Familia exploratorului francez Paul-Henri Nargeolet a intentat un proces pentru omor din culpă împotriva OceanGate, operatorul submersibilului Titan – care a eșuat catastrofal în timpul unei încercări de a explora epava Titanicului. Implozia submersibilului Titan reprezintă un caz controversat.
Nargeolet a fost unul dintre cei cinci pasageri ai submarinului Titan, care anul trecut a suferit o pierdere catastrofală de presiune și a explodat, provocând moartea tuturor celor aflați la bord. OceanGate a vândut locuri pe vas cu 250.000 de dolari fiecare, considerând călătoria o șansă de a „deveni unul dintre puținii care vor vedea Titanic-ul cu proprii săi ochi”. Familia exploratorului solicită peste 50 de milioane de dolari operatorului OceanGate, potrivit The Guardian.
Dar, în urma incidentului, a reieșit că experții din industrie și-au exprimat îngrijorări serioase privind siguranța proiectului cu ani în urmă. De exemplu, un grup de specialiști a avertizat în 2018 că abordarea experimentală a OceanGate ar putea duce la rezultate potențial „catastrofale”, evidențiază CBS News.
Cunoscut sub numele de „Mr. Titanic”, Nargeolet vizitase de 37 de ori site-ul Titanic,fiind considerat „un tip care știe cele mai multe lucruri despre faimoasa epavă”. Avocații familiei exploratorului au declarat, într-un comunicat trimis prin e-mail, că „submersibilul condamnat” a avut o „istorie tulbure” și OceanGate nu a dezvăluit date cheie despre navă și durabilitatea acesteia.
„Procesul susține faptul că au fost probleme grave cu submersibilul Titan”, a declarat Tony Buzbee, unul dintre avocații semnatari ai comunicatului. „Cred că este grăitor faptul că, deși Universitatea din Washington și Boeing au avut roluri cheie în proiectarea versiunilor anterioare, dar similare ale Titanului, ambele au renunțat recent la orice implicare în modelul submersibilului care a explodat”, a mai adăugat Buzbee.
Titan condus de un „jucător”. CEO-ul OceanGate se supraevalua
Procesul mai susține faptul că OceanGate nu a dezvăluit defectele Titanului și i-a ascuns în mod intenționat deficiențele lui Nargeolet, chiar dacă acesta fusese desemnat membru al echipajului navei de către companie. Nargeolet nu ar fi participat la călătorie dacă ar fi fost conștient de problemele Titanului, mai susțin avocații familiei.
Ceilalți pasageri care au pierit pe Titan au fost CEO-ul OceanGate, Stockton Rush, omul de afaceri britanic Hamish Harding; și vicepreședintele Dawood Hercules, Shahzada Dawood, și fiul său Suleman Dawood. Un purtător de cuvânt al OceanGate a refuzat să comenteze ceva în legătură cu procesul, care a fost intentat marți în King County, Washington. Acest proces se mai focalizează și pe modul cum a abordat CEO-ul OceanGate proiectarea Titanului. Respectiv, Rush s-ar fi comparat cu CEO-ul Apple, Steve Jobs, sau cu CEO-ul Tesla, Elon Musk, descriindu-se drept un „inovator al industriei”, se arată în proces.
Această abordare s-a tradus prin designul neconvențional al Titan, care a fost pilotat de un „controler” de jocuri video Logitech, de tipul celui folosit cu o consolă de jocuri Xbox sau PlayStation. Situația a fost evidențiată încă din 2022 de corespondentul „CBS Sunday Morning”, David Pogue. Acesta e remarcat, după ce compania a dezvăluit cum e condus Titan, că multe dintre elementele submarinului sunt un fel de „manipulare”.
Nu era nimic în regulă pe Titan
De asemenea, în cadrul procesului se ia în discuție și corpul Titanului, din fibră de carbon, subliniindu-se că vasele de adâncime sunt în mod obișnuit fabricate din titan, un material care se poate întări la stres repetat. Prin contrast, fibra de carbon „se strică în timp sub presiune”
Din cauza acestui risc, Rush a instalat un „sistem de siguranță acustică” în Titan, care a fost conceput pentru a detecta zgomotul pe care îl emite fibra de carbon la stres excesiv, alertând pilotul să urce la suprafață. Însă procesul susține că sistemul de alertă acustică nu era „nimic mai mult decât detectarea unei posibile defecțiuni iminente”.
„Era clar că ceva nu era în regulă”, subliniază CBS News. Da, nimic nu era în regulă cu scufundarea după aproximativ 90 de minute de călătorie, când submarinul se afla la o adâncime de aproximativ 3.500 de metri, sau chiar deasupra Titanicului, se arată în proces. În acel moment, Titanul „a căzut”, ceea ce a indicat că echipa încerca să întrerupă unitatea, iar la scurt timp după aceea, submarinul a pierdut contactul cu nava de sprijin de la suprafața apei.
Echipajul și-a dat seama că o să moară
Echipajul Titanului „și-ar fi dat seama exact ce se întâmplă”, deoarece „lăudatul „sistem de siguranță acustică” al lui Rush ar fi alertat echipajul că acea carenă din fibră de carbon se crăpa sub presiune extremă – făcându-l pe pilot „să elibereze greutatea și să încerce să abandoneze”.
„Bunul simț spune că echipajul era conștient că va muri”, se mai spune în documentele referitoare la proces. „După socoteala experților, ei ar fi continuat să coboare, în deplină cunoștință de eșecurile ireversibile ale navei, experimentând teroare și angoasă mentală înainte ca Titanul să explodeze în cele din urmă”. Totuși, punctul exact al eșecului numit Titan nu va fi cunoscut, potrivit datelor procesului intentat. După implozia submarinului, Garda de Coastă din SUA a convocat rapid o anchetă la nivel înalt, care este încă în desfășurare. Este programată o audiere publică cheie care face parte din anchetă.
Toate cele cinci persoane care se aflau la bordul submersibilului au murit pe 18 iunie 2023, într-o implozie care s-a produs la 90 de minute după începerea călătoriei către faimoasa epavă din 1912, care se află în nordul Oceanului Atlantic, la o adâncime de 3.800 de metri. Submersibile mici iau ocazional turiști, care-și plătesc cursa, dar și experți pentru a vedea epava Titanicului. Excursiile de mai multe zile la epavă costă zeci de mii de dolari, iar o scufundare la Titanic, inclusiv coborârea și ascensiunea, durează aproximativ opt ore.
În 2022, o astfel de excursie, condusă de OceanGate, a costat un grup de oaspeți 250.000 de dolari, pentru a duce submersibilul la 2,4 mile de locul unde se află epava pe fundul mării. Excursia durează 10 zile și pot urca la bord maximum șase oameni.
Titanicul se află la 3.800 de metri adâncime, pe fundul Atlanticului
Citiți și: Expediție la Titanic, cu noi tehnologii