Miniştrii Culturii din statele UE au solicitat la o reuniune a Consiliului UE, măsuri pentru încurajarea unui comportament responsabil în rândul influencerilor. Fapt ce i-a făcut pe mulți să se întrebe dacă nu cumva acest lucru va situa influencerii în lesa UE.
Este vorba despre influenceri activi pe reţelele de socializare, iar solicitarea implică dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităţilor acestora, inclusiv un posibil cod etic, după cum relatează EFE.
În concluziile reuniunii, miniştrii europeni ai culturii au avertizat asupra impactului „potenţial dăunător” pe care aceste persoane îl pot avea asupra sănătăţii mintale a oamenilor şi asupra democraţiei.
Sunt pândiți de „alfabetizarea mediatică”
„Europenii petrec mult timp online, ceea ce înseamnă că persoanele influente care creează conţinut pentru reţelele de socializare au un impact mai mare ca oricând asupra modului în care percepem şi înţelegem lumea”, a explicat ministrul belgian al Tineretului, Benjamin Dalle, a cărui ţară exercită preşedinţia semestrială a Consiliului UE. Prin urmare, miniştrii europeni ai Culturii au cerut Comisiei Europene să dezvolte o abordare politică axată pe alfabetizarea mediatică a „influencerilor” şi pe comportamentul responsabil în activitatea pe reţelele de socializare şi pe platformele video, pentru a garanta respectarea normelor ce guvernează internetul.
În acest sens, textul aprobat urmăreşte să conştientizeze în rândul creatorilor de conţinut impactul pe care activitatea lor îl poate avea asupra populaţiei prin răspândirea de informaţii eronate, dezinformare, discursuri de ură şi conţinuturi ilegale sau dăunătoare.
De asemenea, miniştrii europeni au evidenţiat creşterea numărului „influencerilor” minori şi necesitatea ca părinţii sau tutorii acestora să aibă grijă de ei şi să cunoască obligaţiile legale rezultate din folosirea reţelelor de socializare.
În concluziile aceleiaşi reuniuni ministeriale statele blocului comunitar sunt îndemnate să elaboreze un cod etic destinat „influencerilor” şi să asigure că vor participa la elaborarea aspectelor politicii comunitare privind mass-media ce pot avea implicaţii asupra activităţii lor, inclusiv folosirea sporită a inteligenţei artificiale.
Influencerii: Franța și Italia le-au pus deja lesa
În concluziile aceleiaşi reuniuni ministeriale statele blocului comunitar sunt îndemnate să elaboreze un cod etic destinat „influencerilor” şi să asigure că vor participa la elaborarea aspectelor politicii comunitare privind mass-media ce pot avea implicaţii asupra activităţii lor, inclusiv folosirea sporită a inteligenţei artificiale.
La începutul acestui an Italia a aprobat noi reguli stricte pentru a îmbunătăți transparența privind postările influencerilor care au milioane de urmăritori pe platformele social media. Orice conținut care conține mesaje publicitare va trebui etichetat ca atare în mod clar pentru a putea fi identificat cu ușurință, vedetele riscând în caz contrar amenzi de până la 600.000 de euro.
Noile reguli stabilite de AGCOM, autoritatea italiană de reglementare a concurenței în audiovizual, se aplică influencerilor care postează în limba italiană și care lucrează cu branduri italiene, dacă au peste un milion de urmăritori pe rețelele de socializare. După ce a supus subiectul dezbaterii publice, Franța a adoptat anul trecut o lege care interzice influencerilor să promoveze produse precum cele din tutun, de asemenea cu scopul de a asigura o transparență mai mare în ceea ce privește conținutul plătit.
Videoclipurile în care influencerii idealizează nu vor mai fi recomandate
YouTube a impus restricții, din data de 2 noiembrie 2023, cu privire la frecvența cu care adolescenții primesc recomandări video repetate legate de subiecte sensibile precum imaginea corporală, după cum a anunțat compania.
YouTube spune că noile garanții sunt rezultatul parteneriatului său cu Comitetul consultativ pentru tineri și familii, care este format din psihologi, cercetători și alți experți în dezvoltarea copilului, mass-media pentru copii și învățarea digitală. De ani de zile, comitetul a sfătuit YouTube cu privire la efectele potențial dăunătoare asupra sănătății mintale pe care le poate avea asupra adolescenților expunerea repetată la anumite conținuturi online, potrivit The Verge.
Videoclipurile cu influenceri care compară caracteristici fizice, idealizează anumite niveluri de fitness sau greutăți corporale nu vor mai fi recomandate repetat adolescenților pe platforma YouTube. Această măsură va fi implementată mai întâi în SUA, urmând să se extindă și în alte țări în cursul anului următor.
YouTube a anunțat planuri de a restricționa recomandările repetate pentru videoclipurile care pot afecta sănătatea mentală a adolescenților. Această mișcare vine în contextul criticilor privind metodele folosite de platformele digitale pentru a atrage tinerii. Platforma a recunoscut că adolescenții sunt mai susceptibili decât adulții să dezvolte o imagine negativă de sine atunci când sunt expuși în mod repetat la mesaje care promovează standarde ideale de frumusețe sau de fitness. Această conștientizare a făcut parte din motivul pentru care YouTube a luat aceste măsuri pentru a proteja sănătatea mentală a tinerilor utilizatori.