S-a declanșat o cursă pentru a certifica sănătatea și performanța bateriilor vehiculelor electrice de ocazie. În acest sens, mai multe companii caută soluții pentru a-i ajuta pe cumpărători ca să-și dea seama cât valorează cu adevărat o mașină electrică second-hand.
În cazul vehiculelor echipate cu motoare termice, kilometrajul și anii de utilizare pot indica rapid potențialilor cumpărători cât ar trebui să plătească pentru ele. Această formulă nu funcționează în cazul automobilelor electrice a căror valoare depinde în mare măsură de autonomia și de capacitatea de încărcare a bateriei.
Bateria reprezintă circa 40% din prețul unui vehicul electric nou
Până nu demult, nu a existat nici o modalitate de a măsura starea de sănătate a bateriei, iar asta a împiedicat vânzările de vehicule electrice rulate. Însă, pe măsură ce companiile se grăbesc să extindă testele pentru baterii, unele fiind realizate în doar câteva minute, acest lucru se va schimba.
Una dintre aceste companii este Altelium. Este vorba despre un start-up din Marea Britanie, care a dezvoltat un test de măsurare a stării de sănătate a bateriilor vehiculelor cu emisii zero și un certificat, care va fi lansat mai târziu în acest an în peste 7.000 de dealeri auto din SUA și în peste 5 000 de dealeri din Insulă, prin intermediul furnizorilor de servicii pentru dealeri, inclusiv Assurant și GardX.
„Dacă piața mașinilor second-hand nu funcționează corect, piața mașinilor noi nu va funcționa nici ea corect, iar tranziția către electromobilitate nu va avea loc”, a declarat Alex Johns, director de dezvoltare a afacerilor în cadrul Altelium.
De regulă, bateria reprezintă circa 40% din prețul unui nou vehicul electric, iar felul în care este tratat acumulatorul este esențial. Încărcarea rapidă prea des, încărcarea constantă când bateria este aproape plină sau lăsarea mașinii pentru perioade lungi de timp complet încărcat îi poate degrada bateria mai rapid.
În cazul unui EV second-hand, totul se rezumă la la bateria acestuia
Start-up-ul austriac Aviloo, printre ai cărui investitori se numără Volkswagen, a dezvoltat un test pentru dealeri și persoane fizice. Acesta a constatat că, după 100.000 de kilometri, starea de sănătate a bateriei unei „electrice” poate varia cu până la 30%.
Un consumator care își dorește un EV rulat cu o autonomie de 90% din cea pe care o avea când mașina era nouă ar putea sfârși prin a cumpăra unul cu doar 70% din cauza obiceiurilor proaste de încărcare pe care le avea proprietarul anterior. Asta ar trebui să micșoreze cu câteva mii de euro prețul mașinii. „În cazul unui EV, kilometrajul și vârsta nu vă spun nimic. Totul se rezumă la baterie”, a declarat Marcus Berger, CEO-ul Aviloo.
Producătorii de automobile oferă informații despre autonomia EV-urilor la bordul vehiculelor, despre care unii spun că sunt adeseori excesiv de optimiste. Asta face ca testele independente să fie vitale, iar lipsa de vizibilitate a afectat acest segment de piață.
Potrivit reprezentanților start-up-ului de urmărire a bateriilor EV Recurrent, prețurile mașinilor electrice SH din SUA au scăzut în septembrie cu 32% față de anul trecut, comparativ cu o scădere de 7% pentru modelele pe bază de combustibili fosili. Spre exemplu, în Marea Britanie, prețurile mașinilor cu emisii zero rulate au scăzut cu 23% în august față de aceeași perioadă din 2022, în timp ce, la modelele pe bază de combustibili fosili, tarifele au crescut cu cel puțin 4%, potrivit AutoTrader, care a citat drept motiv de îngrijorare „preocupările consumatorilor în legătură cu durata de viață a bateriilor vehiculelor electrice de ocazie”.
Peste 1,2 milioane de mașini noi electrice au fost vândute în 2021 în Europa
Conform datelor AutoTrader și Deutsche Automobil Treuhand, valorile reziduale pentru mașinile electrice vechi de 3 ani în Marea Britanie și în Germania sunt cu peste 10% mai mici comparativ cu cele ale echivalentelor pe bază de combustibili fosili.
„Cunoașterea capacității bateriei va fi esențială”, a spus Stephanie Valdez Streaty, director de cercetare și dezvoltare în domeniul mobilității la compania americană Cox Automotive, care deține Manheim, cea mai mare casă de licitații de vehicule SH din lume.
Driverama, care cumpără anual aproximativ 100.000 de mașini second-hand în Germania pentru a le vinde în Europa Centrală, folosește Aviloo ca să elimine vehiculele electrice care au o baterie cu o capacitate mai mică de 80% sau care prezintă diverse defecte.
Cursa pentru a evalua corect vehiculele electrice de ocazie devine urgentă din cauza unui aflux iminent de vehicule. În Europa, spre exemplu, peste 1,2 milioane de mașini noi complet electrice au fost vândute în 2021, iar în 2024, multe dintre ele vor ajunge pe piața SH, atunci când contractele de leasing se vor fi încheiat. Dacă prețurile la second-hand rămân scăzute acest lucru ar putea afecta prețurile noilor EV-uri.
Start-up-urile se confruntă cu concurența agenției germane de certificare TUV Rheinland, care operează în 60 de țări. Aceasta a lansat Battery Quick Check – dezvoltat împreună cu startup-ul Twaice – în atelierele auto din Germania și se așteaptă să se lanseze pe alte piețe anul viitor.