Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Font ResizerAa
  • HOME
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Pamfletul zilei
  • SPECIAL
    • Analiză
    • Interviuri
    • Anchete
    • Reportaje
  • POLITICA
  • BUSINESS
  • LIFE
    • Horoscop
    • Entertainment & Showbiz
    • Cultură
    • Style
    • Health & Fitness
    • De gustibus
    • Casa și grădina
  • SPORT
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Alegeri 2025
Font ResizerAa
Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Search
  • Breaking News
  • Pamfletul zilei
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Special
    • Anchete
    • Reportaje
  • Alegeri 2025
  • Politică
  • Business
  • Life
  • Sport
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Echipa
  • Telefon: 0799007711
  • Email: office@oficiuldestiri.ro
Follow US
Oficiul de Știri > ACTUALITATE > Google și Facebook au schimbat presa?
Google și Facebook au schimbat presa?

Google și Facebook au schimbat presa?

De Roseti Roxana Publicat 2024-05-03
Distribuie

Google și Facebook au schimbat în ultimul timp radical felul în care arată presa. Oricine are o pagină de Facebook, Instagram sau pune ceva pe TikTok și aduce ceva în discuție, s-ar putea denumi un jurnalist, semnalează unii dintre analiști. În plus, se vorbește deja despre „modelul de afaceri al jurnalismului”.

Contents
Google și Facebook, plus AI și „modelul de afaceri al jurnalismului”Google și Facbook „fac jocurile” 

Mai ales că, prin intermediul inteligenţei artificiale, este posibil să se „aducă la un nivel superior calitatea, relevanţa socială şi modelul de afaceri al jurnalismului”, după cum declara recent Mathias Dopfner, preşedintele consiliului de administraţie al grupului Axel Springer. Prin urmare, ce a a ajuns jurnalismul?

„Presa este liberă, dar nu mai este presa de acum 20-30 de ani. Acum, toată lumea este presă. Oricine are o pagină de Facebook, Instagram sau pune ceva pe TikTok și semnalează ceva sau aduce ceva în discuție, s-ar putea denumi un jurnalist.

Problema este că nu se mai face distincție între cineva care postează ceva și cel care trăiește din această meserie de jurnalist. Este un amalgam care, câteodată face bine, câteodată face rău, dar trăim aceste vremuri. Dacă lumea crede mai mult în oamenii care pun pe Instagram sau Facebook, presa va pierde”, a explicat Cristian Hostiuc, director editorial la ZF, la Aleph News.

Google și Facebook plus AI sunt în presă
Google și Facebook plus AI sunt în presăVentureBeat

Google și Facebook, plus AI și „modelul de afaceri al jurnalismului”

Presa pare a fi fără scăpare în ceea ce privește impactul cu tehnologia. Spre exemplu, grupul german Axel Springer, care „răspunde” de Bild, s-a asociat cu OpenAI, compania californiană care a creat ChatGPT, care îl va plăti pentru a furniza conţinuturi ale grupului media ca răspuns la întrebările utilizatorilor, potrivit AFP.

Conform termenilor acestui parteneriat, descris de cei doi semnatari ca fiind unul fără precedent, utilizatorii care îi adresează o întrebare robotului conversaţional ChatGPT vor primi ca răspuns rezumate ale articolelor editate de mărcile deţinute de Axel Springer, în special Politico, Business Insider şi cotidienele Bild şi Die Welt.

Aceste rezumate se vor baza mai ales pe articole a căror lectură ar necesita altfel un abonament. ChatGPT va indica, de asemenea, sursele utilizate şi va furniza linkuri spre articolele ce conţin textele integrale. În cazul motorului de căutare Google sau al platformei Facebook, „editorii de presă au ratat în trecut ocazia de a fi remuneraţi pentru difuzarea gratuită a conţinuturilor lor şi noi încă alergăm după banii pe care aceste platforme ni-i datorează”, spune Mathias Dopfner, preşedintele consiliului de administraţie al grupului Axel Springer.Prin noul parteneriat, „primul de acest tip”, va fi posibil ca prin intermediul inteligenţei artificiale să se „aducă la un nivel superior calitatea, relevanţa socială şi modelul de afaceri al jurnalismului”, mai adaugă Mathias Dopfner.

Însă algoritmii care sunt capabili de astfel de performanţe trebuie, de asemenea, să fie reglementaţi pentru a nu provoca posibile abuzuri, în special în ceea ce priveşte legislaţia din domeniul drepturilor de autor.

Google și Facebook versus print
Google și Facebook versus print

Google și Facbook „fac jocurile” 

„Suntem într-o fază de explorare a ideilor pentru a oferi instrumente de inteligenţă artificială care să-i ajute pe jurnalişti în munca lor”, declara recent un purtător de cuvânt al Google. Potrivit reprezentantului Google, „aceste instrumente nu sunt concepute pentru – şi nu pot – înlocui rolul esenţial jucat de jurnalişti în colectarea şi verificarea informaţiilor şi în redactarea articolelor”. Scopul este acela de a concepe funcţii de asistenţă la scriere similare cu cele din Gmail sau Google Docs, însă specifice pentru jurnalişti, cum ar fi propunerea de diferite titluri sau stiluri de scriere.

