Expoziția „Luminile lui Caravaggio” se prefigurează drept un mare eveniment, organizat de Muzeul Național de Artă Timișoara, după succesul înregistrat cu expoziția Brâncuși. Se pare că organizatorii au descoperit o „piață de nișă” în România.
În ultima vreme se vorbește tot mai mult despre cultură ca fiind o piață de nișă. La nivel mondial, cultura are publicul ei consacrat de multă vreme și, s-ar putea spune, în număr tot mai mare. După ce unele dintre gurile rele ne-au clasificat drept „popor de maneliști”, iată că în ultimul timp (re)iese la iveală foamea de cultură a poporului român. Nota bene: Brâncuși nu a putut fi văzut gratis, așa cum nici Caravaggio nu va fi – tocmai s-au pus în vânzare biletele de intrare (prețul unui bilet este 80 de lei, pensionarii au intrare la jumătate de preț, iar elevii plătesc 20 de lei).
Pentru jurnaliști, cu acreditare prealabilă, preșcolari și elevi, precum și profesorii sau învățătorii însoțitori (1 însoțitor la 10 preșcolari/elevi), angajați ai muzeelor publice din România, membri ai Asociației Ghizilor Acrediți din Timișoara, membri AICA, ICOM, ICOMOS, UAPR, persoane cu dizabilități și însoțitorii lor accesul la această expoziție este gratuit. Biletele pot fi achiziționate în avans cu un discount de 10% pt lunile ianuarie și februarie, când taxa de vizitare se va majora conform noilor reglementări tarifare pentru anul 2025.
Expoziția poate fi văzută în perioada 16 noiembrie 2024 – 28 februarie 2025 și va fi deschisă de miercuri până duminică între 10:00 – 18:00, respectiv luni și marți, precum și zilele de 25–26 decembrie 2024 și 1 ianuarie 2025 va fi închis.
Probabil veți spune că, dacă facem acum un vox-pop și întrebăm „Știți cine este Caravaggio?”, există probabilitatea unor răspunsuri diverse, cum ar fi și „un designer”…
Cât a costat Brâncuși
Să începem însă cu câteva date statistice legate de expoziția Brâncuși. În cifre, aceasta a adunat peste 130.000 de vizitatori şi numai organizarea ei a costat peste 1,2 milioane de euro. Expoziţia, care a durat 4 luni, a adus venituri ce depăşesc 1,3 milioane de euro, din care 900.000 de euro au fost încasaţi numai pe bilete.
Desfășurat, organizarea acestei expoziţii a costat 1.222.000 euro şi a adus venituri de 1.359.000 euro, dintre care 900.000 din bilete şi 459.000 euro din sponsorizări atrase de parteneri, generând un excedent de 137.000 euro (potrivit datelor făcute publice de către organizatori). Veniturile din bilete şi surplusul din sponsorizări au revenit în întregime Muzeului Naţional de Artă din Timişoara. Din totalul cheltuielilor, cele mai mari sume au fost necesare pentru transportul lucrărilor tur-retur
„Închidem capitolul Brâncuşi, dar ne angajăm să ducem mai departe înţelegerea şi aprecierea continuă a artei. Element central al Programului Timişoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, expoziţia Brâncuşi constituie punctul de plecare pentru Timişoara, Capitală a Artelor Vizuale. În această perioada, am demonstrat că suntem capabili să găzduim şi să organizăm evenimente culturale de anvergură, că suntem deschişi la diversitate şi avem resursele necesare pentru a construi o comunitate culturală vibrantă. Mulţumesc tuturor celor care au făcut posibilă implementarea expoziţiei-fenomen şi, desigur, zecilor de mii de vizitatori, pentru că au făcut parte din această călătorie unică”, declara Alin Nica, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş.
