Mașinile mai vechi de 15 ani, interzis la reparații. Uniunea Europeană se pregătește să introducă o lege controversată care ar interzice reparațiile la aceste mașini, sub pretextul luptei împotriva schimbărilor climatice.
Mașinile mai vechi de 15 ani, interzis la reparații
Această măsură, parte a programului ambițios “Fit for 55”, ar putea avea un impact semnificativ asupra șoferilor cu mașini mai vechi, în special în contextul unei Europe mai verzi.
“Vehicul rezidual”
Potrivit propunerii legislative, mașinile care depășesc vârsta de 15 ani ar fi considerate “vehicule reziduale”, conform Euroweeklynews. Acestea nu ar mai putea fi reparate în cazul unor defecțiuni majore la motor, transmisie sau direcție, ci ar trebui obligatoriu casate.
S-ar pierde milioane de locuri de muncă
Industria auto și proprietarii de mașini clasice critică această propunere. Se estimează că milioane de locuri de muncă ar putea fi pierdute, iar mașinile cu motoare cu ardere internă ar putea fi reduse la piese de muzeu.
Ce urmează
Propunerea trebuie încă aprobată de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene. În prezent, miniștrii UE discută această măsură, iar Consiliul se va angaja în negocieri cu Parlamentul pentru finalizarea actelor legislative.
Impactul asupra șoferilor
Șoferii din întreaga UE ar putea suferi financiar din cauza acestei propuneri, fiind nevoiți să achiziționeze mașini care să respecte noile standarde impuse de UE. Această măsură ar putea implica cheltuieli semnificative pentru șoferi și ar putea afecta și patronii de service-uri auto.
Situația din România
România se confruntă cu o piață auto împărțită între mașini noi și mașini foarte vechi, cu o vechime medie de 16 ani pentru autoturisme. Aproximativ 4 milioane de mașini din cele 8 milioane înmatriculate în țară au între 10 și 20 de ani vechime.
Cea mai veche și cea mai nouă flotă de mașini
Comparativ, Grecia are cea mai veche flotă auto din Europa, cu o vârstă medie de 17 ani pentru autoturisme. În schimb, Luxemburgul se evidențiază prin numărul mare de mașini noi, schimbate la cel mult 7 ani.