Supremația Google pare că a intrat pe un trend descendent. Chiar dacă gigatul tehnologic deținut de Alphabet a înregistrat o creștere substanțială a veniturilor în ultimul trimestru din acest an, „rata la care oamenii au făcut clic pe anunțurile generate de rezultatele căutării au scăzut cu opt procente, față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor funizate de paltforma Skai, citate de publicația Evenimentul Zilei.
Generațiile tinere preferă alte platforme pentru căutările online, iar calitatea rezultatelor furnizat de motorul de căutare Google scade pe măsură ce tot mai mult conținut generat de Inteligența Artificială (IA) își face loc pe paginile de internet.
Cota Google pe piața de publicitate din Statele Unite ar putea scădea sub 50% în 2025
Puși laolaltă, toți acești factori pot crea premisele unei scăderi pe termen lung a traficului de căutare Google, și implicit a veniturilor companiei Alphabet. Cota Google pe piața de publicitate din Statele Unite ar putea scădea în 2025 sub 50%.
Aspect confirmat chiar și de gigantul tehnologic într-un proces pe care îl are cu Departamentul de Justiției din Statele Unite. „Dovezile la proces arată că ne confruntăm cu o concurență acerbă din partea unei game largi de concurenți”, au declarat reprezentanții Google.
O altă amenințare vin din partea noilor motoare de căutare, cum ar fi Perplexity. De asemenea, OpenAI cu celebra platformă ChatGPT reprezintă un oponent serios pentru Alphabet. Meta, compania mamă Facebook, explorează de asemenea ideea lansării propriului motor de căutare.
Microsoft și Apple recuperează terenul pierdut în fața companiei Alphabet
Iar problemele pentru Google nu se opresc aici. Microsoft și Apple integrează în dispozitivele pe care le produc motoare de căutare bazate pe Inteligența Artificială.
„Google a avut această poziție aparent insurmontabilă pentru căutare până când a apărut AI, iar acum AI trebuie este față de Google ceea ce a fost comerțul electronic pentru Walmart”, spune Melissa Schilling, profesor de management la Stern School of Business de la Universitatea din New York.
Cu aceste date pe masă inginerii Google lucrează din greu pentru a cotracara aceste amenințări. În acest sens, gigantul tehnologic a lansat pentru utilizatorii din Statele Unite rezumate AI ale propriilor rezultate de căutare.
Cu toate acestea, un studiu lansate de Authoritas, o compnaie de optimizare pentru platformele de căutare, a arătat că răspunsurile Google bazate pe Inteligența Artificală generate de rezultatele căutării pot modela și influența clasamentele și traficul către site-urile web existente.
Inginerii lucrează din greu pentru a face față amenințărilor
Însă, finalul supremației Google nu se poate produce peste noapte, David Yoffe, profesor la Harvard Business School, a declarat că va mai trece mult timp până când compania Alphabet va fi detronată.
„Știm din economia comportamentală că oamenii tind să intre în anumite rutine și, în absența unui produs spectaculos mai bun, oamenii tind să rămână cu acela”, a subliniat David Yoffe.
Guvernul american a câștigat procesul cu Google pe tema politicilor anti-trust. Recent, Departamentul de Justiție american (DoJ) a propus ca gigantul tehnologic să nu mai poată acorda acces preferențial motorului său de căutare pe dispozitivele care funcționează cu sistemul de operare Android.
De partea cealaltă, Kent Walker, președintele Google pentru afaceri globale a catalogat decizia DoJ ca fiind „extrem de amplă” și care ar putea dăuna „americanilor și superiorității tehnologice globale a Americii, potrivit WSJ.