SUA sunt în pericol să piardă ceva greu câștigat, după cum avertizează regizorul Francis Ford Coppola. El a susținut un discurs manifest, în cadrul prestigiosului Festival de Film de la Cannes.
SUA, ai cărei fondatori au încercat să imite legile și structurile Republicii Romane, se îndreaptă spre un soi similar de colaps auto-provocat, a declarat regizorul american Francis Ford Coppola, în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, acolo unde a mers cu filmul său testament, „Megalopolis”, potrivit The Guardian. Regiozorul american a susținut un discurs manifest în cadrul prestigiosului festival de film.
„America a fost fondată pe ideile republicii romane. Noi nu am vrut un rege, Roma nu a vrut un rege, așa că au inventat o nouă formă de guvernământ numită „republica”, cu Senat și cu legea romană, și cu toate lucrurile pe care noi le îmbrățișăm”, a adăugat celebrul regizor.

Francis Ford Coppola s-a inspirat din conjurația lui Catilina din Republica Romană
Megalopolis, a cărui premieră a avut loc joi seară la Cannes, este un film inspirat de conjurația lui Catilina pentru răsturnarea republicii romane în anul 63 î. Hr., iar acțiunea se desfășoară într-o metropolă a viitorului de tip New York. Este proiectul de suflet al lui Francis Ford Coppola, care a început să lucreze la el în anii `80, dar regizorul susține că analogia a devenit chiar mai actuală astăzi.
„Nu bănuiam că politica de azi îl va face atât de relevant”, a mai declarat Francis Ford Coppola.
Filmul lui Coppola nu a adunat păreri prea bune. „Sunt 138 de minute de teme prost concepute, scene pe jumătate terminate, interpretări care seamănă cu zgâriatul tablei cu unghiile, dialoguri ce sunt o salată de cuvinte și efecte vizuale urâte care par în căutarea unei povești care nu e acolo”, scrie The Times în recenzia sa cu titlul „Epopeea lui Coppola este o abominație care îți zdruncină capul”.
După avanpremiera filmului lui Coppola joi seara, criticul de film David Rooney de la The Hollywood Reporter notează în recenzia sa că „nu pot spune că am fost mereu atras de-a lungul duratei sale de mai bine de două ore și jumătate, dar am fost mereu curios să văd ce se va întâmpla în continuare”. „Este un film bun? Nici pe departe. Dar nu este nici unul care poate fi trecut cu vederea”, mai scrie acesta.

A fost tocat de o parte a presei
„Acesta este un proiect din pasiune, dar fără pasiune: un film umflat, plicticos și uimitor de superficial, plin de cugetări de șef de promoție la liceu cu privire la viitorul omenirii”, scrie și The Guardian într-o recenzie la fel de dură cu titlul: „Proiectul de pasiune al lui Coppola este megaumflat și megaplicticos”.
„Recenzia noastră despre Megalopolis de Coppola: dormim în picioare”, scrie și Le Figaro, criticând încă din prima frază a recenziei „tirade împopoțonate” și „imagini pseudo-poetice”. „Foarte așteptat, filmul lui Coppola aflat în competiție ne face să adormim în picioare”, rezumă cotidianul francez.
Spaniolii de la El Pais scriu chiar că Megalopolis marchează „căderea imperiului Coppola”, o referință la tema lungmetrajului, și că „proiectul care l-a obsedat pe regizor în ultimii 40 de ani rămâne o prostie colosală”. Coppola, regizorul trilogiei de filme The Godfather și a unor lungmetraje ca Apocalypse Now și Bram Stoker’s Dracula, a început încă din 1982 să le spună apropiaților că vrea să facă Megalopolis, pe care îl descrie drept proiectul său de suflet.
Scott Roxborough, directorul redacției europene a site-ului The Hollywood Reporter, a declarat într-un interviu acordat Reuters la începutul săptămânii că Megalopolis este filmul care nu trebuie ratat la ediția de anul acesta a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, unde concurează pentru marele premiu Palme d’Or.
„Ar putea fi un eșec masiv sau un succes uriaș, dar toată lumea este bineînțeles disperată să vadă acest film”, a explicat el.
Cei care consideră filmul lui Francis Ford Coppola genial
„Este exact filmul pe care Coppola a vrut să îl facă – fără compromisuri, unic din punct de vedere intelectual, romantic fără remușcări, pe larg satiric însă în același timp remarcabil de sincer despre dorința de, nu doar brave lumi noi, ci unele mai bune”, notează revista Rolling Stone în recenzia sa numită „Proiectul la care Francis Ford Coppola a visat timp de decenii este cu adevărat epic”.
Cei de la Deadline consideră că este adevărat „Coppola încalcă multe dintre regulile cardinale ale cinematografiei în cele 138 de minute ale filmului dar respectă cea mai importantă dintre ele: nu este niciodată, pentru niciun moment, plictisitor, iar el va inspira pe atât de mulți artiști pe cât va aliena spectatori”, notează criticul Damon Wise într-o recenzie care vorbește despre un film care „reinventează” lucrurile crezute posibile în cinematografie.
Mai mult: „Megalopolis ar putea fi cel mai nebunesc lucru pe care l-am văzut vreodată. Și aș minți dacă aș spune că nu mi-a plăcut fiecare secundă nebunească a sa”, scrie și criticul de film Bilge Ebiri în recenzia sa pentru New York Magazine/Vulture.
Potrivit unei părți a criticilor, este foarte posibil ca filmul lui Coppola să nu fie agreat deoarece necesită un grad ridicat de cultură generală și imaginație, caracteristici la care omenirea nu mai excelează în ultimii ani.

Citiți și: Vandalism cultural? Moștenirea Westminsterului, în pericol