Legislația RCA se schimbă semnificativ începând cu acest an, propunerile venite din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) modificând practic aproape tot ceea ce știam până acum în legătură cu asigurarea auto obligatorie. Încă există dezbateri cu privire la aceste propuneri, însă autoritățile își propun ca întreg proiectul să fie adoptat cel târziu până la finalul lunii martie. Astfel, cel mai probabil, măsurile vor intra în vigoare în luna aprilie.
„Decizia este estimată a se lua până la finalul lunii martie. Va fi și o perioadă tranzitorie de implementare a unora dintre măsuri, cele care necesită soluții tehnice sau noi cerințe, o detaliere a condițiilor legale prin norme proprii sau prin protocoale. Primele modificări sunt așteptat să apară la începutul celui de-al treilea trimestru”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.
Vicepreședintele ASF subliniază totuși că este posibil ca până în luna aprilie să existe unele modificări la aceste propuneri, până atunci urmând să se poarte mai multe negocieri pe subiect. “Înainte de toate trebuie precizat că o asemenea modificare parcurge mai multe etape, sunt necesare mai multe avize, atât din Senat cât și din Camera Deputaților. Aceasta înseamnă că pe parcursul acestui traseu e timp pentru a fi continuate o serie de discuții și negocieri cu stake holderii, părțile implicate în procesul acesta. Așadar, chiar dacă noi am plecat la drum cu o serie de propuneri, și am plecat încă din decembrie 2023, acel set de propuneri a avut ca obiectiv transpunerea unei Directive europene. Și acolo avem un număr de propuneri relativ redus. Ulterior, în prima parte acestui an, am avut, după cum bine se știe, o serie de întâlniri cu asociații profesionale, cu asigurători, cu intermediarii și astfel am ajuns la concluzia că e nevoie de o completare cu alte modificări la legea 132. Aceste propuneri au fost analizate și transmise pe fluxul decizional mai sus amintit”, a transmis el.
“Nu este, însă, un proces încheiat, motiv pentru care este foarte posibil ca pe parcursul următoarelor zile sau săptămâni să apară și alte propuneri sau ușoare modificări ale propunerilor deja trimise. Deci e un proces în derulare. Un proces dinamic și activ, cu numeroae părți implicate. Trebuie spus că s-au implicat nu doar asociațiile profesionale. A fost nevoie și am implicat și Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Registrul Auro Român, CNAIR, binențeles BAAR și alte organizații. Este un efort comun și am convingerea că vom avea un set de modificări care va duce la o îmbunătățire substanțială a ceea ce înseamnă ecosistemul RCA. Așadar nu va fi o lege nouă, ci un set de modificări la legea actuală. Noi suntem inițiatori ai procesului de modificare, însă este nevoie de implicarea tuturor celor care, într-un mod sau altul sunt părți actve în sistemul asigurării de răspundere civilă auto”, a mai declarat Sorin Mititelu pentru Economica.
Ce este sistemul bonus-malus și cum se va aplica
Pentru transpunerea directivei europene în legislație, ASF a propus în primul rând introducerea unui mecanism de suspendare a RCA la cerere. Astfel, avem de implementat un mecanism privind obținerea certificatului de daunalitate. Utilitatea unui astfel de document s-ar dovedi în special în situația în care un șofer din România merge în străinătate sau invers.
“Pe termen mediu și lung, aceste informații vor putea fi folosite într-un sistem bonus-malus la care vom lucra în perioada următoare, dat fiind faptul că al doilea obiectiv pe care îl avem este acela de a veni cu o serie de ajustări care, în final, să permită beneficiarilor de asigurări de răspundere civilă, să acceseze tarife juste, ținând cont de riscul asociat segmentului din care face parte fiecare asigurate, dar și o serie de alte criterii care țin de comportamentul lui în circulație.”, spune vicepreședinte ASF.
Practic, vom avea reduceri pentru cei din clasele de bonus și penalizări pentru cei din clasele de malus. Evident, vor fi introduse noi criterii pentru tot ce înseamnă malus. Spre exemplu, se va ține cont dacă dauna a fost produsă într-un eveniment rutier care a condus la o vătămare corporală. De asemenea, va fi luat în calcul istoricul de amenzi pe ultimul an. Nu este exclus nici să se ia în considerare dacă dauna s-a întâmplat în România sau în afara țării, ținând cont că sunt diferențe foarte mari între valorile daunei medii.
Franșiza va fi obligatorie pentru asigurător și opțională pentru asigurat
Mai departe, se dorește introducerea unor modificări cu impact asupra primei. Pe modelul CASCO, asigurătorul va plăti el dauna, iar mai departe, în funcție de valoarea franșizei, va recupera suma de la asiguratul vinovat în evenimentul respectiv. Potrivit Economica, acesta este un beneficiu opțional, la cererea asiguratului. Cuantumul franșizei va fi determinat în conformitate cu capacitarea financiară a asiguratului, deoarece asigurătorul trebuie să poată recupera suma respectivă în caz de daună.
Până la 12 rate pentru asigurările RCA
Prețul asigurărilor RCA a crescut semnificativ în ultima vreme, nefiind deloc puțini cei care ajungeau în situația de a nu își mai permite să plătească costul întreg al acesteia. “Pentru a micșora acest efort, stimulând astfel încheierea de asigurări RCA, pentru că gradul de cuprindere în RCA este undeva în jur de 75%, oferim posibilitatea plății în rate”, spune vicepreședintele ASF. Astfel, se dorește că posibilitatea de plată în rate să fie lunară, trimestrială sau semestrială, adică în 12 rate, în patru sau în două rate.
Citește și: Totul despre noua Dacia Spring. Dar și despre schimbările din gama actuală