Numărul persoanelor care sunt interesate de știri a scăzut cu aproximativ un sfert în ultimii 6 ani, potrivit Digital News Report 2023.
Studiul realizat de Institutul Reuters de la Universitatea Oxford arată că 48% dintre oamenii din întreaga lume sunt foarte sau extrem de interesați de știri, ceea ce reprezintă o scădere față cu 63% în 2017, transmite BBC.
Internauții evită știri legate de războiul din Ucraina
Mai mult de o treime dintre oameni (36%) spun că uneori sau adesea evită în mod activ știrile. Autorii raportului au precizat că există dovezi că publicul „continuă să evite în mod selectiv subiecte precum războiul din Ucraina și criza costului vieții. Astfel, ei caută să-și protejeze sănătatea mintală”, notează sursa citată.
În același timp, interesul pentru televiziunea tradițională și presa scrisă continuă să scadă, în timp ce „consumatorii online accesează știri mai puțin frecvent decât în trecut și devin, totodată, mai puțin interesați”.
Patru din zece persoane (40%) spun că au încredere în majoritatea știrilor. În acest caz avem de-a face cu o scădere cu două puncte procentuale comparativ cu anul trecut. Cercetarea a mai raportat că mai mult de jumătate dintre cei chestionați (56%) își fac griji cu privire la diferenţierea ştirilor reale de cele false în mediul online.
Facebook, în cădere liberă
Cea mai semnificativă reţea socială pentru știri rămâne Facebook, deși este în declin. Doar 28% dintre respondenţi îl accesează în fiecare săptămână pentru știri, procentul scăzând de la 42% în urmă cu 7 ani.
Reţeaua lui Mark Zuckerberg nu mai este însă atât de prietenoasă cu ştirile. Mai puțin de 3% din fluxul de știri de pe Facebook sunt știri tradiționale. Modificarea algoritmului a fost catastrofală pentru organizaţiile care se bazau pe traficul care vine de la utilizatorii aplicaţiei.
În Marea Britanie, 41% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani spun că rețelele sociale sunt principala lor sursă de știri (43% în toate țările) față de 18% în 2015. TikTok și Instagram au înregistrat creșteri în utilizare. Instagram este acum o sursă de știri pentru 14% dintre oameni, iar pentru 6% dintre ei este TikTok-ul.
TikTok câștigă teren în preferințele internauților
Cifrele sunt mult mai mari pentru utilizatorii tineri. Unul din cinci (20%) tineri cu vârsta între 18 și 24 de ani primeşte știri de la TikTok, în creștere față de 15% anul trecut. Raportul spune că platforma “este rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere din sondajul nostru”.
Cu toate acestea, nu este vorba despre știri de la furnizorii tradiționali de știri. Utilizatorii TikTok au mai multe șanse să primească știri pe platformă de la celebrități, influenți sau creatori obișnuiți decât instituțiile de știri sau jurnaliştii mainstream.
„Generațiile mai tinere sunt puțin interesate de multe oferte de știri convenționale orientate către obiceiurile, interesele și valorile generațiilor mai în vârstă și, în schimb, îmbrățișează opțiunile mai mult bazate pe personalitate, participative și personalizate oferite de rețelele sociale, deseori uitându-se dincolo de platformele vechi către cele noi”, a declarat directorul Institutului Reuters, Rasmus Neilsen.
Din ce în ce mai puţini utilizatori activi
Aprecierea, distribuirea și comentarea știrilor pe rețelele sociale sunt, de asemenea, în declin. Doar 10% dintre oamenii din Marea Britanie sunt clasificați drept „participanți activi”: în mare parte bărbați, în vârstă, cu opinii politice puternice și mai educați decât restul populației.
Unul dintre motivele sugerate pentru schimbare este sentimentul tot mai mare că conversațiile online pe platforme precum Facebook și Twitter au devenit din ce în ce mai toxice.
Cu toate acestea, deși partajarea articolelor și timpul de interacțiune ar fi scăzut, aceasta nu înseamnă că astfel de site-uri duc lipsă de utilizatori.
Twitter a ajuns la ştiri după ce a fost cumpărat de Elon Musk, dar numărul de persoane care folosesc site-ul în fiecare săptămână pare să se fi schimbat cu greu. Nu există, a spus Reuters, nicio dovadă a unei mișcări de masă către rivali precum Mastodon.