Călătoria de la Paris la Berlin cu un tren direct în timpul zilei dura 13 ore până acum câțiva ani când a fost înlocuită cu un tren de noapte .
Astfel, singurul serviciu direct între Paris și Berlin a fost un tren de noapte de trei ori pe săptămână. Marcat ca Nightjet, nu este nimic asemănător cu un avion în el. Durează chiar mai mult decât trenul rusesc de zi acum 10 ani. Dar de săptămâna trecută, există acum o opțiune directă mai rapidă. Operatorul feroviar național german Deutsche Bahn și omologul său francez SNCF tocmai au lansat un tren direct de zi mult mai rapid de la Paris la Berlin.
“Mă alătur serviciului de debut de la Paris luni, 16 decembrie, care înregistrează un timp de călătorie de 7 ore și 59 de minute, important din punct de vedere simbolic pentru inaugurarea unei noi ere a călătoriilor cu trenul între capitalele celor mai populate două state ale UE. Repede, dar unii spun că nu suficient de repede. La bord sunt diverși oficiali din mass-media și industria feroviară, plus câțiva călători obișnuiți care se găsesc fără să vrea ca jucători secundari într-o bucată de istorie feroviară. O familie australiană din tren este surprinsă să găsească ghirlande, panglici și cadouri. “Este primul nostru tren în Europa. Vom primi asta în fiecare tren?”, întreabă ei.
Acest nou tren direct Intercity Express (ICE) de la Paris la Berlin pleacă de la Gare de l’Est, o singură stație de plecare pentru trenuri ilustre precum Orient Express. Pe peronul 29, un tren ICE german, frumos pregătit pentru această ocazie, este gata de îmbarcare.
Noul tren deservește doar trei orașe intermediare în drum spre Berlin: Strasbourg, Karlsruhe și Frankfurt pe Main, în ultimul caz deservind o stație secundară (Frankfurt Süd) în cartierul la modă Sachsenhausen al orașului. Plecarea din Paris este la ora 09.55 cu sosirea în Berlin Hauptbahnhof programată pentru ora 17.58. De-a lungul drumului, călătorii experimentează o perspectivă fină a geografiei europene în timp ce călătoresc de la Sena la Spree, traversând alte șase râuri majore de-a lungul drumului: Mosela, Meuse, Rin, Neckar, Main și Elba.
Sunt uimit de amestecul captivant de peisaje. Într-o cursă rapidă spre est de Paris, trenul trece pe lângă podgoriile de Champagne, apoi coboară pe dealurile Vosges în tunelul Saverne înainte de a coborî spre Strasbourg, la care se ajunge în doar 1 oră și 45 de minute de capitala franceză. Trenul rusesc din 2015 a durat peste patru ore doar pentru a ajunge la Strasbourg. Orașul este dornic să-și promoveze poziția de Capitale de Noël, dar în această luni, Moș Crăciun este marginalizat de un grup entuziast de parlamentari din Strasbourg care flutură steaguri încântați să vadă acest prim tren direct de zi spre Berlin după nouă ani.
La câteva minute dincolo de Strasbourg traversăm Rinul, ajungând în Germania la Kehl. Înainte de zilele Schengen, chiar și Orient Express a fost forțat să se oprească la Kehl pentru formalități vamale și de imigrare. ICE-ul nostru spre Berlin alunecă fără încetinire. Odată ajunși în Germania, progresul este mai măsurat decât în etapa rapidă inițială de la Paris la Strasbourg. În timp ce alunecăm prin câmpii de stuf spre Karlsruhe, cu priveliști cețoase ale Pădurii Negre din est, mă îndrept spre vagonul restaurant pentru cea mai chintesență dintre delicatesele germane: currywurst și cartofi prăjiți.
Întunericul de iarnă cade înainte de Wolfsburg, unde viteza noastră este temperată de un tren mai lent pe calea ferată din față. Trecem pe lângă impresionanta fabrică Volkswagen din Wolfsburg, parțial împodobită cu lumini de Crăciun și un Moș Crăciun uriaș lângă calea ferată. Câteva momente mai târziu trecem fosta graniță dintre cele două state germane și ne grăbim pe un teren slab populat spre Berlin.
La sosirea la Berlin Hauptbahnhof, fericit cu câteva minute mai devreme, are loc o sărbătoare discretă, dar plină de bucurie, a tot ceea ce este european. Două capitale de frunte legate acum printr-un tren ICE direct și foarte confortabil în timpul zilei oferă motive întemeiate pentru multe zâmbete și strângeri de mână. Dar mulți se vor întreba în continuare de ce a durat atât de mult pentru a lansa acest serviciu. Și câți ani va dura până când o oră sau două pot fi tăiate din timpul de călătorie, astfel încât această nouă legătură să poată oferi o concurență reală călătoriilor aeriene”, a descris jurnalistul Nicky Gardner călătoria cu noul tren.