Analiștii de pe piața auto se așteaptă ca Tesla să înregistreze un alt trimestru record în ceea ce privește livrările de vehicule electrice, dar totuși departe de ambițiosul obiectiv intern de 2 milioane de unități pe an pe care CEO-ul Elon Musk l-a promovat la începutul anului.
Pusă în fața unei încetiniri a vânzărilor, Tesla a profitat de marjele sale de top din industrie și a redus prețurile celor patru modele de mașini pe care le deține la nivel global în 2023, în special pe piața din China, acolo unde compania a pierdut cotă de piață în favoarea producătorilor locali, inclusiv BYD.
Cu toate acestea, războiul prețurilor și încetinirea cererii de vehicule electrice din ultima vreme au determinat producătorii auto, inclusiv Ford Motor, să se retragă din planurile de electrificare pe care le aveau, lăsând Tesla ca lider incontestabil în Statele Unite și ajutând acțiunile sale să se dubleze anul acesta.
“Trimestrul al patrulea este, de obicei, cel mai puternic din an în ceea ce privește livrările pentru Tesla, ne așteptăm ca acest lucru să se întâmple și în acest an”, a declarat Garrett Nelson, analist senior la CFRA Research, potrivit Reuters.
Peste 1,8 milioane de vehicule livrate de Tesla
Tesla a livrat aproximativ 1,82 milioane de vehicule la nivel global în 2023, în creștere cu 37% față de 2022, cu aproximativ 473.000 de unități în trimestrul al patrulea, potrivit datelor a 14 analiști chestionați de LSEG. Producătorul de vehicule electrice este așteptat să raporteze livrările trimestriale și producția în perioada următoare. În ianuarie, Musk a declarat că Tesla are potențialul de a atinge 2 milioane de livrări în acest an, dacă nu va exista un “ciudat caz de forță majoră”.
Compania, care a dat un impuls vânzărilor de sfârșit de an prin creșterea reducerilor la modelele sale cheie, a declarat că își propune să atingă o rată medie anuală de creștere de 50% pe parcursul mai multor ani. Uitându-se spre 2024, liderul pieței EV va trebui să se confrunte cu pierderea creditelor fiscale federale pentru unele dintre mașinile sale în Statele Unite, precum și în Germania, unde guvernul își încheie prematur programul de subvenționare a EV-urilor.
Acest lucru ar putea forța mai multe reduceri de prețuri anul viitor, chiar dacă se așteaptă ca ratele dobânzilor și costurile materialelor pentru baterii să se reducă. Jairam Nathan, analist la Daiwa Capital Markets, și-a redus estimarea privind livrările Tesla pentru anul viitor la 2,04 milioane de la 2,14 milioane și a spus că estimează o scădere de 4% a venitului mediu pe mașină începând cu 2023.