McDonald’s pierde dreptul de marcă înregistrată în UE, acesta fiind rezultatul verdictului într-o dispută de lungă durată privind dreptul de proprietate intelectuală, potrivit Reuters.
Lanţul american de restaurante de tip fast-food McDonald’s nu are dreptul de a utiliza termenul „Big Mac” pentru produsele din pui precum burgeri de pui, a decis miercuri justiţia europeană, dând câştig de cauză lanţului irlandez de restaurante Supermac într-o dispută de lungă durată privind dreptul de proprietate intelectuală, notează Reuters.
Hotărârea Tribunalului General al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene s-a concentrat pe încercarea din 2017 a lanţului irlandez de restaurante Supermac de a revoca utilizarea de către McDonald’s a numelui „Big Mac”, pe care compania americană l-a înregistrat în 1996, pentru produsele din carne de pui şi serviciile oferite în restaurante.
Oficiul UE pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a respins solicitarea formulată de Supermac de revocare şi a confirmat utilizarea de către McDonald’s a termenului „Big Mac” pentru sendvişurile din carne şi pui, astfel că firma irlandeză a decis să conteste această decizie.
Inventat în Uniontown, Pennsylvania, în 1967 de către Jim Delligatti, unul dintre cei primii francizaţi McDonald’s, Big Mac a fost vândut iniţial cu 45 de cenţi. În 1968, burgerul a fost introdus în meniurile tuturor restaurantelor McDonald’s.

Argumentele McDonald’s au fost respinse
Tribunalul General al CJUE a respins argumentele McDonald’s şi a anulat şi modificat, parţial, decizia EUIPO. „McDonald’s a pierdut dreptul de marcă înregistrată UE pentru Big Mac cu privire la produsele din carne de pasăre. McDonald’s nu a dovedit o utilizare adevărată pentru o perioadă continuă de cinci ani în Uniunea Europeană, în legătură cu anumite bunuri şi servicii”, au decis judecătorii de la CJUE.
Decizia Tribunalului General poate fi contestată la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, instanţa juridică supremă din Uniunea Europeană. Supermac’s și-a deschis primele restaurante în Galway în 1978, vânzând produse din carne de vită și burgeri de pui, precum și nuggets din pui și sandvișuri.
McDonald’s a vândut cele mai multe dintre cele 850 de restaurante ale sale din Rusia unui om de afaceri care a deținut franciza americană în trecut. Unele dintre acestea s-au redeschis în 2022 sub noul nume „Vkusno& tochka” – „Tasty and that’s it”/„Gustos și atât”, oferind un nou meniu, fără burgerul emblematic. Dar alte locații care au avut franciza americană și-au păstrat afacerile deschise, vânzând cunoscutele meniuri în restaurante unde firma McDonald’s este doar acoperită cu o pânză subțire. Prezența lor în continuare evidențiază provocările cu care se confruntă companiile occidentale în demersul lor de a rupe complet orice legătură cu piața rusă din cauza acțiunilor Moscovei în Ucraina.

Istoria McDonald’s
Istoria McDonald’s începe în anul 1940, când frații Dick și Mac McDonald au deschis primul restaurant în San Bernardino, având ca tematică grătarul. În 1948, restaurantul a început să se focuseze pe hamburgeri, cartofi prăjiți și milkshake-uri. Burgerii aveau jumatate din prețul restaurantelor concurente.
În 1954, vânzătorul de milkshake, Ray Kroc s-a întâlnit cu frații McDonald într-o călătorie de vânzări. Impresionat de eficientă operațiunii, Ray i-a convins pe frați să-i permită să vândă francize McDonald’s pentru 950 dolari fiecare, iar 0,5 % din vânzări să-i revină lui Ray. El a deschis prima să franciză în 1955 în Des Plaines, Illinois. McDonald’s a început redresarea financiară adevărată în 1956 cu Harry Sonneborn, cu care a intrat în domeniul imobiliarelor – franciză Realty Corporation. FRC a achiziționat magazine pe care apoi le-a împrumutat din nou celor ce cumpărau francize cu un adaos de 20% -40 %; acest mecanism a devenit o afacere bănoasă pentru McDonald’s Corporation.
