Ligia Deca, ministrul Educației, a prezentat o serie de reforme care promit să schimbe radical sistemul de educație din România. Printre obiectivele acestei „revoluții” se numără modernizarea curriculei și crearea unei infrastructuri școlare eficiente, dar și posibilitatea ca profesorii să fie plătiți ca medicii, iar copiii să învețe dimineața, nu în două-trei schimburi cum se întâmplă în prezent.
Ligia Deca promite „revoluția” educației: Reforme pentru profesori mai bine pregătiți și salarizați
Ministrul Educației a vorbit despre necesitatea de a atrage elitele în cariera didactică, printr-un pachet complet de reforme. Una dintre schimbările esențiale vizează pregătirea practică a viitorilor profesori printr-un nou program de masterat.
„Reformele or să aducă și un val nou de profesori, mai bine adaptați la sistem și la diversitatea copiilor din sistem. Noul masterat didactic are 80 la sută practică. Și nu într-o singură școală, ci în școli diferite, cu probleme diferite”, a declarat Ligia Deca, pentru Știri pe surse.
Ministrul Educației a subliniat și importanța unei salarizări mai bune în atragerea celor mai buni absolvenți în sistemul educațional.
„Vorbim și despre o salarizare mai bună, ceea ce sperăm noi că va aduce mai mulți tineri, mai mulți absolvenți talentați în sistem, pentru că, până la urmă, drumul unui copil este schimbat major de către cadrul didactic.”, a spus Deca.
Profesorii să fie plătiți ca medicii
Ligia Deca a punctat faptul că o educație de calitate nu poate exista fără profesori bine pregătiți și bine remunerați. Aceasta a subliniat că este necesar ca profesorii să fie respectați și recunoscuți pentru rolul lor în societate.
„Trebuie ca profesorii să fie bine plătiți și recunoscuți prin grila de salarizare în societate. De aceea, noi mergem pe ideea că în noua lege a salarizării o să existe o echivalență între salariile medicilor și salariile profesorilor, sunt, până la urmă, sistemele de bază”, a afirmat ministrul Educației.
Aceasta a adăugat că salariile au crescut deja în ultimul an și că acest lucru a avut un impact pozitiv: „Creșterea de 50% pe medie în sistem în ultimul an a crescut numărul de tineri care aleg profesia didactică, dacă reușim să combinăm asta cu o pregătire inițială mai bună.”
Modernizarea curriculei și digitalizarea educației
Pe lângă pregătirea cadrelor didactice, ministrul Ligia Deca a vorbit și despre necesitatea modernizării curriculei și introducerea tehnologiei în educație.
„Am digitalizat evaluările naționale. Anul trecut școlar a fost primul an în care toate evaluările naționale, inclusiv concursurile pentru profesori, s-au realizat cu evaluare digitală”, a explicat Deca.
Ministrul a subliniat și importanța pedagogiei digitale în formarea profesorilor: „Formăm cadrele didactice pe pedagogie digitală în cadrul PNRR și avem zeci de mii de profesori care vor învăța să folosească platforme electronice. Unii le folosesc deja.”
Catalogul electronic și reducerea birocrației
Un alt element important al reformelor propuse de Ligia Deca este implementarea catalogului electronic la nivel național, ceea ce va simplifica procesul administrativ și va reduce birocrația în sistemul educațional.
„Anul acesta am avut o creștere spectaculoasă a numărului școlilor care au implementat un astfel de instrument, o creștere de peste 60%. Ne dorim ca în anii următori să avem și un catalog electronic realizat la nivel național, care să fie utilizat de orice școală și să fie interoperabil cu ceea ce școlile au deja”, a explicat ministrul.
Toții copii să învețe dimineața
Problema infrastructurii școlare rămâne un punct sensibil în multe regiuni ale României, inclusiv în Capitală, unde multe școli funcționează în două sau chiar trei schimburi. Ligia Deca a discutat despre soluțiile pentru extinderea infrastructurii școlare în București și în alte zone ale țării.
„Lipsa de infrastructură școlară creează tot felul de probleme, de la supraaglomerare, două schimburi, chiar trei schimburi, ceea ce trebuie să dispară până în anul școlar următor. Am discutat inclusiv extinderea infrastructurii școlare cu toți primarii de sectoare și primarul general al Bucureștiului”, a precizat Deca.
Ministrul a mai subliniat că reabilitarea și construcția de școli noi reprezintă o prioritate, iar autoritățile locale au accesat fonduri europene pentru a rezolva aceste probleme: „Foarte multe primării au accesat fonduri fie prin POR, fie prin PNRR, fie din fonduri proprii ale primăriei, acolo unde aveau această resursă și au reabilitat sau au construit școli noi.”
Citește și…
Noutăți în noul an școlar: Elevii vor acorda note profesorilor și vor scrie despre meditații