Fotbalul românesc intră într-o nouă eră a digitalizării, după cum transmite Federația Română de Fotbal (FRF). Ce se întâmplă din 1 ianuarie 2025, când începe digitalizarea fotbalului românesc.
Fotbalul românesc intră într-o nouă eră a digitalizării. Începând cu 1 ianuarie 2025, fișa personală a jucătorului și foaia de joc completată manual vor fi eliminate complet, în urma unei modificări în Regulamentul de Organizare a Activității Fotbalistice, aprobate în ultima ședință CEx din acest an, pe 20 decembrie.
De acum înainte, toate operațiunile precum legitimările și transferurile de jucători vor fi gestionate exclusiv prin mijloace digitale, utilizând sistemul Football Connect, dezvoltat în ultimii ani de echipa IT ale Federației Române de Fotbal, în colaborare cu Departamentul de Competiții.
Această schimbare reprezintă o ușurare semnificativă pentru membrii afiliați FRF, care nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze la sediul FRF pentru a viza legitimațiile jucătorilor. În plus, tradiționala foaie de joc completată cu pixul înaintea partidelor va fi înlocuită cu o versiune electronică, mai eficientă și ușor de utilizat.
„Carnetul cu poza capsată și colțurile îndoite, dar și pixul utilizat pentru completarea foilor de joc vor deveni doar amintiri din trecut. Digitalizarea fotbalului românesc este un pilon important pe care ni l-am asumat în cadrul Planului Strategic, iar această modificare este doar un pas dintr-un proces mai amplu de modernizare. Vom continua să implementăm noi soluții care să sprijine dezvoltarea sportului în România”, a declarat președintele FRF, Răzvan Burleanu.
Digitalizarea fotbalului, esențială
Începând cu 2019, sistemul Football Connect a devenit funcțional, prin intermediul acestuia activitățile curente ale cluburilor și membrilor afiliați, precum și informațiile privind competițiile, fiind transpuse în mediul digital.
„Sistemul Football Connect pe care federația l-a dezvoltat de la zero începând cu iunie 2016 este unul esențial în noua eră digitală. De această soluție vor beneficia pe termen scurt și lung toți cei implicați în fenomenul fotbalistic și va aduce cu sine un mai bun management al informațiilor și al activităților, atât în cadrul FRF, cât și în cadrul fiecărui club sau asociație din țară. Echipa de asistență a FRF stă la dispoziția fiecărui membru afiliat pentru a-i ajuta pe toți cei din teritoriu să își desfășoare o parte din activitate în mediul digital. Fapt care nu va face decât să le ușureze munca”, declara Răzvan Burleanu în anul 2018.
Încă din anul 2014, studiul „Football’s Digital Transformation – Growth opportunities for football clubs în the digital age” realizat de PwC Elveția, Internațional Football Arena și Exozet avertiza că fotbalul intră în era digitală.
Conținut personalizat în digitalizarea fotbalului
Studiul se referea, printre altele, la faptul că cluburile au început să folosească conținut personalizat pentru a genera venituri suplimentare din media. Tehnologia avansată creează noi modele de business și strategii de dezvoltare.
„În era digitală, cluburile de fotbal trebuie să dezvolte noi modele de business și strategii de marketing dacă vor să rămână în competiție atât pe teren cât și în afară lui”, spunea David Dellea, lider al echipei de servicii de consultanță Sports Business Advisory, PwC Elveția. Dellea adăuga că „o generație întreagă de suporteri a crescut în era digitală; pentru acești “nativi digitali”, oferta unui club va avea un rol cheie în decizia lor de a deveni suporteri ai echipei și de a rămâne loiali”.
Aprope concomitent cu știrea digitalizării fotbalului românesc a făcut înconjurul lumii știrea că Manchester United adoptă tehnologia de vârf. Astfel, unul dintre cele mai prestigioase cluburi de fotbal din istorie, face un salt futurist prin adoptarea tehnologiilor de vârf pentru a-și redefini strategia de joc și experiența fanilor. Pe măsură ce clubul pătrunde în secolul XXI, nu este vorba doar despre marcarea de goluri, ci și despre integrarea tehnologiei pentru a-și menține competitivitatea în lumea sporturilor în continuă evoluție.
Clubul a investit recent în sisteme avansate de analitică bazate pe AI.
Sisteme AI și informații detaliate
Aceste sisteme AI oferă personalului de antrenori informații detaliate despre performanța jucătorilor, de la nivelurile de oboseală până la eficiența tactică. Prin analiza datelor în timp real, Manchester United poate ajusta strategiile și lua decizii critice în timpul jocului, îmbunătățind performanța pe teren, potrivit qhubo.com.
Cluburile de fotbal au adoptat platformele de social media ca instrumente puternice de conectare cu fanii din întreaga lume.
Platforme precum Twitter, Facebook, Instagram și TikTok au devenit canale esențiale pentru cluburi pentru a împărtăși știri, a interacționa cu suporterii și pentru a construi loialitatea față de brand. Rețelele sociale permit fanilor să acceseze actualizări în timp real, comentarii live ale meciurilor și imagini din culise, făcându-i să se simtă mai aproape de acțiune decât oricând.
Digitalizarea a condus la dezvoltarea de aplicații mobile interactive și site-uri web de către cluburile de fotbal. Aceste platforme oferă fanilor o destinație unică pentru programul meciurilor, achiziția de bilete, conținut exclusiv și vânzări de mărfuri. Unele cluburi oferă chiar experiențe de realitate augmentată (AR), permițând fanilor să se plaseze virtual pe stadion sau să interacționeze cu avatarele jucătorilor 3D. eSporturile și implicarea virtuală a fanilor au devenit parte integrantă a digitalizării fotbalului.
Citiți și: România stă prost cu digitalizarea, deși are foarte mulți IT-iști