Problemele continue cu frații McDonald l-au determinat pe Kroc să cumpere întreaga companie și brandul în 1961 pentru 2.7 milioane dolari. Ray a fost finanțat cu un împrumut de la un broker din New York.
În 1963, McDonald’s a început promovarea către familii și copiii cu apariția lui Ronald McDonald, jucat de Willard Scott (care a jucat anterior BozoClown). McDonald’s a introdus în meniu Filet – O – Fish, Big Mac, Egg McMuffin, Quarter Pounder și Happy Meal în anii ’60 și ’70.
McDonald a deschis prima să locație internațională în Canada în 1967; acest lucru a fost urmat de primele locații din America Latină, Asia, Australia și Europa la începutul anilor 1970. Până în 1972, McDonald’s câștigat peste 1 miliard de dolari din vânzări din peste 2200 de restaurante deschise. Restaurantul cu numărul 3000 a fost deschis mai târziu, în 1974.
Documentar dedicat McDonald’s
Seria de documentare a Channel 5, ”Secrets of McDonald’s: 50 Years of the Big Mac”, spune povestea celui mai mare lanţ de fast-food din lume, începând cu restaurantul Route 66 până la gigantul care a cucerit întreaga planetă. Cum a revoluţionat McDonald’s-ul industria de restaurante cu abordarea liniei de asamblare a preparatelor alimentare, cum a exploatat marketingul agresiv cu designul său inconfundabil ”Golden Arches”, sau cum a ajuns la crearea mascotei „Speedee”, devenită mai târziu clovnul Ronald McDonald.
Dar şi cum au apărut controversele cu care se confruntă şi azi, legate de obezitate, bunăstarea animalelor şi publicitatea copiilor. Acestea sunt aspecte cuprinse în filmul despre giganta companie care hrăneşte aproximativ 69 de milioane de oameni zilnic (numai în SUA sunt vânduţi 17 burgeri pe secundă), potrivit Campaignlive.co.uk ne ajută să ne reamintim.
În 2018, McDonald’s din Marea Britanie a marcat cea de-a 50-a aniversare a Big Mac-ului, prin relansarea a două versiuni în ediţie limitată: Grand Big Mac şi Mac Jr.
Francizerul care a făcut Big Mac
Creatorul sandwich-ului Big Mac, unul dintre cele mai populare alimente fast food din lume, a murit în 2016, la vârsta de 98 de ani. Jim Delligatti a fost un francizer McDonald’s (cel care primeşte în schimbul unei taxe dreptul de a produce bunuri sau servicii după un plan elaborat de franchisor – n.r.) care a prezentat public ideea hamburgerului Big Mac în 1967.
Jim Delligatti a declarat atunci că oamenii îşi doreau un sandwich mai mare. Francizerul McDonald’s, al cărui nume complet este Michael James Delligatti, a inventat burger-ul Big Mac în restaurantul său din Pittsburgh, Pennsylvania. O anecdotă din America spune că Delligatti a savurat cel puţin un Big Mac pe săptămână, timp de zeci de ani, potrivit The Guardian.
Iniţial, invenţia lui a fost pe punctul de a fi respinsă de McDonald’s. Compania se mulţumea cu mesele sale tradiţionale, un hamburger, cartofi prăjiţi şi un milkshake, pe care clienţii le cumpărau în masă. Compania a cedat apoi. Totuşi, deşi reprezentanţii spun că au vândut miliarde de burgeri Big Mac de-a lungul timpului, admit că Delligatti nu a primit nici un ban din drepturi de autor.
Citiți și: Cum îți va aduce Bolt mâncarea la ușă