Pe măsură ce industria modei ia o pauză în luna august, mărcile de lux se confruntă cu decalaje la capitolul creativ, profituri în scădere și priorități ale consumatorilor în evoluție. Vine o schimbare permanentă în peisajul pieței fashion? Dispare un fenomen și apare altul?
Spre exemplu, Ferragamo și Hugo Boss au raportat recent scăderi de peste 40% ale profitului operațional. Rezultatele vin ca efect al căderii înregistrate tot recent de Kering, Burberry și LVMH, liderul sectorului de lux. În plus, a apărut un fenomen: clienții care cumpărau de mama focului s-au potolit. Au cumpărat „la greu” produse de lux în timpul pandemiei, când activitatea economică era blocată, la fel și gustul lor de acheltuii banii.
Când pandemia s-a trerminat, au ieșit oamenii din hipnoza hainelor. „Odată ce s-a încheiat perioada pandemiei, acești clienți s-au întors în lume, iau masa în oraș, călătoresc și cheltuie pe alte priorități. Când dulapul tău este plin de haine și genți cumpărate în lockdown, iar venitul tău disponibil este mai mic pentru că a crescut costul vieții și vrei să faci alte lucruri, moda începe să cadă de pe lista priorităților, mai ales atunci când prețurile au crescut dramatic”, titrează Business of Fashion, citată de g4media.ro.

Fenomen: Norii de furtună se adună în fashion
Norii de furtună se adună, dar experiența din ultimii ani arată cum industria modei poate face față provocărilor care urmează, notează McKinsey&Company în analiza The State of Fashion 2024. În 2022, industria și-a arătat din nou rezistența, aproape egalând profitul economic record din 2021, arată McKinsey Global Fashion Index. Făcând ecou modelul anului precedent, sectorul de lux a depășit performanța, cu o creștere de 36 la sută a profitului economic care a compensat slăbiciunea din alte segmente. Cu toate acestea, chiar și sectorul non-lux a fost înaintea mediei pe termen lung. Performanța puternică a marjei a însemnat că industria în 2022 a obținut mai mult decât dublu profit economic decât în toți anii dintre 2011 și 2020, cu excepția unuia.
În 2023, industria s-a confruntat cu provocări care au fost atât persistente, cât și tot mai adânci. La nivel regional, Europa și Statele Unite au înregistrat o creștere lentă pe tot parcursul anului, în timp ce performanța inițial puternică a Chinei a scăzut în a doua jumătate. Deși segmentul de lux s-a descurcat inițial bine, și acesta a început să resimtă efectele cererii mai slabe în ultima parte a anului, ceea ce a dus la încetinirea vânzărilor și la performanțe inegale. Iar 2024 a pus capac: oamenii își schimbă prioritățile, nu își mai burdușesc șifonierele.
Fenomen: S-a ieșit și din hipnoza cumpărăturilor online
Pe de altă parte, oamenii au ieșit din hipnoză și la capitolul cumpărăturilor online, un alt boom în pandemie. Oamenii își doresc, în prezent, o interacțiune personală, în ceea ce privește cumpărăturile, pe care o găsesc doar în magazine. Sună cam SF după atâta online pe pandemie și după, dar se pare că iar se schimbă preferințele de shopping.
Oamenii se întorc în magazine pentru cumpărături fizice și nu se mai bazează exclusiv pe tehnologie. Potrivit unui studiu recent, peste 30% dintre clienți își doresc o interacțiune personală, pe care o găsesc doar în magazine. În ciuda faptului că shopping-ul online este tot mai simplu și tot mai promovat pe rețelele de socializare…
57% dintre cei care se întorc în magazine spun că vor să vadă, să atingă și să evalueze produsele înainte de a Le cumpăra. Iar 68% vor sfaturi de specialitate cu privire la achizițiile scumpe, pentru a se asigura că fac alegerea corectă. Cifrele mai arată că oamenii sunt nemulțumiți de serviciile de asistență în procesul de cumpărături online, iar asta nu se poate rezolva doar prin tehnologie. De exemplu, obținerea unei rambursări sau schimbarea unui produs reprezintă un adevărat test al răbdării.
Shopping slab, vânzări online la fel
Și în timp ce tot mai mulți clienți revin în magazinele fizice pentru cumpărături, serviciile HoReCa și cele digitale pierd teren. Clienții cheltuie tot mai puțin pe livrarea alimentelor, haine și încălțăminte, sau produse cosmetice.
România a ocupat în 2023 ultimul loc din Uniunea Europeană în privința ponderii firmelor care au efectuat vânzări online. Țara noastră nu reușește să avanseze în topul vânzărilor online, deși tehnologia avansează zilnic. Numărul firmelor din România care au vândut online în 2023 sunt în proporție de 12,9%, ultimul loc din Uniunea Europeană, potrivit unui raport al Eurostat. Înaintea țării noastre se află Luxemburg (13,4%) și Bulgaria (15,1%). La nivel european, firmele mari sunt cele care înregistrează cea mai mare pondere în privința vânzărilor online. România a înregistrat vânzări online „record” în pandemie(2020-2021), când ponderea comenzilor online a ajuns la 19, 1%, potrivit antena3.ro. La polul opus, pe primele locuri în Uniunea Europeană privind vânzările online se află Lituania și Suedia. Aceste state înregistrează vânzări online în proporție de peste 30% dintre întreprinderile UE, conform datelor Eurostat. Lituania (38,9%), Suedia (38,1%) și Danemarca (36,7%) au înregistrat mai multe vânzări online și datorită companiilor finetech, dezvoltate în ultima perioadă în aceste țări.
Ultimele date europene centralizate de Eurostat arată că românii dau cei mai mulți bani pe mâncare.

Un nou fenomen: Consumatori care călătoresc
Dar…Întorcându-ne la Business of Fashion, editorii remarcă o schimbare fundamentală a stilurilor de viață adoptată în ultimii ani. Au apărut călătorii! Clienții călători sau consumatori care călătoresc. Un fenomen global care combină afacerile cu petrecerea timpului liber. Călătorii de afaceri din SUA, Europa și Asia fac în medie șase călătorii „de lucru” anual, cu 29% dintre aceste călătorii către destinații internaționale, potrivit specialistului în agenții de turism Travel Edge.
Pentru mulți consumatori, călătoriile și cumpărăturile merg mână în mână. Jucători de top precum LVMH și Kering au citat turiștii, în special americanii din Europa, drept un factor cheie al creșterii vânzărilor în prima jumătate a anului 2023, care au crescut cu 47%, respectiv 53%. Mai mult, Sondajul BoF-McKinsey State of Fashion 2024 Consumer Survey a constatat că 80% dintre respondenții la nivel mondial se așteaptă să facă cumpărături pentru haine, încălțăminte și accesorii în timp ce călătoresc în anul următor, iar 28% se așteaptă să cheltuiască mai mult decât în anul precedent în timp ce călătoresc. Pentru mărci și retaileri, acești consumatori care călătoresc vor oferi noi oportunități de creștere.
Citiți și: LUXE Global Awards 2024: Important eveniment internațional din industria ospitalității, la București