Maşinile electrice ar urma să reprezinte aproape 20% din piaţa globală în acest an. Aceasta este concluzia raportului Agenției Internaționale a Energiei (IEA) dedicat vehiculelor electrice (EV), transmite Reuters, preluată de Agerpres.
Vânzările de modele cu emisii zero ar urma să fie mai mare cu 35% în 2023, ajungând la 14 milioane de unităţi. Această valoare reprezintă 18% din piaţă față de doar 4% în 2020.
Vânzările de mașini electrice vor crește în 2023 cu 18%
Industria auto globală trece printr-o schimbare majoră, cu implicații în sectorul energetic. Tranziția de la mașini echipate cu motoare termice la cele electrice va diminua nevoia de petrol la nivel mondial. Astfel, până la sfârșitul acestui deceniu, cererea va scădea cu cel puțin 5 milioane de barili de petrol pe zi, se arată în raportul IEA.
Cea mai recentă ediție a „Global Electric Vehicle Outlook” a AIE arată că peste 10 milioane de mașini electrice au fost vândute în lume în 2022. Vânzările sunt de așteptat să crească cu încă 35% în acest an, urmând să ajungă la 14 milioane.
Această creștere înseamnă că ponderea mașinilor cu zero emisii a crescut de la circa 4% în 2020 la 14% în 2022. Aceasta va urma același trend crescător, până la 18% în acest an, conform ultimelor previziuni ale AIE.
China domină piața globală de mașini electrice
Marea majoritate a vânzărilor de mașini electrice sunt concentrate în principal pe cele trei mari piețe: China, Europa și SUA. Piața chineză conduce topul cu 60% din vânzările globale de modele electrice.
În prezent, mai mult de jumătate din totalul mașinilor electrice care circulă pe șoselele din toată lumea se află în China. De asemenea, această țară domină și producţia de baterii pentru vehiculele electrice.
Vânzările în Europa și în SUA au înregistrat o creștere semnificativă. Astfel, în 2022, europenii au cumpărat cu 15% mai multe vehicule cu emisii zero. La rândul lor, vânzările nord-americane au urcat cu 55% anul trecut.
SUV-urile și mașinile de clasă mare reprezintă aproape două treimi din totalul mașinilor electrice din China și Europa. În SUA, cifrele sunt chiar mai mari.
„În afara Chinei este nevoie de producători de echipamente originale (OEM) pentru a oferi opțiuni de preț competitive și accesibile pentru stimularea vânzărilor de mașini electrice”, apreciază IEA, citată de Agerpres.