Industria auto este expresia puterii. Industria auto dezvoltată, alături de aviație, a fost și este apanajul puterilor cu rol de lider mondial. Autovehiculul, de la cel mai mic autoturism până la camioanele gigantice, înseamnă putere economică, putere financiară, putere tehnologică și capacitatea de a influența lumea, prin impactul direct al stilului de viață. Schimbările în raportul de forțe pe plan mondial se reflectă fidel în schimbările de pe piața auto internațională.
Anul de cotitură al industriei auto mondiale este 2005. Nici un analist politic, nici un analist economic și nici vreun analist al pieței auto nu a încercat să explice noua paradigmă a ultimilor 20 ani. 2005 este anul în care China a devenit cel mai mare producător auto din lume. De atunci producția în fabricile din China a crescut constant și rapid, în timp ce ceilalți producători au avut perioade de creștere, de stagnare sau chiar de scădere. În mai puțin de 15 ani, adică în 2019 (an pe care îl iau drept referință pentru a evita distorsiunile pieței din cauza pandemiei), în China se produceau mai multe autovehicule decât în SUA, Germania, Franța, Italia, Marea Britanie, Japonia și Coreea de Sud la un loc. Situația nu s-a schimbat nici astăzi din punct de vedere cantitativ. După doi ani de recul, din cauza pandemiei de Covid-19, piața mondială a început să își revină și cifrele sunt oarecum la nivelul anului 2019.
De la statutul de piață de desfacere pentru marii producători vestici, care și-au deschis fabrici în China și s-au bucurat de creșterea semnificativă a cifrelor de afaceri, am ajuns într-un timp record să vedem branduri chinezești care au pretenții globale. Totul a fost posibil și datorită etapei intermediare, prin care Volvo sau MG, de exemplu, au evitat falimentul fiind cumpărate de chinezi. MG este acum proprietatea SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), cel mai mare producător chinez de astăzi, iar Volvo este proprietatea producătorului Geely.
Explozia tehnologică din China este relativ simplu de explicat: așa cum în telefonie China este acum indiscutabil lider mondial, pe același model vom vedea cât de curând modificări pe piața auto internațională. Nu întâmplător avem parte de automobile Huawei și Xiaomi, încât nici nu știi dacă ai ceas, mașină sau telefon. În fapt, suntem martorii unei revoluții industriale: automobilul electric este mai mult decât tehnologia de fabricație, pe care chinezii au copiat-o și au învățat-o acum mai bine de 20 ani.
Automobilul modern înseamnă soft, ori chinezii au fost cei care au cercetat cu un pas înaintea producătorilor vestici. Nu întâmplător VW se află în dificultate. În loc să se concentreze pe inovație și pe dezvoltarea softurilor, VW s-a concentrat pe vânzarea în continuare a modelelor diesel, chiar și după scandalul Dieselgate, de acum 10 ani. Astfel că modelele ID sunt considerate rămase în urmă din punct de vedere al softului, deci producătorii chinezi au un avans tehnologic față de VW! Puteați crede așa ceva cu doar 7-8 ani în urmă?
Cei care au impresia că astăzi China este cea din urmă cu 10-15 ani, de înșală amarnic. Evoluția se petrece cu o viteză greu de imaginat, cel puțin pentru români. Spre exemplu, cetățenii din Chengdu, un oraș cu o populație de aproximativ 21 milioane de locuitori și capitala provinciei Sichuan, în 2010 nu aveau metrou. Astăzi rețeaua de transport depășește 633 km și are 387 de stații.
Pericolul chinezesc este din ce în ce mai evident. Ignorarea sau luarea în derâdere a mașinilor chinezești este o atitudine de inconștienți, ca și cum ai fi pe plajă și te uiți liniștit cum vine tsunami. Anul 2023 a fost startul cuceririi Europei de către automobilul chinezesc: mai întâi în vest, unde se vând mai multe exemplare noi, mai apoi în Est. La noi MG a ajuns deja pe tricourile echipei FCSB, iar vânzările pe anul 2024 au depășit toate așteptările, așa cum echipa noastră a surprins pe toată lumea în Europa League.
Numai cei răuvoitori nu reușesc să facă vreo legătură între recesiunea economică din Germania, care are drept consecință alegerile anticipate de luna viitoare, demonstrațiile împotriva deciziei VW de a închide o fabrică în Germania și expansiunea Chinei prin produsele sale. Suntem în faza în care elevul dorește să demonstreze că este mai bun decât profesorul. Chinezii și-au învățat lecția, dar au studiat și au dezvoltat creativ, ceea ce leneșii și aroganții din vest au neglijat. Mașinile chinezești sunt doar mirosul care ajunge la noi înaintea bucatelor!