Grevă la metrou! Luni, 3 februarie, călătorii din București au fost martorii unei greve japoneze la metrou, organizată de Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM). Protestul vine ca reacție la „ordonanța trenuleț”, o măsură guvernamentală care a anulat creșterile salariale negociate și incluse în Contractul Colectiv de Muncă, semnat în decembrie 2024.
Deși circulația trenurilor nu a fost afectată, liderii sindicali au avertizat că, dacă revendicările lor nu vor fi luate în serios, începând cu 10 februarie, vor declanșa o grevă de exces de zel, care ar putea paraliza transportul subteran din Capitală.
Grevă la metrou: De ce protestează angajații Metrorex?
Sindicaliștii sunt nemulțumiți de măsurile impuse prin ordonanța trenuleț, care a blocat aplicarea majorărilor salariale prevăzute în contract. De asemenea, aceștia acuză un deficit major de personal, ce duce la suprasolicitarea angajaților și la nerespectarea timpilor de odihnă.
„Suntem puțini și muncim mult, iar ni se spune să fim și mai puțini. Dacă nu am două persoane cu care să fac lucrarea, așa cum prevede regulamentul, nu o fac. Dacă trenul nu este verificat conform normelor, nu iese din depou, chiar dacă ne roagă orice șef”, a declarat Marian Artimon, liderul USLM.
Pe lângă nemulțumirile legate de salarii și personal, sindicaliștii subliniază că timpii de odihnă ai mecanicilor de tren nu sunt respectați, iar volumul de muncă este în continuă creștere, în special pe Magistrala 2, cea mai aglomerată rută a metroului bucureștean.

Ce presupune, de fapt, greva de exces de zel?
Grevă la metrou! Dacă solicitările lor nu vor fi soluționate, sindicaliștii amenință că, din 10 februarie, vor declanșa o grevă de exces de zel, o formă de protest care implică respectarea strictă a tuturor regulamentelor și procedurilor. Aceasta înseamnă că:
- Fiecare procedură de verificare și siguranță va fi respectată la literă, ceea ce ar putea duce la întârzieri semnificative în circulația trenurilor.
- Orice deficiență tehnică va fi semnalată și rezolvată înainte ca un tren să fie scos pe traseu, ceea ce ar putea reduce drastic numărul de garnituri aflate în circulație.
- Dacă un tren nu este perfect pregătit pentru operare, nu va ieși pe traseu, chiar dacă asta înseamnă blocaje și stații supraaglomerate.
Această tactică a fost utilizată în trecut și de alte sindicate din transporturi, având un impact major asupra circulației și a călătorilor.
Cum funcționează biletul unic CFR-STB-Metrorex
Tarife mai mari de la 1 ianuarie 2025
Protestele angajaților vin într-un context deja tensionat, marcat de scumpirea tarifelor Metrorex de la 1 ianuarie 2025. Noile tarife includ:
– 12 lei pentru abonamentul de 24 de ore (de la 8 lei)
– 35 de lei pentru abonamentul de 72 de ore (de la 20 de lei)
– 100 de lei pentru abonamentul lunar (de la 80 de lei)
– 900 de lei pentru abonamentul anual (de la 700 de lei)
Această majorare a nemulțumit bucureștenii, mai ales în contextul în care calitatea serviciilor și frecvența trenurilor nu s-au îmbunătățit.
Sindicaliștii susțin că Guvernul trebuie să aprobe un memorandum care să permită deblocarea fondurilor și angajarea a cel puțin 300 de persoane pentru ca activitatea Metrorex să se desfășoare în condiții normale. În caz contrar, aceștia avertizează că deficitul de personal ar putea bloca total circulația metroului.
În prezent, Metrorex și Ministerul Transporturilor nu au oferit o soluție clară pentru această grevă la metrou, iar șoferii bucureșteni și utilizatorii transportului public se tem că, din 10 februarie, Capitala ar putea fi paralizată, în cazul unei greve de proporții la metrou.