Louis Vuitton retrage bluza inspirată de ia românească de pe piață! Brandul a recunoscut greșeala și a prezentat scuze statului român, în cadrul unei discuții cu ambasadoarea României în Franța. „Cazul” a fost relatat pe larg de oficiuldestiri.ro.
După numeroase critici apărute pe internet, brandul Louis Vuitton a retras de pe site-ul său bluza din in inspirată din ia românească, care avea un preț de 5.000 de lire. Brandul a explicat că includerea acestui articol a fost „o greșeală involuntară” și și-a cerut scuze în cadrul unei discuții cu ambasadoarea României în Franța.
După ce ONG-ul „La Blouse Roumaine” a solicitat reprezentanților Louis Vuitton să recunoască originile bluzei în cadrul unei campanii, brandul francez a decis să retragă produsul de la vânzare.
Louis Vuitton va avea un parteneriat cu Ministerul Culturii
În urma acestei controverse, Ministerul Culturii din România și Louis Vuitton au convenit asupra unui parteneriat pentru a promova meșteșugurile tradiționale românești. Această colaborare va include o serie de evenimente menite să pună în valoare arta și tradițiile românești.
„M-am gândit că cel mai important este să transformăm o eroare într-o oportunitate. Și atunci, cu alți parteneri instituționali, am luat legătură cu casa de modă, am stabilit un calendar, prin care România, în parteneriat cu o companie atât de mare, să pun în valoare meșteșugurile romanești”, a declarat Raluca Turcan, ministrul Culturii.
Un scandal a izbucnit în lumea modei, la începutul lunii iunie a.c. Celebrul brand Louis Vuitton a fost acuzat că a copiat ia din Mărginimea Sibiului, pentru noua sa colecție pe 2024. Asociația „La Blouse Roumaine” este cea care a lansat acuzațiile.
Totul a pornit de la faptul că brandul franțuzesc a inclus în noua sa colecție „LV by the Pool” 2024 o bluză care seamănă izbitor cu o ie tradițională din Mărginimea Sibiului, fără a menționa sursa de inspirație. Asociația „La Blouse Roumaine” a reacționat prompt și a acuzat brandul de lux că a preluat designul tradițional românesc fără permisiune. Asociația a solicitat brandului să elimine bluza și alte articole similare din colecție până la obținerea acordului comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia.
Primul incident legat de ia românească
În plus, La Blouse Roumaine a solicitat recunoașterea publică a sursei de inspirație pentru a respecta moștenirea culturală românească și au lansat campaia #givecredit – a da recunoaștere. Asociația face apel la toți iubitorii de port românesc de pe rețelele sociale să posteze fotografii cu ia orginală din Mărginime, să folosească acest tag și să menționeze și contul Louis Vuitton. Cerându-i brandului să scoată piesele din colecție până la obținerea acordului din partea comunităților, cu creditarea originii. Mulți utilizatori s-au pus pe treabă și s-au alăturat campaniei #givecredit, inclusiv unele dintre vedete. .
Acesta nu este primul incident de acest fel. În 2017, Christian Dior a fost acuzat că a copiat designul unui cojoc tradițional din Țara Beiușului, județul Bihor, în colecția sa de toamnă. Vesta, vândută la prețul de 35.000 de dolari, nu aducea niciun beneficiu comunității care a creat designul original. Asociația „Țara Beiușului” a semnalat această problemă, iar mesajul „This is Bihor, not Dior” în traducere „Asta-i Bihor, nu Dior” a devenit viral pe rețelele sociale. La fel s-a întâmplat și în cazul brandului Tory Burch. Nici până în momentul de față brandul nu a răspuns criticilor. La Blouse Roumaine a mai identificat o altă piesa incredibil de asemănătoare cu portul românesc din Gorj. Este chiar o copie fidelă a vestei schilărești din Gorj.
