Imaginile cu copii-influenceri de pe Instagram reprezintă un fenomen periculos, atrage atenția The New York Times. Totul oferă o perspectivă îngrijorătoare asupra modului în care social media remodelează copiii, cu încurajarea și implicarea directă a părinților. Cum a găsit The Times eșantionul de 5.000 de conturi administrate de mame.
Conturile atrag pedofili și alți prădători sexuali, iar aceștia plătesc uneori pentru a vedea mai multe poze, notează The New York Times, în investigația sa.
Ceea ce începe adesea ca un efort al părinților de a impulsiona cariera de modeling a copilului sau de a câștiga favoruri din partea unor branduri de îmbrăcăminte, „poate devia rapid într-o lume întunecată a prădătorilor sexuali”, se arată într-o investigație realizată de The New York Times. Care vorbește și despre mame dominante, care își vor copiii, în general fete, „vedete pe Insta”.
Investigație: Unii părinți sunt forța motrice din spatele vânzării de fotografii
Mii de conturi examinate de NY Times oferă o perspectivă mai mult decât îngrijorătoare asupra modului în care social media remodelează copilăria. În special în cazul fetelor, cu încurajarea și implicarea directă a părinților. Unii părinți sunt forța motrice din spatele vânzării de fotografii, sesiuni exclusive de chat și chiar a costumelor de majoretă și a body-urilor purtate de fete către urmăritori în mare parte necunoscuți. Cei mai devotați clienți cheltuiesc mii de dolari pentru a alimenta relațiile cu minori.
Audiențele largi impulsionate de bărbați pot aduce beneficii familiilor, a constatat NY Times. Cu cât numărul urmăritorilor este mai mare, cu atât sporesc șansele de a obține reduceri, produse și alte stimulente financiare, iar conturile în sine sunt recompensate de algoritmul Instagram cu o vizibilitate mai mare pe platformă, care, la rândul său, atrage mai mulți adepți.
Un calcul efectuat de o firmă de analiză a audienței a descoperit 32 de milioane de conexiuni cu urmăritori de sex masculin printre cele 5.000 de conturi examinate de The Times.
Investigație: Insta-mamele, apreciate
Interacțiunea cu bărbații deschide, însă, ușa abuzurilor. Unii flatează, intimidează și șantajează fetele și pe părinții acestora pentru a obține imagini din ce în ce mai intime. The Times a monitorizat schimburi separate de mesaje pe Telegram în care prădătorii sexuali își imaginează fățiș că vor ajunge să abuzeze sexual de copiii pe care îi urmăresc pe Instagram și laudă platforma pentru că face imaginile atât de ușor accesibile.
„Este ca un magazin de dulciuri”, a scris unul dintre ei. „Dumnezeu să binecuvânteze insta-mamele”, a scris altul.
Aproape unul din trei preadolescenți enumeră rolul de influencer ca obiectiv de carieră, iar 11% dintre cei născuți în generația Z, între 1997 și 2012, se descriu ca fiind influenceri. Așa-numita economie a creatorilor de conținut depășește 250 de miliarde de dolari la nivel mondial, potrivit Goldman Sachs, iar mărcile americane cheltuie peste 5 miliarde de dolari pe an pentru influenceri.
Investigație: Părinți care încurajează admiratorii masculini
Iată cum a găsit The Times eșantionul de 5.000 de conturi administrate de mame.
Conturile variază de la dansatoare ale căror mame selectează cu sârguință bărbați din rândurile urmăritorilor, la fete în bikini ai căror părinți încurajează în mod activ admiratorii masculini și le vând seturi foto speciale. Deși există câteva conturi administrate de mame pentru băieți, acestea reprezintă o excepție.
Unele fete de pe Instagram își folosesc influența din social media pentru a obține puțin mai mult decât reduceri la haine; altele primesc cadouri de pe Amazon sau bani prin Cash App; iar altele câștigă mii de dolari pe lună prin vânzarea de abonamente cu conținut exclusiv.
În interviuri și comentarii online, părinții au spus că copiilor lor le place să-și petreacă timpul în social media sau că acest lucru este important pentru o viitoare carieră. Însă unii și-au exprimat reticențele. Spre exemplu Kaelyn, a cărei fiică are acum 17 ani, a declarat că se teme că anii de copilărie petrecută online în bikini au marcat-o. Și le transmite mamelor să nu-și facă copiii să cadă în această capcană.
Investigație: Meta – „Părinții sunt responsabili”
Proprietarii de conturi care raportează către Instagram imagini explicite sau potențiali prădători sunt întâmpinați, de obicei, cu tăcere sau indiferență, iar cei care blochează mulți abuzatori au descoperit că le este limitată capacitatea propriilor conturi de a utiliza anumite funcții, potrivit interviurilor și documentelor. În decurs de opt luni, NY Times a făcut peste 50 de raportări în legătură cu materiale dubioase și a primit un singur răspuns.
Meta, compania mamă a Instagram, a constatat că 500.000 de conturi de Instagram pentru copii au avut interacțiuni „nepotrivite” în fiecare zi, potrivit unui studiu intern din 2020 citat în procedurile legale.
Într-o declarație pentru NY Times, Andy Stone, un purtător de cuvânt al Meta, a declarat că părinții sunt responsabili pentru conturi și conținutul lor și că le pot șterge oricând.
Citiți și: