi Dăncilă. Miniștrii economiei care au supervizat contractul de asociere au fost pe rând, Gheorghe Șimon, Dănuț Andrușcă și Nicolae Bădălau. Amintesc aceste nume deoarece aceștia au făcut promisiuni grupului olandez, doar ei știu ce au promis, numai că promisiunile nu s-au concretizat.
Așa s-a ajuns la situația de astăzi, la notificarea făcută de către olandezi cu privire la rezilierea contractului de asociere cu partea română, la un proces internațional prin care Damen cere statului român despăgubiri de 500 milioane de Euro pentru nerespectarea condițiilor de asociere și la cererea de deschidere a falimentului împotriva Șantierului Naval 2 Mai pentru o datorie de 150 de milioane de Euro, pe care compania românească o are la Grupul Damen. Pentru pierderea locurilor de muncă, sindicaliștii de la SN Mangalia îi acuză pe Radu-Ștefan Oprea, ministrul economiei și pe premierul Marcel Ciolacu, pentru tergiversarea punerii în aplicare a promisiunilor făcute olandezilor. De asemenea îi acuză pe cei de la Ministerul Apărării că nu reziliat, timp de 4 ani, contractul pentru fregate cu francezii de la Naval Group și nu au dat contractul firmei clasate pe locul 2, adică Damen Group, care ar fi produs fregatele în România, la Galați și Mangalia. La rândul lor olandezii acuză o lege aprobată de Parlament în 2023 pentru îndeplinirea unui jalon PNRR prin care companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
SN Mangalia ar putea să rămână fără active și mai ales fără terenul pe care este amplasat șantierul naval
Concluzia este că în situația de față, SN Mangalia ar putea să rămână fără active și mai ales fără terenul pe care este amplasat șantierul naval. Din această cauză, ministrul Ștefan-Radu Oprea a găsit o găselniță, împreună cu premierul Marcel Ciolacu, Au decis să scoată din fondul de rezervă al guvernului suma de 18 milioane de Euro bani cu care statul să își cumpere propriul teren pentru ca activul să nu ajungă în proprietatea părții olandeze în contul datoriei, prin declanșarea falimentului. Mișcarea pare logică: dacă terenul rămâne al statului, chiar dacă restul activelor vor fi preluate în proprietate de grupul Damen, acesta, adică statul român, va putea impune niște chirii reale, chiar majore, în așa fel încât olandezii, dacă vor vrea să rămână la Mangalia, vor trebi să se așeze la masa negocierilor în condițiile impuse de partea română. Mai mult ca sigur că olandezii vor rămâne la Mangalia…
În spatele „naționalizării” terenului din șantierul naval se ascunde pericolul războiului?

Când credeam că am deslușit ce se află în spatele acestei tranzacții financiare, prin care statul își mută banii dintr-un buzunar în celălalt pentru un teren care îi aparține, mi-a atras atenția un alt pasaj din Nota de fundamentare pe care ministrul economiei, Ștefan-Radu Oprea a făcută pentru H.G-ul ce urmează să fie aprobată zilele astea de către primul ministru în regim de urgență.
Iată ce motivează ministrul economiei: „În contextul amenințărilor și provocărilor în materie de securitate ce marchează spațiul geopolitic actual, respectiv al riscurilor asociate conflictului din vecinătatea țării, se impune adoptarea de către statul român, în considerarea prevederilor art. 47 și 135 alin. (2) lit. b) din Constituția României, a unor măsuri de securizare a acestui teren, respectiv de consolidare a unei capacități care trebuie să fie în măsură să asigure continuitatea unor activități (ex: de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale) și configurarea unor alte tipuri de activități utile statului român. De menționat că, orice stat membru poate lua măsurile pe care le consideră necesare pentru protecția intereselor esențiale ale siguranței sale, în condițiile în care nu au impact concurențial, ordinea juridică actuală permițând trecerea unui bun în domeniul public al statului pentru un interes legitim, de natură publică (…)”
În condițiile în care România nu deține o flotă de război, singura explicație a motivării din nota de fundamentare ar putea fi că NATO se pregătește să înființeze o bază navală de mentenanță la Mangalia, pentru navele sale care s-ar putea angrena în confruntări militare cu navele Federației Ruse. Dacă acest proiect se va dovedi real, vom afla doar după ce se va stinge litigiul economic cu Damen Group. Ținând cont că noul secretar general al NATO este fostul premier olandez Mark Rutte, cu siguranță că acest litigiu se va rezolva, că olandezii vor rămâne la Mangalia, vor încasa grosul banilor din activitățile de reparații și mentenanță în timp ce partea română se va mulțumi cu chiriile din terenul pe care este amplasat șantierul și cu rezolvarea problemei sociale, adică cu forța de muncă. O spune chiar ministrul Oprea în nota de fundamentare:”(…) măsura preconizată nu are impact negativ asupra contractului de închiriere ori asupra contractului de asociere încheiat între societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. și Damen Holding B.V. semnat în data de 9.11.2018 (…) menținerea activității în regiune asigură atât o dezvoltare economică, cât și o stabilitate socială prin reducerea șomajului și diversificarea activităților, atât în domenii tehnice specifice construcției, mentenanței și reparației de nave maritime, cât și a celor conexe acestor activități, de natură administrativă sau tehnică.” Cu alte cuvinte, schimbarea proprietarului terenului nu va afecta contractul în vigoare, pe care olandezii vor să-l denunțe la o instanță internațională, dar nici încrederea părții române în intențiile viitoare ale partenerului olandez nu prea există, așa că mai bine suflă și-n iaurt.
Pentru realizarea tranzacției dintre Ministerul economiei și Ministerul Economiei, a fost nevoie de hotărârea AGA a Șantierului Naval Mangalia. Această hotărâre a fost luată în aceeași zi în care guvernul emitea H.G. 715, prin care se disponibiliza suma necesară de la Fondul de rezervă. Este vorba despre Hotărârea AGA E/28.06.2024, prin care reprezentanții MEAT au votat în unanimitate tranzacția. Au făcut evaluarea terenului, cu expert autorizat ANEVAR. Valoarea exactă este 91.103.668 lei. A fost notificată și Bursa de Valori Bucuresti, pentru că SN Mangalia este listată la bursă. Anunțul a fost publicat pe 1 Iulie. Mai rămâne de văzut dacă Comisia Europeană va accepta această tranzacție sau o va considera ajutor de stat mascat, deoarece banii de la bugetul statului, cei 18 milioane de euro, vor ajunge în bugetul operațional al unei companii de stat. Și ca o glumă, ar mai rămâne o mică problemă. Ce se va întâmpla cu suma de 6.732 de lei, diferența dintre banii aprobați de la Fondul de rezervă și valoare evaluată a terenului.
CITIȚI ȘI: La Primăria Constanța Radu Mazăre ar lua peste 70% din voturi (oficiuldestiri.ro)