Ancheta pentru stabilirea cauzelor și a vinovaților pentru exploziile de la stația GPL din Crevedia este în plină desfășurare. Tragicul incident s-a soldat cu trei morți și 55 de răniți și nu ar trebui să rămână fără urmări.
De asemenea, toată lumea trebuie să conștientizeze pericolele pe care le prezintă utilizarea acestui tip de combustibil și, totodată, să se găsească cele mai bune soluții pentru a putea fi evitate producerea altor nenorociri ca aceea produsă în urmă cu câteva zile la Crevedia.
Este esențial să ne informăm corect și să înțelegem cu adevărat riscurile pe care le presupune manipularea și utilizarea unui astfel de carburant alternativ. În urma tragediei de la Crevedia, multă lume își pune firesc întrebarea cât de periculoase sunt mașinile care folosesc GPL comparativ cu cele convenționale cu motorizări pe benzină și diesel?
Ce este GPL și cât de periculos este?

GPL este acronimul pentru Gaz Petrolier Lichefiat, care este obținut în urma procesului de rafinare a petrolului. De foarte mulți ani, acest combustibil alternativ este utilizat pe scară largă în România, însă nu poate fi stabilit numărul exact al automobilelor echipate cu instalații GPL, fie că vorbim despre instalații montate din fabrică ori despre cele aftermarket.
Am văzut cu toții că acest tip de combustibil poate fi deosebit de periculos în cazul unei manipulări neconforme cu regulile și standardele în vigoare. Și asta deoarece GPL-ul are o putere calorică ridicată, iar, în cazul unor scurgeri de gaz, se disipă foarte greu, adică nu se evaporă ușor.
Totodată, trebuie spus că GPL-ul este o combinație între propan și butan. De aceea, este puternic inflamabil și exploziv. Spre deosebire de GNC (Gaz Natural Comprimat) sau GNL (Gaz Natural Lichefiat), specificul GPL ține de faptul că este de două ori mai greu decât aerul și stă la nivelul solului. Acesta se disipă mult mai greu în caz de scurgeri, ceea ce îl face extrem de periculos. Acesta este și unul dintre motivele pentru care mașinile echipate cu instalații GPL sunt interzise în parcările subterane, potrivit Hotnews.ro.
În schimb, dacă este folosit în condiții depline de siguranță, GPL-ul are avantajul că, pe de-o parte, este mai ieftin decât benzina sau motorina, iar pe de altă parte are proprietăți de ardere foarte bune. Concret, un automobil echipat cu GPL, care la bază este în esență o mașină cu motor pe benzină, este mai economic și mai ecologic decât atunci când funcționează cu benzină.
Cum trebuie folosite instalațiile de GPL?
Dincolo de toate aceste lucruri trebuie spus că mentenanța sistemelor de alimentare cu GPL este extrem de importantă. Aici ne referim inclusiv la buteliile de tip rezervor cu care sunt prevăzute acestea.
Utilizarea în condiții de siguranță este dată de o verificare minuțioasă a eventualelor scurgeri, a nivelului de etanșeizare a conductelor și garniturilor și înlocuirea acestora (după caz) și a supapelor de siguranță. Altfel spus, este esențial ca proprietarii de mașini pe GPL să nu se neglijeze toate aceste aspecte foarte importante.
La fel de important este faptul că sistemele GPL dispun de un sistem special de protecție, care are rolul de a împiedica scurgerile în cazul unui accident. Supapa de siguranță, care are scopul de a elibera treptat conținutul, este o componentă care nu trebuie să lipsească de pe nici un rezervor GPL. În cazul în care presiunea din rezervor ajunge la un nivel periculos de ridicat, această valvă va fi acționată pentru a activa sistemul de protecție.
Nu în ultimul rând, toată lumea trebuie să știe că riscul nu vine din utilizarea acestui tip de combustibil, ci din modul în care instalația de stocare și de alimentare a fost montată și întreținută. Dacă țineți cont de aceste ”amănunte”, nu faceți rabat la costurile de instalare și mentenanță, atunci minimizați riscurile, indiferent de combustibil.