Pe măsură ce trecerea la mașinile electrice se accelerează, iar UE susţine producţia internă, regiunea care este cunoscută sub numele de „Detroit”-ul Europei începe o altă tranziție în 2024, transmite Agerpres, care citează Bloomberg.
Oraşul Dolny Kubin, situat în nordul Slovaciei, a devenit în ultimele trei decenii un loc cu una dintre cele mai mari producții de automobile din lume.
Tranziția către mașini electrice ar putea elimina până la 85.000 de locuri de muncă
Producătorii de automobile din întreaga lume investesc masiv în procesul de tranziție către un viitor electric. Spre exemplu, Grupul Volkswagen AG va începe să producă în Slovacia SUV-uri full electrice după 2025, în timp ce Volvo construieşte deja o nouă uzină lângă oraşul Kosice, unde va asambla modele electrice începând cu 2026.
Întrebarea care se pune este ce se va întâmpla cu vasta reţea de furnizori care constituie coloana vertebrală a industriei şi care menţine economia în funcţiune? În cel mai pesimist scenariu, în urma trecerii la electromobilitate, ar putea fi eliminate până la 85.000 de locuri de muncă, adică 4,5% din forţa de muncă din această țară. Acesta este rezultatul unui studiu realizat de GLOBSEC, un grup de reflecţie cu sediul în Bratislava, capitala Slovaciei.
Primul ministru din Cehia, ţara de origine a mărcii Skoda, a făcut o prioritate strategică din sprijinirea industriei auto locale în tranziţia la electromobilitate. La fel ca țara vecină, și Cehia se află în diverse stadii de discuţii cu potenţiali investitori pentru a construi fabrici de baterii, deşi nici una dintre acestea nu se apropie de Ungaria şi de Polonia în ceea ce priveşte atragerea acestora. „Dacă nu vom gestiona această transformare vom avea o problemă cu ocuparea forţei de muncă”, a declarat Alexander Matusek, preşedintele grupului de lobby al industriei auto din Slovacia.
Câți muncitori lucrează în industria auto în Slovacia?
Industria auto în cele două țări vecine, Slovacia și Cehia, este extrem de importantă, aici fiind produse mai multe maşini pe cap de locuitor decât oriunde altundeva în lume.
În ambele ţări, cel puţin un sfert din exporturi depind de fabricile de automobile, ceea ce a dus la o creştere economică medie de 3,5% în Slovacia şi de 2,4% în Cehia în ultimele două decenii, mai mare decât media UE. Jumătate din producţia industrială a Slovaciei provine de la producătorii de automobile şi de la furnizorii acestora. În total, 260.000 de persoane sunt angajate în facilitățile de producție din Slovacia deținute de patru producători de automobile şi 350 de furnizori de componente. În Cehia, numărul angajaţilor din acest sector este aproape dublu.
Dolny Kubin, un oraş de aproximativ 18.000 de locuitori, se află în regiunea Zilina din Slovacia. A fost nevoie de două decenii pentru ca rata şomajului de 20% să scadă la 4%, datorită companiei Miba. Aceasta produce componente pentru motoare termice şi transmisii pentru grupuri auto precum Volkswagen şi Stellantis, care regrupează împreună peste 20 de mărci. Tot în Slovacia se află şi fabrica producătorului coreean KIA.
Primarul localității, Jan Prilepok, se teme că trecerea la maşinile electrice va arunca oraşul său în regres. „Ştiu din discuţiile cu furnizorii că aceştia sunt pregătiţi să se adapteze, dar depind de clienţii lor pentru a face faţă transformării. Vedem acest lucru ca pe o ameninţare serioasă. Îmi vin în minte paralele cu Nokia şi telefoanele sale mobile din trecut”, a spus Prilepok.
În Slovacia s-au făcut deja concedieri masive
Criticii acuză UE că subminează industria auto. Tranziţia la automobilele electrice este prea rapidă, iar companiile se vor lupta şi mai mult pentru a concura cu rivalii din China, potrivit preşedintelui Asociaţiei industriei din Cehia, Zdenek Zajicek. „Europa a pornit într-o direcţie care, într-un fel, nu ne plasează într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alte continente”, a declarat Zajicek într-un interviu postat online în noiembrie.
Unele companii încep deja să resimtă acest lucru. Spre exemplu, Kongsberg Automotive, un producător de schimbătoare de viteze din Vrable (centrul Slovaciei), a concediat 192 de angajaţi în octombrie anul trecut din cauza creşterii costurilor. De asemenea, un alt furnizor, Svec Group, trebuie să îndeplinească criteriile ecologice ale UE pe care rivalii chinezi nu le îndeplinesc.
„Noi nici măcar nu putem cumpăra materia primă la preţul la care ei îşi vând produsele finale. Îi întrebăm astăzi pe clienţii noştri ce vor face pentru a face faţă acestei transformări şi nici ei nu ştiu încă”, a declarat Lubomir Svec, a cărui companie fabrică în Vrable scule de presare pentru producţia de componente de caroserie.