Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest revine pentru cea de-a XV-a ediție, între 25 octombrie și 3 noiembrie, oferind publicului român ocazia de a viziona, în premieră în România, cele mai noi și aclamate filme ale cinematografiei mondiale. Doar un indiciu: va fi și „Substance”, filmul în care Demi Moore a acceptat să apară nud.
„Întrerupem programul de știri faceboociste (sorry not sorry) pentru o veste extrem de importantă! Marile premii de la Festival de Cannes se văd în premieră în România la cea de-a 15-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest 2024. Block your calendar Oct 25th – Nov 3rd, as you will watch the greatest films of the year at #lesfilms15! See all titles below”, scriu organizatorii pe pagina de Facebook consacrată evenimentului.
În București, proiecțiile vor avea loc la Cinema Elvire Popesco, Cineplexx Băneasa, Cinema Muzeul Țăranului și la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. Biletele vor fi puse în vânzare prin rețeaua Eventbook în prima parte a lunii octombrie.
În țară, festivalul va avea ediții locale în Timișoara, Cluj, Iași și Arad, aducând magia filmelor din lumea cinematografului de autor mai aproape de publicul românesc. Pe lângă peste 50 de proiecții cu cele mai așteptate filme de autor, Les Films de Cannes à Bucarest va organiza pentru publicul din România întâlniri și dezbateri cu cineaști și scriitori, precum și evenimente profesionale pentru actori, realizatori, scenariști sau producători de film.
Festivalul își va marca prezența cu un „show de filme”, neprotocolar vorbind, dintre care vă vom prezenta câteva. Ca să îi cităm pe organizatori, see all titles below!
Citiți și: Români Talentați în Diaspora, show de excepție la Londra, pentru românii din întreaga lume
„Show de filme” în Les Films de Cannes à Bucarest
Filmul „Anora”, în regia lui Sean Baker, câștigătorul de anul acesta al Palme d’Or este deja mare favorit la premiile Oscar. Cineasta americană Greta Gerwig („Barbie”), președinta juriului festivalului de la Cannes, spunea: „Acest film este magnific, plin de umanitate (…) Ne-a frânt inimile”.
Anora, o tânără lucrătoare sexuală din Brooklyn, primește o șansă la o poveste de tip „Cenușăreasa” atunci când se căsătorește impulsiv cu fiul unui oligarh. Însă odată ce vestea ajunge în Rusia, basmul ei este amenințat, iar părinții proaspătului soț pornesc spre New York pentru a anula căsătoria. Filmul, regizat de unul dintre cei mai importanți regizori americani din noua generație, a fost extrem de lăudat și pentru interpretarea actriței Mikey Madison, “nuanțată și plină de intensitate”.
„All We Imagine as Light”, în regia lui Payal Kapadia, a fost recompensat în festival cu Grand Prix, marele premiu fiindu-i acordat și pentru “emoționanta și minuțioasa explorare de teme legate de iubire și de relațiile complicate care o înconjoară”.
În Mumbai, viața asistentei medicale Prabha este dată peste cap când primește un cadou neașteptat de la soțul ei înstrăinat. În același timp, colega ei de cameră, Anu, încearcă să găsească un loc în oraș unde să poată avea mai multă intimitate alături de prietenul ei. „All We Imagine as Light”, pe care criticul de film Peter Bradshaw îl aprecia în The Guardian ca fiind “un film miraculos, care te trezește ca dintr-un vis”, este primul film indian care a câștigat vreodată Grand Prix la Cannes.
Les Films de Cannes à Bucarest: Grand Tour, de neratat
„Emilia Perez”, în regia lui Jacques Audiard (Palme d’Or pentru Dheepan), distins cu Premiul Juriului si Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru cele patru actrițe din rolurile principale, îmbină elemente de thriller cu musical, avându-le în distribuție pe Selena Gomez, Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón și Adriana Paz.
Filmul spune povestea unui lider de cartel mexican, Juan „Manitas” Del Monte, și a transformărilor surprinzătoare prin care acesta decide să treacă. Filmul a provocat o controversă la Cannes căci printre actrițele care au primit premiul pentru interpretare se numără și Karla Sofia Gascon, actriță transgender. „Emilia Perez” a fost selectat pentru a reprezenta Franța la categoria Cel mai bun lungmetraj internațional la gala premiilor Oscar din martie 2025. După premiera sa la Cannes 2024, Netflix a preluat „Emilia Perez” cu suma de 12 milioane de dolari.
Miguel Gomes, cunoscut pentru Tabu, The Tsugua Diaries și trilogia O mie și una de nopți, s-a întors anul acesta la Cannes cu un film răvășitor pentru care i-a fost acordat Premiul pentru Cel mai bun regizor. Acțiunea din “Grand Tour” se desfășoară în anul 1917, în Rangoon, Birmania, și urmărește povestea lui Edward, un funcționar britanic care fuge de logodnica sa, Molly, chiar în ziua în care aceasta ajunge pentru a se căsători cu el. Într-o călătorie epică prin Asia, Edward meditează asupra vieții sale în timp ce Molly pășește pe urmele lui cu gândul la amânata lor căsătorie și la toate visele pe care și le făcuse.
“Adevărată fascinație a acestui film constă în umezeala pe care o resimți în atmosferă, combinată cu splendoarea locațiilor din Asia de Est și Sud-Est, care te îndeamnă să pornești în călătorie de la Singapore la Bangkok, la Shanghai și Rangoon. Este un film în care te pierzi.”, scria criticul american Justin Chang în The New Yorker despre “Grand Tour”, ce va putea fi văzut în premieră națională la Les Films de Cannes à Bucarest.
The Substance cu Demi Moore. Trebuie văzut
“The Substance”, regizat de Coralie Fargeat, Premiul pentru Cel mai bun scenariu la Cannes 2024, va fi proiectat în premieră națională în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest. Spune povestea lui Elisabeth Sparkle, o vedetă a emisiunilor TV aflată în declin, interpretată de Demi Moore. Aceasta apelează la o substanță capabilă să-i regenereze celulele, creând-o pe Sue, o versiune mai vibrantă și mai tânără, rol jucat de actrița Margaret Qualley.
Un film prin care Coralie Fargeat îndreaptă atenția asupra corpului feminin. “Asta are un impact masiv în viaţa femeilor şi condiţionează un număr uriaş de lucruri în societate. Corpul nostru ne defineşte, generează inegalităţi şi violenţă, inclusiv din partea noastră. Suntem aproape obligate să îl detestăm într-un fel sau altul şi el poate deveni primul nostru instrument de tortură”, spunea Coralie Fargeat, citată de AFP.
“Emilia Perez” și “The Substance ” sunt distribuite în România de către Independența Film iar „Grand Tour” și “ All We Imagine as Light” de către Voodoo Films. “Anora” este distribuit de Ro Image 2000 și va intra în cinematografe începând cu 8 noiembrie.
Programul complet al ediției a XV-a a Les Films de Cannes à Bucarest, informații despre filme, evenimente conexe și invitați, vor fi disponibile pe www.filmedefestival.ro și pe conturile de Facebook și Instagram.
Biletele vor fi puse în vânzare prin rețeaua Eventbook în prima parte a lunii octombrie.
Citiți și: Flori, fete, filme și băieți? Collage Festival București, o altfel de distracție