Potrivit New York Times, directorii din domeniul mass-media au descris drept „perturbant” proiectul Google, care  poartă numele de cod intern „Genesis”.

Nicolae Ţîbrigan, cercetător al Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I.C. Brătianu” al Academiei Române, a explicat într-un interviu pentru ziare.com, că „65 % dintre români se informează de pe internet. Rețelele de socializare rămân undeva sub 30 % dar în continuare au pondere destul de semnificativă. Foarte mulți nu recunosc faptul că se informează de pe social media, nu dă bine în public”. Nicolae Ţîbrigan a mai completat că „inclusiv presa creează știri de pe social media. E un canal de comunicare accesibil oricui, rapid este popular și în același timp acoperă într-adevăr nevoia aceasta de informare, de dialoga, de a face parte dintr-un grup și si vorbesc de grupurile de pe Facebook care funcționează ca echo chambers, pentru a ne confirma opiniile sau pentru a face parte dintr-un grup de a ne crește stima de sine.

Un alt element important, aș spune și un alt factor, un alt domeniu pe care îl acoperă acoperă Facebook-ul este cel al petrecerii timpului liber, al distracției.

Și aici vorbesc de live – urile pe care le facem sau acele story-uri. Acestea au fost preluate de pe TikTok de către companie, pe care le fac utilizatorii și pe care le urmăresc instant, uneori se uită chiar obsesiv la ele. Toate aceste domenii pe care le acoperă sunt făcute cu un singur scop de a menține cât mai mult pe utilizatorul pe platformă. Timpul petrecut pe Facebook înseamă pentru companie bani”, a mai spus cercetătorul.

Quet erat demonstratum...

Google și Facebook noua frontieră a jurnalismului
Google și Facebook noua frontieră a jurnalismuluiThe News International

Citiți și: Chat GPT – Inteligența Artificială deștept de mediocră? 

Similare

author avatar
Roseti Roxana Redactor
Redactor șef Documentare externă Rompres – actuala Agerpres, editor al Edițiilor de Colecție – Jurnalul Naționa editor al Jurnalului de Duminică – supliment al Jurnalului Național jurnalist online și print la Evenimentul Zilei senior editor la Revista CARIERE contributor la Elita României ș.a.
See Full Bio
LifeStyle Actualitate Business Opinii Politica
social network icon

Loading RSS Feed

Puterea

Urmărește
Oficiul de Stiri

si pe Google News

ULTIMA ORA
Istvan Kovacs, arbitru român, va conduce finala Ligii Campionilor 2025
Istvan Kovacs, arbitru român, va conduce finala Ligii Campionilor 2025
Accident în București. Trafic blocat spre A1
Târgul de Turism al României II 2025. Cel mai mare târg de turism are loc la ROMEXPO
DENTA & ROMMEDICA 2025. O nouă viziune pentru sănătate
Rusia califică drept „inacceptabil” ultimatumul impus de Ucraina și aliații săi
Taguri:FacebookgoogleGoogle newsGoogle și Facebook au schimbat presa?Jirnalism Facebookjurnalismpresa
Distribuie acest articol
Facebook Email Print
3 Comments
  • Pingback: Tătăl lui Adrian Sârbu, găsit înjunghiat în baie
  • Pingback: Fenomen îngrijorător: Oamenii nu mai vor știri
  • Pingback: De ce concediază CNN. Criza televiziunilor tradiţionale

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Pamfletul zilei

Culmea prezidențialelor: să aștepți casă de la Simion, să ți-o încălzească Nicușor

Culmea prezidențialelor: să aștepți casă de la Simion, să ți-o încălzească Nicușor

Indiferent de rezultatul turului al doilea al alegerilor prezidențiale, ce trebuie organizat duminica viitoare, pe români îi așteaptă situații surprinzătoare, pe alocuri,…

Citeste mai mult
Și părerea ta contează

Sondaj

Va rezista coaliția condusă de PSD după alegerea unui nou Președinte al României?
VoteazaRezultate
- Advertisement -
Ne gasesti si pe
Social Media
FacebookLike
YoutubeSubscribe
Citeste si:
Zelenski îl invită pe Papa Leon al XIV-lea în Ucraina și solicită sprijinul Vaticanului pentru repatrierea copiilor deportați de Rusia
Zelenski îl invită pe Papa Leon al XIV-lea în Ucraina și solicită sprijinul Vaticanului pentru repatrierea copiilor deportați de Rusia
Nicușor Dan și George Simion, cote la casele de pariuri. Primarul general, pe urmele lui Marcel Ciolacu
Evaluarea Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a începe mâine. Calendarul și regulile
Curs valutar BNR, luni, 12 mai 2025
Ilie Bolojan a anunțat pe cine va vota în turul 2
Prezență record la vot pe 18 mai în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Ce anticipează șeful INSCOP, Remus Ștefureac
Infecții nosocomiale la Spitalul de Urgență din Târgu-Jiu: Activitate suspendată de DSP Gorj
Ilie Bolojan: “România se confruntă cu un război hibrid”
Dinamo – Rapid, interes scăzut pentru meci. Câte bilete s-au vândut?
Barcelona – Real Madrid 4-3: El Clasico de poveste pe Montjuïc
Ad imageAd image
  • Termeni si conditii
  • Redactia
  • Despre
  • Cookies
  • Contact
© oficiuldestiri.ro