Un nou raport publicat de Threat Intelligence Group de la Google dezvăluie descoperirea unei rețele formată din site-uri de fake news, operate de patru firme de relații publice digitale. Acestea au fost denumite în mod colectiv Glassbridge.
Site-urile s-au prezentat drept instituții de știri independente, dar au publicat propagandă aliniată cu interesele politice ale Beijingului.
Cele patru firme, denumite în mod colectiv Glassbridge, includ Shanghai Haixun Technology Co., Ltd.,Shenzhen Bowen Media Co. Ltd., Haimai și Durinbridge, companii despre care s-a constatat că difuzează conținut pro-Republica Populară Chineză în timp ce se prezintă drept instituții media independente.
Google a blocat peste 1.000 de astfel de site-uri de pe platformele sale, invocând încălcări ale politicilor privind transparența editorială și comportamentul înșelător, potrivit SiliconANGLE.
Shanghai Haixun Technology este cea mai prolifică dintre firme și s-a constatat că a operat peste 600 de domenii eliminate de Google. De asemenea, utilizează servicii de știri precum Times Newswire și platforme independente pentru a amplifica mesajele pro-Beijing.
Cea mai prolifică firmă din rețea
Shanghai Haixun Technology este cea mai prolifică firmă din rețea, cu peste 600 de domenii legate de operațiunile sale deja eliminate de Google. Aceste site-uri vizează atât publicul vorbitor de engleză, cât și de chineză, precum și țările din Asia, Europa și America.
Site-urile web ale lui Haixun sunt adesea pline cu conținut repetitiv, de calitate scăzută, care combină articole de completare irelevante cu povești pro-China. Firma a fost, de asemenea, surprinsă folosind platforme independente,pentru a „angaja” conturi de rețele sociale și pentru a-și amplifica mesajele.
În iulie 2023, campaniile de influență ale lui Haixun au fost depistate infiltrându-se în instituțiile de știri legitime prin subdomeniile furnizate de serviciile sale de știri, Times Newswire și World Newswire, permițându-i să se apropie de credibilitatea mărcilor media consacrate.
Google: „Rețeaua Glassbridge folosește tactici sofisticate”
S-a descoperit că a doua companie, Shenzhen Bowen Media, gestionează peste 100 de domenii care se prezintă ca puncte de vânzare localizate. Bowen combină conținutul aliniat la China cu știrile regionale în mai multe limbi, cum ar fi franceză, thailandeză și germană.
Potrivit Google, rețeaua Glassbridge folosește tactici sofisticate pentru a crea iluzia jurnalismului independent. Companiile creează în bloc site-uri web concepute pentru a imita instituțiile de știri locale legitime, amestecând conținut reutilizat din mass-media de stat chineză cu știri localizate. O strategie care le permite să vizeze audiențe diverse din regiuni precum Asia, Europa, Africa și Americi, menținând în același timp un furnir de credibilitate.
O altă entitate implicată în operațiune a fost constatată a fi Durinbrige Sdn.Bhd., o firmă de marketing cu sediul în Malaezia. Deși nu s-a constatat că Durinbridge este direct legată de China, s-a găsit că firma distribuie narațiuni pro-China prin mai mult de 200 de site-uri web. Acestea includ articole provenite de la Dragonbridge, un actor prolific urmărit de Google, care se concentrează pe subiecte precum alegerile prezidențiale din Taiwan și disputele teritoriale din Marea Chinei de Sud.
Google a descoperit Fiverr printre „tactici”
Printre diversele tactici folosite de grupuri a fost utilizarea platformelor independente, cum ar fi Fiverr International Ltd. De exemplu, Shanghai Haixun Technology a angajat persoane pentru a promova conținut pe rețelele sociale prin Fiverr, pentru a amplifica mesajele din RPC către un public mai larg. Abordarea permite firmelor să-și externalizeze o mare parte din munca lor, în timp ce le ascunde implicarea directă.
În timp ce firmele chineze ocupă un loc proeminent în raport, cercetătorii Google notează că campaniile de influență coordonate nu se limitează la RPC. Un comportament similar a fost observat din partea actorilor ruși și iranieni cu campanii care exploatează adesea firmele de PR digital și serviciile de știri pentru a crea o negație plauzibilă, ceea ce face dificilă urmărirea adevăratei surse a narațiunilor care sunt promovate.
„Site-urile de știri neautentice operate de Glassbridge ilustrează modul în care actorii operațiunilor de informare au îmbrățișat metode dincolo de rețelele sociale, în încercarea de a-și răspândi narațiunile”, scriu analiștii.
Google se angajează să asigure transparența informațiilor
Prin prezentarea ca instituții de știri independente și adesea locale, actorii operațiunilor de informare sunt capabili să-și adapteze conținutul la anumite audiențe regionale și să își prezinte narațiunile ca știri aparent legitime și conținut editorial.
Cercetătorii au adăugat că „Google se angajează să asigure transparența informațiilor și vom continua să urmărim Glassbridge și să blocăm conținutul lor neautentic pe platformele Google”.
Din 2022, Google a blocat apariția a peste 1.000 de site-uri web și domenii în rezultatele căutării sale, inclusiv Google News și Google Discover, pentru încălcarea politicilor împotriva comportamentului înșelător și a lipsei de transparență editorială.
Citiți și: Se vinde Google Chrome?