Analizele și sondajele din ultima vreme relevă că majoritatea consumatorilor se simt copleșiți de prea multe opțiuni în momentul în care trebuie să ia o decizie de cumpărare. Cu alte cuvinte, omul nu se mai poate descurca nici măcar la o „amărâtă” de cumpărătură și are nevoie de ajutor. Ei bine, aici intervine inteligența artificială. Lucru convenabil, printre altele, brandurilor.
Majoritatea consumatorilor (72%) se simt copleșiți de prea multe opțiuni în momentul în care trebuie să ia o decizie de cumpărare, ceea ce a dus la abandonarea cumpărăturilor de către 74% dintre ei, în ultimele trei luni ale anului 2023, conform unui studiu Accenture. Studiul, realizat nu demult și bazat pe un sondaj realizat pe un eșantion de 19.000 de consumatori din 12 țări, evidențiază problema „supraîncărcării cu informații”.
Denumit The Empowered Consumer, studiul oferă o perspectivă nouă asupra experiențelor de luare a deciziilor ale consumatorilor din industriile de retail, turism și bunuri de consum. Printre afirmațiile, mesajele, publicitatea, alegerile, recomandările, algoritmii și aplicațiile concurente, raportul subliniază nevoia urgentă a brandurilor de a valorifica puterea transformatoare a inteligenței artificiale generative (gen AI). Pe motivul de a reduce „zgomotul” din jurul procesului decizional și pentru a crește angajamentul, loialitatea și vânzările.
Cercetarea a constatat, de asemenea, că majoritatea oamenilor (71%) nu văd nicio îmbunătățire, sau chiar văd o creștere a timpului și a efortului necesar pentru a lua o decizie de cumpărare. Această proporție este formată din cei 41% care cred că a devenit mai greu și 30% care nu văd nicio schimbare. 29% consideră că este nevoie de mai puțin timp și efort.
Citiți și: Ce vor oamenii de la AI. Inteligența artificială – o fată în casă?
Inteligența artificială și noua societate de consum
În ceea ce privește categoriile de produse, cercetarea evidențiază, de asemenea, provocările cu care se confruntă consumatorii atunci când încearcă să ia decizii de cumpărare. Acestea nu se limitează la articolele cu preț mare. De exemplu, consumatorii se simt mai puțin încrezători în rezervarea unui hotel decât în cumpărarea unei mașini. Rezervarea unui zbor este aproape la fel de stresantă ca și obținerea unui credit ipotecar, iar alegerea unei creme hidratante este la fel de importantă ca și cumpărarea unei mașini de spălat.
Raportul arată că implicarea consumatorilor prin intermediul inteligenței artificiale generative, al altor tehnologii și al noilor metode de lucru va schimba modul în care oamenii se gândesc la branduri. Companiile pot face schimbări fundamentale în ceea ce privește descoperirea, conversia și loialitatea pentru a reinventa procesul de luare a deciziilor și relațiile pe care le au cu consumatorii și rolul pe care îl joacă în viața acestora. Avantajul primului venit va fi deosebit de important pentru companiile orientate către consumatori, care intenționează să capteze rapid și la scară largă valoarea generată de gen AI în toate segmentele afacerii.
Inteligența artificială converssațională „prinde aripi”
„Ne așteptăm ca în următorii trei ani, adoptarea tehnologiilor gen AI de către consumatori să aducă o schimbare semnificativă a modului în care ei iau deciziile de cumpărare. De ce? Deoarece consumatorii ne spun că vor folosi soluții conversaționale de gen AI pentru a-i ajuta să caute și să cumpere produse și experiențe, iar aceste instrumente vor trece peste mesajele tradiționale de vânzări și marketing care, până în prezent, au influențat în mod dominant consumul. Aceasta va fi probabil cea mai mare oportunitate de a câștiga sau de a pierde cotă de piață pe care companiile de consum au văzut-o în ultima vreme“, a declarat Oliver Wright, Senior Managing Director și lider al diviziei Accenture pentru bunuri și servicii de consum. Ceea ce era de demonstrat…
Potrivit raportului, consumatorii caută din ce în ce mai mult modalități de a ușura volumul de muncă și încep să vadă cum inteligența artificială ar putea prelua o parte din sarcini. Observația Accenture, bazată pe conversațiile cu directori din toate industriile, este că consumatorii sunt pe cale să adopte rapid și la scară largă consilierii generativi pe bază de AI în următorii doi ani. Cu alte cuvinte, inteligența artificială poate fi și un foarte bun agent de marketing.
Într-adevăr, jumătate (51%) dintre respondenții sondajului au declarat că sunt deschiși să utilizeze soluții de inteligență artificială conversațională.
Așteptările consumatorilor determină schimbări în industriile orientate către consumatori
Cercetarea Accenture „Consumer Pulse Research 2024” explorează modul în care sentimentele, comportamentele și așteptările consumatorilor determină schimbări în industriile orientate către consumatori. Sunt oferite informații despre procesul decizional al consumatorilor, cu un accent deosebit pe implicațiile pe care le va avea acest lucru pentru industriile de bunuri și servicii de consum, retail și turism.
Grupurile de discuții online au fost organizate în săptămâna din 30 octombrie 2023 în SUA, Marea Britanie și India pentru a investiga ipoteze inițiale. Acestea au fost apoi testate prin chestionarea unui eșantion reprezentativ de 19.050 de consumatori din 12 țări precum Marea Britanie, SUA, China Mare, Australia, Canada, Canada, India, Germania, Franța, Spania, Emiratele Arabe Unite, Brazilia și Japonia. Sondajul a fost realizat online și s-a desfășurat între 6 și 12 decembrie 2023. Analiza a permis realizarea de comparații între diverși factori demografici, cum ar fi vârsta sau veniturile, precum și atribute comportamentale, cum ar fi modul de luare a deciziilor al unei persoane.
De asemenea, a inclus aprofundări specifice cu privire la provocările cu care se confruntă consumatorii de-a lungul călătoriei de consum pentru opt categorii: produse de înfrumusețare, remedii OTC, produse alimentare, gustări, îmbrăcăminte, electronice de consum, zboruri și hoteluri/resorturi.
Citiți și: Români Talentați în Diaspora, show de excepție la Londra, pentru românii din întreaga lume