Luminile lui Caravaggio – un nou eveniment fanion
Organizatorii au întrezărit piața de nișă și au promis că vor reveni. Și au revenit: Luminile lui Caravaggio se aprind în România…
Evenimentul „Luminile lui Caravaggio. Începutul modernității în pictura europeană, capodopere din colecția Roberto Longhi” este organizat de Muzeul Național de Artă Timișoara, în colaborare cu Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi din Firenze și Civita Mostre e Musei din Roma, și finanțată de Consiliul Județean Timiș.
Expoziția „Luminile lui Caravaggio” este definită drept „un nou eveniment fanion care continuă moștenirea Timișoarei 2023 – Capitală Europeană a Culturii, dedicat picturii lui Michelangelo Merisi da Caravaggio și artiștilor din cercul său, al cărui nucleu de cercetare a fost relevat de Roberto Longhi, unul dintre cei mai fascinanți istorici de artă ai secolului XX”.
Începând cu data de 29 septembrie, biletele pot fi achiziționate de pe site-ul Muzeului Național de Artă Timișoara https://mnart.museum/ și de pe platforma https://expozitia-luminile-lui-caravaggio.booktes.com/. Un fapt inedit: biletele s-au pus în vânzare chiar de ziua de naștere a pictorului – 29 septembrie 1571.
În mod excepțional, prin intermediul acestei expoziții, publicul va putea admira cele 43 de opere aduse de la Florența, ce reprezintă reflexele inovației caravaggești, însușite cu măiestrie de către 33 de creatori ai picturii europene. Expoziția aduce în premieră în România una dintre picturile originale de Caravaggio realizată în 1597, alături de lucrări semnate de artiști din aria sa de influență precum: Lorenzo Lotto, Juseppe Ribera, Gian Battista Caracciolo, Dirck van Baburen, Mattia Preti, Gerrit Van Honthorst etc.
Știți cine este Caravaggio?
Nu, nu facem vox-pop, ci vă oferim „pe tavă” potretul acestui artist deloc comun, deloc comod, nu pe placul tuturor, am putea spune chiar „de nișă”, foarte vizual. Dur, dar pe alocuri pliabil pe vremuri contemporane ca instagramabil…
Desigur, vor fi în cele ve urmează doar câteva repere din viața lui, demnă de film – ceea ce s-a și întâmplat, ecranizările nu i-au ocolit viața.
Unul dintre cei mai importanţi pictori ai lumii
Artistul şi-a perfecţionat arta în cartierele cele mai degradate ale oraşului, unde timp de ani de zile a pictat prostituate şi cerşetori. O umanitate suferindă care în anii de mai tâziu avea să se regăsească, în mod atipic, sub figurile Fecioarelor şi ale sfinţilor, de pe pânzele comandate de aristocraţi şi de papi.
Este unul dintre cei mai importanţi pictori ai lumii, un precursor al barocului, maestru al clarobscurului şi un mare novator al vremurilor în care a trăit. A reacționat împotriva academismului, introducând în operele sale, cu tematică religioasă sau mitologică, figuri de „oameni din popor”. Concepția sa artistică, numită „caravagism”, a influențat puternic pictura europeană, începând cu secolul al 17-lea.
Michelangelo Merisi da Caravaggio, pe numele său complet, s-a născut la 29 septembrie 1571, în oraşul Caravaggio, lângă Milano şi Bergamo, în regiunea numită, pe atunci, „patria fruntariilor, tâlharilor și asasinilor” fiindcă se situa la întâlnirea a două state aflate în conflict, Ducatul Milanez și Republica Venețiană. Tatăl său, Fermo Merisi, era intendent și arhitect al marchizului de Caravaggio, iar mama sa se numea Lucia Oratoria.
