Mașinile electrice devin tot mai populare în Europa dovadă că, doar în 2022, numărul acestora a crescut în UE cu 58% comparativ cu anul precedent, de la 1,9 la 3,1 milioane.
În același timp, între 2019 și 2022, numărul vehiculelor cu emisii zero a crescut cu peste 400%, relatează Euronews.
Însă, dincolo de aceste cifre, există o problemă, și anume cea legată de accesul la infrastructura de încărcare, după cum subliniază un raport al Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD).
În ce țară există cele mai multe stații de încărcare publice?
O treime dintre respondenții din șase țări europene – Franța, Marea Britanie, Elveția, Belgia, Suedia și Olanda – au spus că nu există stații de încărcare pentru mașinile electrice la mai puțin de 3 km de locuințele lor, potrivit sondajului Environmental Policies and Individual Behaviour Change Survey, publicat de OECD. De asemenea, un sfert dintre aceștia au declarat că există stații de încărcare acasă, la serviciu sau în parcare.
Extinderea rețelei de stații de încărcare evoluează în mod diferit în UE. În 2022, Țările de Jos a ajuns la 577 de puncte publice de încărcare la 100.000 de locuitori, pe locurile următoare aflându-se Luxemburg (308), Austria (208) și Suedia (228), notează sursa citată. În același timp, Danemarca (200), Belgia (172) și Franța (107) depășesc la rândul lor media din Uniune de 106 stații publice la 100.000 de locuitori.
Mergând mai departe, trebuie spus că 12 state UE au mai puțin de 40 de stații la suta de mii de locuitori. În ce ne privește, România este codașă la acest capitol, cu 8 stații la 100.000 de locuitori, la egalitate cu Cipru. Suntem sub Bulgaria (14), Polonia și Grecia (9).
Stații publice de încărcare la 100.000 de locuitori în 2022

Câte stații de încărcare avea România la sfârșit de 2022?
Infrastructura de încărcare la nivel european s-a dezvoltat într-un ritm accelerat în ultimii ani, potrivit ChargeUp Europe, asociația industriei infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice. Astfel, anul trecut, numărul punctelor de încărcare la nivelul UE a crescut cu 48% față de 2021, de la 320.000 de stații, la 475.000, notează Spotmedia.
În 2022, Țările de Jos au avut cele mai multe stații publice de încărcare pentru mașinile electrice (111.721). Podiumul a fost completat de Germania (87.674) și Franța (83.317).
Un sfert din numărul total al stațiilor publice de încărcare din Uniunea Europeană se află în Țările de Jos. Cele trei țări menționate anterior dețin 59% din numărul total al stațiilor publice din UE. Nici o altă țară nu are mai mult de 50.000 de puncte de încărcare cu acces public. Cele mai mari creșteri le-au înregistrat Franța, care a instalat 53.317 de stații în 2022, Spania (28.480), Germania (22.074) și Austria (11.784).
România nu strălucește nici la acest capitol. În 2022, țara noastră ajunsese la 1.658 de stații publice de încărcare de la 1.100 la sfârșitul anului anterior. Astfel, ne situăm înaintea Bulgariei care, deși are o populație mult mai mică (cca. 6,7 milioane de locuitori), a făcut un salt remarcabil, ajungând la 1.091 stații publice în 2022 de la numai 300 în 2021. Totodată, Ungaria (10,1 milioane de locuitori) avea 3.022 de stații publice de încărcare în 2022 comparativ cu 1.900 în anul anterior.
Numărul stațiilor publice de încărcare în 2021 și în 2022
Graficul de mai sus arată o scădere a numărului de stații publice în anumite țări europene, iar acest lucru este urmarea impreciziei unor date furnizate, dar și a trecerii în sectorul privat a unor stații care înainte erau raportate publice, mai precizează sursa citată.
Potrivit ChargeUp Europe, încărcarea la locul de muncă rămâne cel mai popular mod de încărcare a mașinilor electrice în afara domiciliului, fiind favorizată mai ales de timpul mare de staționare al mașinii și de tariful preferențial pentru energia consumată, care poate fi mai mic sau chiar gratis.