Industria auto europeană, o nouă lovitură? Deja lovită puternic de refuzul europenilor de a mai cumpăra automobile electrice și de concurența mașinilor ieftine chinezești, industria auto europeană s-ar putea vedea nevoită să suporte un nou șoc, care o va slăbi și mai tare. Administrația Biden cere noi sacțiuni la adresa Federației Ruse.
Industria auto europeană, o nouă lovitură? Ar putea rămâne fără paladiul rusesc
Industria auto europeană, o nouă lovitură? Economia europeană se dovedește a fi dependentă nu doar de importurile de materiale și materii prime din China și de resursele energetice din Rusia, ci și de livrările de metale rare rusești.
Aceste livrări ar putea fi însă oprite. Statele Unite solicită țărilor G7 impunerea de sancțiuni pe exporturile rusești de paladiu și titan, anunță Bloomberg pe surse, catalogând inițiativa Washingtonului ca o nouă încercare a administrației Biden de a lăsa mașina de război a lui Vladimir Putin fără surse financiare.
Dacă solicitările Statele Unite vor fi însă admise, prețul paladiului la nivel mondial ar putea exploda, în condițiile în care Federației Ruse îi revine 40% din producția globală.
Astfel, din totalul producției de paladiu realizată la nivel global în 2023, care s-a ridicat la 206,5 tone, Rusiei i-au revenit 92 de tone. A urmat o altă țară membră a BRICS, Africa de Sud, cu 71 de tone, apoi Canada, cu 16 tone, Zimbabwe – 15 tone, SUA – 9,8 tone, alții – 2,7 tone.
Industria auto europeană, o nouă lovitură? Paladiul, esențial în producție
O astfel de evoluție s-ar constitui într-un nou șoc de proporții pentru industria auto europeană, dat fiind că metalul rar paladiu este esențial în realizarea convertoarelor catalitice pentru automobile.
Paladiul este un metal rar, strălucitor, de culoare alb-argintiu. Împreună cu platina, rodiul, ruteniul, iridiul și osmiul formează un grup de elemente cunoscut ca fiind ”grupa platinei”.
În afară de utilizarea la convertoarele catalitice pentru automobile, paladiul este un ingredient-cheie în cipurile computerelor.
De cealaltă parte, titanul are utilizări multiple în industrii cu valoare adăugată foarte mare, de la fabricarea de avioane până la implanturi medicale.
Din acest motiv, guvernele occidentale s-au ferit până acum să întrerupă livrările, de teamă să nu perturbe piețele globale și să-și influențeze negativ propriile lanțuri de aprovizionare.
Statele Unite insistă pe sancțiuni și mai dure

Însă, în timpul întâlnirii adjuncților miniștrilor de finanțe ai țărilor G7 (Canada, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Statele Unite, alături de Uniunea Europeană) din această săptămână, ținută la Washington, cu ocazia reuniunii anuale a Fondului Monetar Internațional și a Băncii Mondiale, oficiali ai administrației Biden au vorbit despre intențiile SUA vizând sancțiuni pentru exporturile rusești de paladiu și titan în toată lumea occidentală.
Națiunile occidentale discută de mai mult timp și chiar au pus în aplicare sancțiuni parțiale asupra exporturile de metale realizate de Federația Rusă, în încercarea de a slăbi economia rusească.
Prețul paladiului este deja pe o tendință ascendentă, la nivel mondial, ca urmare a speculațiilor că metalul rar ar putea fi următorul la rând pentru restricții, după ce Marea Britanie a emis interdicții la achiziționarea anumitor metale rusești.
De asemenea, la începutul acestui an, SUA și Marea Britanie au impus restricții asupra comerțului rusesc cu aluminiu, cupru și nichel.
Iar titanul rusesc se află deja în Statele Unite pe lista neagră privind importurile. SUA mai cumpără însă paladiu din Rusia, dată fiind cota mare din producția globală deținută de compania rusească Norilsk Nickel, care ar fi greu de înlocuit într-o perioadă scurtă de timp.
Reticență din partea țărilor europene
De cealaltă parte, principalele puteri economice din Uniunea Europeană au manifestat o reticență crescută în fața unor posibile sancțiuni asupra importurilor de metale din Rusia.
Iar membrii G7 Germania, Franța și Italia ar avea nevoie și de sprijinul celorlalți 24 de membri ai Uniunii Europene pentru astfel de sancțiuni.
Pentru Uniunea Europeană, livrările din Rusia în cazul ambelor metale sunt critice.
Nu doar paladiul este absolut necesar pentru industria auto europeană, dar și titanul, utilizat utilizat în aviație, este esențial industriei europene de profil.
Trebuie amintit și faptul că Vladimir Putin a cerut deja guvernului său să ia în considerare limitarea exporturilor de titan, care ar putea duce la creșterea prețurilor și ar putea afecta producătorii europeni de avioane precum Airbus.
În ceea ce privește paladiul, marii producători auto europeni trec deja prin momente de cumpănă, pe fondul lipsei de competitivitate la nivel internațional și al eșecului de a face față concurenței automobilelor chinezești, preferate de europeni pentru prețurile mai mici, prin urmare o nouă scumpire a costurilor de producție ar constitui pentru industria auto europeană o nouă lovitură.