Lucrările lui, apreciate în lumea colecționarilor de artă
Când a împlinit 6 ani, avea să izbucnească o epidemie de ciuma bubonică, care a omorât foarte mulţi oameni, inclusiv o parte din familia sa, iar la vârsta de opt ani, din acelaşi motiv şi-a pierdut şi tatăl. Micul Caravaggio avea o pasiune aparte: îi plăcea să deseneze în cărbune, iar la vârsta de 13 ani va intra în atelierul pictorului milanez Simone Peterzano, unde îşi va demonstra talentul remarcabil. Însă Caravaggio nu se iniţia doar în tainele picturii, fiindcă aici va studia anatomia și principiile perspectivei, alături de tehnica picturii în ulei și a frescei, potrivit Rador. În anul 1588, își încheie ucenicia în atelierul maestrului său, iar în perioada următoare va pleca în mai multe peregrinări, pentru a cunoaște pe viu operele marilor maeștri florentini și venețieni.
La vârsta de 22 de ani, în 1591, Caravaggio apărea prima dată în faţa unui tribunal, fiind acuzat de apartenenţă la „Secta portughezilor”, societate secretă ai cărei membri erau învinuiţi de erezie şi de sodomism. În anul 1593, se îmbolnăveşte de malarie, încearcă să plece din Roma, dar își pierde cunoștința, fiind internat în spitalul Santa Maria della Consolazione.
Tocmai acest mediu, în care erau trataţi bolnavii de ciumă şi alienații mintal, va fi sursa de inspiraţie pentru lucrarea sa „Bacchus bolnav”/”Bacchino malato”, un autoportret al artistului.
Talentul său excepţional ajunge să fie cunoscut de cardinalul del Monte, care este impresionat de tablourile lui Caravaggio, „Băiat cu un coș cu fructe” (1594) şi „Tânără femeie cântând la lăută” (1595-1596). Lucrările sunt apreciate în mod deosebit şi în lumea personalităţilor şi a colecționarilor de artă, iar comenzile aveau să se înmulţească. În anul 1596, cardinalul îl va invita la curtea sa, i-a oferit o cameră și o rentă lunară, iar de aici viaţa artistului avea să ia o cu totul altă turnură.
Caravaggio, viață de film
În anul 1606, Caravaggio îl omoară într-o bătaie de stradă pe pictorul Ranuccio Tommasoni, iar el este grav rănit. Nu era vorba, însă de vreo rivalitate artistică, fiindcă Tomassoni era şi un bine-cunoscut proxenet, însă motivele crimei au rămas învăluite în mister. S-a speculat că era vorba despre o datorie neplătită, sau de neînțelegeri la un joc de tenis, iar mai recent, la sute de ani de la moartea sa, că motivul conflictului ar fi fost o femeie, chiar soția lui Tomassoni, Lavinia, pe care Caravaggio și-o dorea cu ardoare.
Artistul va deveni proscris, va fi arestat, dar evadează imediat din închisoare şi se va refugia la Napoli, unde va picta „Madona Rozariului” pentru un alt pictor şi alte câteva tablouri pentru biserici din oraș – printre care şi „Cele șapte lucrări de caritate” pentru Biserica Pio Monte della Misericordia.
Va merge, apoi, în insula Malta, unde realizează portretul marelui maestru al ordinului Cavalerilor de Malta, Alof Wignacourt.
Cau un arc peste tumultuoasa lui biografie, vreme de mulți ani, cauzele morții lui Caravaggio au fost învăluite în mister, însă, în anul 2010, la 400 de ani de la moartea sa, o echipă de oameni de știință care a analizat rămășițele acestuia a descoperit că oasele conțineau un nivel mare de plumb, atât de ridicat încât oamenii de știință suspectează că aceasta ar fi nu doar cauza care l-a dus la nebunie pe pictor ci şi motivul pentru care acesta a murit. Reamintim că otrăvirea cu plumb pare să fie și cauza morții altor doi pictori – Francisco Goya și Vincent van Gogh.
În acelaşi an, la Roma, o expoziție a lucrărilor lui Caravaggio, care marca 400 de ani de la moartea sa, a atras peste 580.000 de vizitatori, beneficiind de un succes imens…
Citiți și: Exclusiv: Sâni și femei extraordinare la Art Safari. Recomandări cum să vezi totul