Pe site-ul Louis Vuitton, piesa vestimentară care imită ia din Marginimea Sibiului e descrisă ca o bluză „aerisită” inspirată de o „siluetă romantică, cu detalii grafice pentru un look proaspăt și boem. Confecționată din in, cu o croială amplă, mânecile balon și decolteul sunt accentuate cu inserții de dantelă contrastantă. În urma revoltei din spațiul virtual, ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat că va contacta casa de modă. Ministrul a comentat și că speră ca acest incident să se transforme într-o oportunitate de a face cunoscută ia la nivel internaţional.
The Guardian și Washington Post au preluat de la Associated Press subiectul legat de folosirea fără acord a unui simbol al culturii tradiționale românești protejat UNESCO, și au menționat despre intenția ministrului Culturii din România de a cere brandului de lux recunoașterea influenței iei tradiționale asupra unor articole Louis Vuitton din colecția „LV By the pool”.
Campania „Give Credit”, amintită și de presa internațională, a fost lansată în 2017, cu scopul de a cere brandurilor din industria modei și designului să recunoască comunitățile culturale tradiționale care le servesc ca sursă de inspirație, Louis Vuitton nefiind singura companie de haute-couture ce a copiat simbolurile românești.
Proiectul s-a născut în urma unui incident similar cu o casă de modă din America. Designerul american Tory Burch a fost nevoit să modifice descrierea uneia dintre creațiile sale, după ce mii de oameni s-au înfuriat să afle că o haină prezentată ca fiind inspirată din Africa semăna izbitor cu una tradițional românească. Burch a recunoscut în final că „a omis o referință la un frumos palton românesc care a inspirat una dintre piesele lor”.
„Trebuie să ne protejăm patrimoniul cultural imaterial. Este dreptul nostru cultural să ne exprimăm identitatea prin aceste haine, prin aceste costume tradiționale. Ele fac parte din istoria României”, a declarat fondatoarea „La Blouse Roumaine”, Andreea Diana Tănăsescu jurnaliștilor de la Associated Press.
Ia românească a devenit cu timpul un „must have” și a cucerit vedetele din România şi nu numai. Emma Stone, Jennifer Garner, Kate Moss, Halle Berry, Kourtney Kardashian şi multe alte celebrităţi au fost cucerite de farmecul bluzei româneşti. Mai mult, celebra cântăreaţă Adele a apărut în Vogue, într-o cămaşă Tom Ford (colecţia de primăvară-vară 2012 a designerului), inspirată din ia noastră.
Yves Saint Laurent și costumul popular din satele noastre
Nu este prima oară când ia românească inspiră desingerii din străinătate. Una dintre cele mai dragi surse de idei pentru colecţiile remarcabilului creator de modă Yves Saint Laurent l-a constituit portul din satele româneşti. Se spune că atunci când s-a decis să facă o colecţie “românească”, a fost cu totul neaşteptat. Se întâmpla în 1981: maestrul aducea pe scenă manechine de lux, în ii şi fote stilizate, cu părul prins la fel ca în satele noastre. Cu portul românesc de la ţară i-a „făcut cunoştinţă” Matisse, mai precis, o pânză pictată, intitulată simplu: “Ia”.
Inspiraţia unui asemenea „obiect vestimentar” este reprezentată de seria portretelor cu ie românească semnată de pictorul francez Henri Matisse, datorată în bună măsură prieteniei sale cu pictorul român Theodor Pallady. Cunoscută şi sub denumirea „cămaşa cu altiţă” (chenar), ia reprezintă mult mai mult decât un obiect vestimentar reinventat de către designerii actuali (internaţionali sau autohtoni), ea fiind simbol, poveste şi istorie.
Regina Maria, Principesa Ileana, Principesa Elena, sunt cele care au purtat ia românească cu mândrie. Dintre toate, cea care a transformat ia în stil vestimentar personal a fost Regina Maria.Pentru a-și demonstra iubirea față de poporul căruia îi era regină, și pentru că fusese fascinată de tradițiile populare românești, Regina Maria (1875-1938) a purtat cu mândrie costumul popular românesc.În călătoriile pe care le făcea in țară, suverana apărea îmbrăcată în costume populare din diverse zone.