Potrivit unui anunț făcut de grupul de companii aeriene Lufthansa marți, acestea vor adăuga o taxă de mediu de până la 72 euro în tarifele lor existente. Această decizie vine după ce și alți competitori europeni au început să facă același lucru pentru a putea face față cerințelor tot mai strict privind reducerea emisiilor poluante impuse de Uniunea Europeană.
Creșterea prețurilor biletelor de avion post-COVID ridică preocupări
De mai mulți ani, companiile aeriene au avertizat că reglementările care le obligă să utilizeze combustibil durabil mai scump pentru avioane ar putea duce la creșterea costurilor.
Ca urmare a boom-ului călătoriilor post-COVID, preţurile biletelor au crescut semnificativ în ultimii ani. Totuși, această creștere ridică temeri cu privire la posibilitatea ca tarifele suplimentare să descurajeze turiștii să călătorească cu avionul.
În curând, preţurile pentru zborurile din ţările Uniunii Europene, Marea Britanie, Norvegia şi Elveţia vor experimenta o creştere între 1 euro şi 72 de euro, în funcţie de tipul biletului. Aceste schimbări au fost anunţate de grupul aerian german şi vor afecta toate călătoriile la nivel internaţional.
Din 26 iunie, unele creșteri vor intra în vigoare pentru plecările programate începând cu 1 ianuarie 2025.
Reguli noi privind combustibilul pentru aviație
Taxa va ajuta la acoperirea costurilor tot mai mari, generate de cerinţele ecologice, cum ar fi utilizarea combustibilului durabil pentru aviaţie (SAF), fabricat din materiale de bază naturale. Acest lucru este esenţial pentru a reduce poluarea provocată de zboruri şi, în acelaşi timp, a permite dezvoltarea continuă a industriei aeronautice.
Acțiunile Lufthansa au atins un nivel minim în timpul zilei după o serie de știri, dar s-au recuperat mai târziu în zi.
Aviaţia reprezintă aproximativ 2% din emisiile lumii şi este unul dintre sectoarele cel mai dificil de decarbonizat. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că combustibilul necesar zborurilor nu poate fi înlocuit cu uşurinţă cu alte forme de energie.
Recenta introducere a unor reguli de către autorităţile europene a pus presiune asupra furnizorilor de combustibil pentru a se asigura că o anumită pondere din combustibilul utilizat în aeroporturile UE este SAF (Sustainable Aviation Fuel) până în anul 2025, cu o creştere până la 6% în 2030 şi 70% în 2050. Cu toate acestea, există îngrijorări privind posibila majorare a costurilor pentru sectorul aviatic ca urmare a acestor măsuri.
Potrivit analistului Dudley Shanley de la Goodbody, “este plauzibil să presupunem că și alte companii aeriene îi vor urma exemplul Lufthansa în încercarea lor de a transfera costurile crescute ale reglementărilor de mediu în UE”.
Air France-KLM introduce taxă pentru combustibilul durabil în zboruri
În ianuarie 2022, grupul Air France-KLM a introdus o taxă de contribuţie SAF. Această taxă adaugă până la 12 euro la tarifele pentru călătoriile de afaceri și până la patru euro la tarifele pentru călătoriile economice.
Câmpul din industria aviatică se schimbă rapid, iar acum Lufthansa ia în calcul măsuri similare. O sursă din cadrul companiei sugerează că acest lucru ar putea duce la creșterea taxelor pentru pasageri.
“Compania noastră are o contribuţie SAF activă, valabilă pentru toate zborurile (nu numai cele care pleacă din Europa), pentru a evidenţia în mod transparent costul suplimentar al combustibilului durabil pentru aviație”. Aceast declaraţie a fost făcută de un purtător de cuvânt al Air France-KLM într-un e-mail oficial.
EasyJet și Wizz Air evită taxele suplimentare pentru mediu
Compania aeriană easyJet, care pune mare accent pe protecția mediului în cadrul strategiei sale, a afirmat că nu va urma exemplul Lufthansa de a utiliza tehnologia hidrogenului pentru a reduce emisiile de carbon.
Un purtător de cuvânt al easyJet a afirmat că “nu percepem nicio taxă suplimentară pentru biletele mai vechi și că nu avem în plan să o facem”.
Wizz Air a anunțat că va încerca să evite taxele suplimentare pentru pasageri, deoarece acestea ar putea afecta experiența de zbor și pot fi evitate prin stimulente guvernamentale. Compania crede că este important ca industria aviatică să poată atinge obiectivele sale de mediu într-un mod eficient, fără a împovăra pasagerii cu costuri suplimentare.
Tocmai ai cumpărat biletele de avion şi eşti nerăbdător să ajungi la destinaţie. Dar aici vine surpriza – compania aeriană îţi cere o taxă suplimentară pentru mediu. Aceasta este realitatea în multe ţări, însă atât United Airlines, cât şi Southwest au declarat că ei nu practică această politică.
INFORMĂRI DE TAXE
După ce Lufthansa a anunţat noile măsuri de siguranţă, Reuters a cerut şi opinia British Airways, IAG şi Ryanair. Până în prezent, nu au oferit un răspuns cu privire la posibilele măsuri pe care le vor lua în viitor.
În 2019, CEO-ul Lufthansa, Carsten Spohr, avertiza că este greu de atins obiectivele UE și sugera că, în cele din urmă, costurile mai mari vor fi transferate către clienți.
Compania aeriană a decis să introducă o creştere de preţuri, denumită “Taxa pentru costuri de mediu”, pentru a acoperi o parte dintre costurile din 2025. Această taxă va fi aplicată tuturor companiilor aeriene din cadrul grupului Lufthansa, cu excepția biletelor Eurowings vândute direct de către companie. Un purtător de cuvânt a declarat acest lucru recent.
Începând cu anul 2025, pasagerii vor plăti tarife mai mari pentru zborurile pe distanțe scurte, medii și lungi. Potrivit Lufthansa, tarifele în clasa economică se vor majora cu până la cinci euro, iar cele în clasa business vor crește cu șapte euro. Pentru zborurile lungi, costurile se vor ridica între 18 și 72 de euro, în funcție de clasa de călătorie aleasă.
Un purtător de cuvânt a explicat că această decizie nu este legată de impactul grevelor asupra costurilor de forţă de muncă ale Lufthansa. Mai degrabă, ea se bazează pe nevoia companiei aeriene de a îmbunătăţi performanţele financiare. Se estimează că această măsurare nu va duce la o creştere semnificativă a costurilor în viitorul apropiat.