Valoarea ecotichetului pentru Rabla Plus 2024 pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric va fi redusă la 25.500 de lei, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare. Măsura este prevăzută într-un proiect pus în consultare publică de Ministerul Mediului.
Dacă, în prezent, cuantumul ecotichetului este de 51.000 de lei pentru casarea unui singur autovehicul uzat și 54.000 de lei pentru casarea a două autovehicule uzate, se propune practic înjumătățirea sumei.
Astfel, cuantumul ecotichetului, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, va fi de:
- a) 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
- b) 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
- c) 13.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.
Așadar, valoarea acestui ecotichet nu va fi mai mare în funcție de câte mașini uzate dai spre casare, așa cum este în prezent.
Conform procedurii, ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.
Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale.
Prag maxim pentru Rabla Clasic și Rabla Plus 2024
Alte modificări cuprinse în proiect prevăd praguri maximale pentru acordarea ecotichetelor.
Astfel, la Rabla Clasic, nu se mai acordă tichet pentru mașini mai scumpe de 60.000 de euro.
”1. La art. 2 alin. (1) lit. e) se modifică și va avea următorul cuprins:
autovehicul nou – orice autoturism, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară, motocicletă, care nu a fost înmatriculat niciodată; din punctul de vedere al sistemului de propulsie, autovehiculul nou-achiziţionat prin program poate fi: termic (cu motor cu ardere internă), hibrid a cărui valoare nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;”, se arată în proiectul pus în dezbatere de Ministerul Mediului.
Altă modificare este aceea că prin ecotichetul din Rabla Plus nu se vor mai putea achiziționa mașini electrice mai scumpe de 70.000 de euro (TVA inclus), prag diminuat de la 75.000 de euro (cu TVA inclus) în prezent.
Proiectul de modificare a Ghidului de finanțare la Rabla Plus 2024 a fost scos în dezbatere publică în data de 16 februarie, iar cetățenii, instituțiile și organizațiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii, în termen de 10 zile lucrătoare de la acest moment.
Câți bani se primesc în prezent la Rabla Plus
În acest moment, conform ghidului de finanțare la Rabla Plus, cuantumul ecotichetului pentru casarea unui singur autovehicul uzat este de:
a)51.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
b)26.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
c)26.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.
De asemenea, cuantumul ecotichetului pentru casarea a două autovehicule uzate este de:
- a) 54.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
- b) 29.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP.
Premierul Marcel Ciolacu vrea mai multe mașini românești
Într-o vizită la fabrica Dacia din Mioveni, Marcel Ciolacu a declarat că, la achizițiile noi făcute de autoritățile publice centrale și locale în legislație, s-a introdus criteriul verde și acest argument ar trebui folosit și în programul Rabla.
„Nu sunt de acord să mai dăm 10.000 de euro să-ți iei o mașină electrică de 200.000 de dolari sau euro. Prefer la programul Rabla să mergem pe mașinile produse în România, prioritate au normal cele pe criteriul verde și cred că în acest moment intrăm într-o normalitate.”, a spus premierul Ciolacu.