Aeroporturile internaţionale din ţară se pregătesc pentru momentul 31 martie, când România va fi acceptata în zona Schengen cu spaţiul aerian. Prin urmare, mai e puțin până la această dată și potrivit preşedintelui Asociaţiei Aeroporturilor din România, David Ciceo, se stabilesc toate detaliile împreună cu Poliția de frontieră.
Numărul românilor și turiștilor străini care zboară din și înspre România crește de la un an la altul. În 2023, s-a înregistrat un record absolut pentru țara noastră: 24,5 de milioane de pasageri. A fost una dintre cele mai mari creșteri la nivel european, față de anul anterior. Doar 8% din zboruri au fost pe rute interne.
„Numărul zborurilor interne a scăzut, în timp ce plecările aeriene către destinații externe au crescut consistent. Peste 19%.”, a spus Corina Martin, Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România, pentru TVR.
Mai e puțin: În terminalele de pasageri vor fi create două fluxuri
Intrarea României în spațiul Schengen la nivelul frontierelor aeriene va însemna o scădere a presiunii pentru aeroporturile din țară, având în vedere că 70% din trafic se va face în spațiul Schengen.
„Este o facilitate foarte importantă pentru pasageri. Nu va mai exista pentru zona Schengen controlul actelor de identitate sau al pașapoartelor nici la plecare, nici la sosire”, este de părere David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România, potrivit aceleiași surse.
În terminalele de pasageri vor fi create două fluxuri – unul Schengen și altul non-Schengen. Unele aeroporturi au trecut prin lucrări de extindere și deja au prevăzut existența celor două fluxuri.
Mai e puțin: Se fac modificări pentru 31 martie
La Iași, s-au investit peste 100 milioane de euro în crearea unui nou terminal, în condițiile în care anul acesta sunt preconizați peste 2,5 milioane de pasageri. Inaugurarea va avea loc chiar în ziua în care România va fi primită în spațiul Schengen pe cale aeriană.
„Facem modificări pentru a asigura procesarea fluxurilor, pe data de 31 martie, pe Schengen și non-Schengen. Peste 25-28% din traficul de pe aeroportul Iași este trafic de non-Schengen”, a declarat și Romeo Vatră, director general, Aeroportul Internațional Iași.
Investiții de extindere sau modernizare se fac și la alte aeroporturi din țară, chiar și în cele mici, cu un trafic de sub 200.000 de pasageri anual. Bugetul ajutoarelor de stat pentru anul acesta se ridică la peste 62 de milioane de lei.
Totuși, în ultimul timp, au fost companii aeriene care și-au anulat unele zboruri pentru că trebuie să-și supună motoarele avioanelor la verificări obligatorii, care necesită mult timp. „Aeronavele Airbus 320 au o problemă cu motoarele Pratt & Whitney. Aproximativ 1.200 de motoare trebuie verificate. Verificarea unui motor durează 270 de zile.”, mai adaugă David Ciceo.
Specialiștii estimează că numărul pasagerilor va crește constant în următorii ani și poate ajunge în 2040 la peste 57 de milioane.
Citiți și:
Apariție impresionantă în Golful din Trieste. Cel mai mare portavion din lume /VIDEO