Marți seara, în impresionantul și elegantul complex hotelier Caro din nordul Bucureștiului a avut loc cea de 35-a ediție a unui manifestări de modă intitulată „Soirées de la mode 35” aflată, evident, la a 35-a ediție. Evenimentul este cel mai longeviv din istoria modei românești și este o adevărată radiografie a tendințelor „dă haine” pe plan autohton.
Peste tot mirosea a bunăstare
Am profitat de ocazie și am dat o tură, vizitând câteva din clădirile ce se întind pe cele cinci hectare ale proprietății renovate cu foarte mult bun gust și transformate în Complexul Caro, cu o istorie fabuloasă. De la o fabrică de alcool închisă de Ceaușescu ce locuia în apropiere, pe care îl deranja mirosul de rachiu ( probabil că Leana nu-l pupa după ce bea țuică), până la complexul fabulos de astăzi e un drum presărat cu multă muncă, cu multe imaginație și cu mult bun gust. Evenimentul s-a produs în sala Atelier a complexului, un fel de hangar numai bun pentru prezentări de modă. Deși afară căldura toridă încă îți mai provoca glandele sudoripale să secreteze, în zona evenimentului era umbră și răcoare, ca în poveste. Pe alei frumoase domnișoare să frăsuiau pe ici, pe colo, îmbrăcate în cârpițe de podium, însoțite de mame elegante și uneori siliconate și cu botic de rățușcă, „în tendințe”. De fapt, siliconul și botoxul au fost la ordinea zilei, atât pe podium cât și în sală, unde publicul aplaudac a fost format aproape în totalitate din reprezentantele sexului feminin, că frumos nu pot să spun, deși au existat și exemplare de excepție, din alea după care claxonează șoferii pe stradă a admirație, că altceva…
Alin Gălățescu a fost maestrul de ceremonii
Sindrofia a fost dirijată de către Alin Gălățescu, unul dintre rarii cunoscători de modă din România care și-a transformat pasiunea pentru modă într-o adevărată mașină de făcut bani. Show-ul a fost fără cusur și ca în proverbul ăla „frumoasă țară, păcat că e locuită” a fost stricat de către participante. Închinat memoriei creatorului italian Roberto Cavalli, trecut la cele sfinte nu de prea multă vreme, scena fost aglomerată de replici de bazar ale creațiilor maestrului, majoritatea din materiale ieftine, oscilând, din punct de vedere estetic între tendințe gen Magazinul Obor „cum intrați, al treilea pe dreapta, domnul Stoian” și Complexul Doraly, ca summum și apogeu al kitsch-ului autohton. De fapt, nu am de ce să mă mir, atâta vreme cât regele kitsch-ului românesc, Cătălin Botezatu, își pune semnătura pe halate de baie, pe chiloți și pe bluze de un penibil estetic total, pentru retailerul Kaufland, înseamnă că moda românească s-a dus pe apa Sâmbetei, că duminică e zi de relaxare. Manechine au venit la pachet de câte cinci, ca napolitanele, fiecare creatoare încercând să impresioneze audiența cu niște cârpițe numai bune de purtat la balul de absolvire de la Ciofliceni sau Adâncata. Din public și-au ițit personalitățile eterna și fascinanta Andreea Marin și Oana Roman. După prezentare, poporul s-a îndestulat cu niște cubulețe de cașcaval cu trufe, cașcaval de capră și cașcaval umplut cu cașcaval, (bune la gust, de ce să mint) produse de o firmă artizanală din Galați, care merită tot laptele din lume pentru procesare. Și pentru că era cald, poporul a gâlgâit în cantități minuscule niște vin roze și niște vin alb. Decent. Eu nu m-am dedat la pahar, dat fiind faptul că era poliție pe stradă și nu risc să merg 10 ani cu tramvaiul 41 doar pentru că am dat pe gât un pahar de vin, ceea ce vă doresc și vouă.

Ca să vă lămuriți, am pus și niște poze de la eveniment, cu ce am crezut eu că poate semăna a creativitate în modă. Restul de rochițe și cârpițe putând fi confundate cu ce se vinde pe la tarabe în hala Obor. Deși prezentarea a avut ca subiect creațiile lui Roberto Cavalli, cel care a introdus în modă de celebrul concept „animal print” (bă băiatule, „animal print” înseamnă motive copiate de pe blana animalelor, nu poze cu animale, asta ca să înțelegi), n-am văzut pe nicăieri materiale naturale: in, bumbac, mătase, toate pseudo creatoarele concentrându-se pe materiale sintetice, de alea de găsești cu toptanul și la magazinele arăbești și la alea chinezești. Nici croielile nu m-au făcut să casc gura, dar pot să spun că unele dintre fete merită să defileze pe podiumuri internaționale. La final am mai ciugulit niște brânzică bună și am stat la o mică bârfă cu Oana Roman să croșetăm persoane și cuvinte.
Astăzi, Gică Contra îți urează să ai ghiocei din beton armat și lăcuste poliglote.
CITIȚI ȘI: Redescoperim România. Palatul Suter, bijuterie arhitecturală (oficiuldestiri.ro)