Google și Facebook au schimbat în ultimul timp radical felul în care arată presa. Oricine are o pagină de Facebook, Instagram sau pune ceva pe TikTok și aduce ceva în discuție, s-ar putea denumi un jurnalist, semnalează unii dintre analiști. În plus, se vorbește deja despre „modelul de afaceri al jurnalismului”.
Mai ales că, prin intermediul inteligenţei artificiale, este posibil să se „aducă la un nivel superior calitatea, relevanţa socială şi modelul de afaceri al jurnalismului”, după cum declara recent Mathias Dopfner, preşedintele consiliului de administraţie al grupului Axel Springer. Prin urmare, ce a a ajuns jurnalismul?
„Presa este liberă, dar nu mai este presa de acum 20-30 de ani. Acum, toată lumea este presă. Oricine are o pagină de Facebook, Instagram sau pune ceva pe TikTok și semnalează ceva sau aduce ceva în discuție, s-ar putea denumi un jurnalist.
Problema este că nu se mai face distincție între cineva care postează ceva și cel care trăiește din această meserie de jurnalist. Este un amalgam care, câteodată face bine, câteodată face rău, dar trăim aceste vremuri. Dacă lumea crede mai mult în oamenii care pun pe Instagram sau Facebook, presa va pierde”, a explicat Cristian Hostiuc, director editorial la ZF, la Aleph News.
Google și Facebook, plus AI și „modelul de afaceri al jurnalismului”
Presa pare a fi fără scăpare în ceea ce privește impactul cu tehnologia. Spre exemplu, grupul german Axel Springer, care „răspunde” de Bild, s-a asociat cu OpenAI, compania californiană care a creat ChatGPT, care îl va plăti pentru a furniza conţinuturi ale grupului media ca răspuns la întrebările utilizatorilor, potrivit AFP.
Conform termenilor acestui parteneriat, descris de cei doi semnatari ca fiind unul fără precedent, utilizatorii care îi adresează o întrebare robotului conversaţional ChatGPT vor primi ca răspuns rezumate ale articolelor editate de mărcile deţinute de Axel Springer, în special Politico, Business Insider şi cotidienele Bild şi Die Welt.
Însă algoritmii care sunt capabili de astfel de performanţe trebuie, de asemenea, să fie reglementaţi pentru a nu provoca posibile abuzuri, în special în ceea ce priveşte legislaţia din domeniul drepturilor de autor.
Google și Facbook „fac jocurile”
„Suntem într-o fază de explorare a ideilor pentru a oferi instrumente de inteligenţă artificială care să-i ajute pe jurnalişti în munca lor”, declara recent un purtător de cuvânt al Google. Potrivit reprezentantului Google, „aceste instrumente nu sunt concepute pentru – şi nu pot – înlocui rolul esenţial jucat de jurnalişti în colectarea şi verificarea informaţiilor şi în redactarea articolelor”. Scopul este acela de a concepe funcţii de asistenţă la scriere similare cu cele din Gmail sau Google Docs, însă specifice pentru jurnalişti, cum ar fi propunerea de diferite titluri sau stiluri de scriere.
Potrivit New York Times, directorii din domeniul mass-media au descris drept „perturbant” proiectul Google, care poartă numele de cod intern „Genesis”.
Nicolae Ţîbrigan, cercetător al Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I.C. Brătianu” al Academiei Române, a explicat într-un interviu pentru ziare.com, că „65 % dintre români se informează de pe internet. Rețelele de socializare rămân undeva sub 30 % dar în continuare au pondere destul de semnificativă. Foarte mulți nu recunosc faptul că se informează de pe social media, nu dă bine în public”. Nicolae Ţîbrigan a mai completat că „inclusiv presa creează știri de pe social media. E un canal de comunicare accesibil oricui, rapid este popular și în același timp acoperă într-adevăr nevoia aceasta de informare, de dialoga, de a face parte dintr-un grup și si vorbesc de grupurile de pe Facebook care funcționează ca echo chambers, pentru a ne confirma opiniile sau pentru a face parte dintr-un grup de a ne crește stima de sine.
Un alt element important, aș spune și un alt factor, un alt domeniu pe care îl acoperă acoperă Facebook-ul este cel al petrecerii timpului liber, al distracției.
Și aici vorbesc de live – urile pe care le facem sau acele story-uri. Acestea au fost preluate de pe TikTok de către companie, pe care le fac utilizatorii și pe care le urmăresc instant, uneori se uită chiar obsesiv la ele. Toate aceste domenii pe care le acoperă sunt făcute cu un singur scop de a menține cât mai mult pe utilizatorul pe platformă. Timpul petrecut pe Facebook înseamă pentru companie bani”, a mai spus cercetătorul.
Citiți și: Chat GPT – Inteligența Artificială deștept de mediocră?